De nieuwe Ford Ranger combineert de stevigheid en veelzijdigheid van een pick-up met intelligente en duurzame technologie, een optimale veiligheid en een hoogstaand comfort.

De nieuwe Ranger is van de grond af aan opnieuw ontworpen en is ontwikkeld om de beste in zijn klasse te worden, voor zowel gebruik voor werk als vrije tijd. De Ranger heeft nu nog meer laad- en trekvermogen en biedt vele innovatieve voorzieningen en een hoogstaand comfort, zaken die bij gemengd gebruik (zakelijk en privé) zeer op prijs worden gesteld.

“De nieuwe Ranger is een perfect voorbeeld van onze ‘One Ford’ strategie in de praktijk,” zegt Stephen Odell, chairman en CEO van Ford Europa.  “De auto is beslist geen slap compromis om aan de eisen van verschillende markten te voldoen; voor de ontwikkeling zijn alle mogelijke middelen, faciliteiten en expertise in Ford-locaties wereldwijd ingezet om een uitmuntend product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen van consumenten overal ter wereld”.

 

‘21st Century Tough’

De strakke, gespierde Ranger voelt zich dankzij het krachtige design – dat door de bedenkers “21st Century Tough” wordt genoemd – net zo goed thuis op een bouwterrein als op de parking van een exclusief restaurant. Het krachtige front wordt gekenmerkt door een korte overhang en een grille met drie balken – een verwijzing naar de nieuwe wereldwijde Ford-designtaal voor bedrijfsauto’s.

De voorruit is schuiner geplaatst voor een sportiever, meer dynamisch silhouet, terwijl de doorgaans wat hoekige vormen van een pick-up hebben plaatsgemaakt voor modernere, aerodynamische lijnen. Grote koplampen, grotere spiegels en ingestanste wielkasten zorgen voor eenheid in de verschillende uitvoeringen en versterken het markante, sportieve karakter van deze pick-up.

De taillelijn is net als de rails op de laadbak een flink stuk opgetrokken, waardoor de Ranger er massiever uitziet en de laadbak dieper en dus functioneler is. De Super Cab heeft de ruimste laadbak in zijn klasse met 1,45 kubieke meter, maar ook de Double Cab behoort met 1,21 kubieke meter tot de ruimste in zijn klasse.

Hoewel de nieuwe Ranger met een lengte van 5.359 mm en een breedte van 1.850 mm groter dan is het vorige model, laat hij zich moeiteloos door nauwe straatjes of in parkeervakken sturen dankzij het responsieve stuursysteem met slechts 3,5 omwenteling voor de gehele stuuruitslag – een van de beste waarden in dit segment.

 

Een comfortabel interieur met intelligente voorzieningen

De nieuwe Ranger heeft een eigentijdse uitstraling, met een comfort en uitrustingsniveau die doorgaans alleen in personenauto’s worden aangetroffen. Het interieur is afgewerkt met fraaie materialen die tegen een stootje kunnen, zodat ze er ook na lange tijd en intensief gebruik nog goed uitzien.

De B-stijl van de Double Cab is naar voren verplaatst, zodat passagiers op de achterbank ongekend veel ruimte voor benen en knieën hebben. Op de tweede zitrij van de Double Cab passen makkelijk drie personen naast elkaar; lange mensen kunnen achter elkaar zitten zonder aan comfort in te boeten.

Het royale interieur van de Ranger Double Cab telt maar liefst 23 opbergvakken – meer praktische bergruimte dan welke andere auto ook. Het diepe opbergvak in de middenconsole is met een volume van 8,5 liter het grootste in deze klasse. Je kunt er zes blikjes frisdrank gekoeld in meenemen (in modellen met airconditioning).

Het handschoenenvak is groot genoeg voor een laptop met een 16″ scherm, terwijl er in de deurvakken met gemak waterflessen van 1,5 liter passen. De console biedt verder alle ruimte voor mobiele telefoons en andere kleine spullen onder handbereik van de bestuurder. Onder de achterstoelen is nog een een handig (makkelijk te bereiken) opbergvak verborgen.

De nieuwe Ranger neemt op het gebied van innovatie het voortouw met intelligente technologie voor meer comfort, veiligheid en plezier onderweg. In modellen met Bluetooth®1, USB en iPod®2-connectiviteit kunnen de radio, cd-speler, iPod, USB, electronisch geregelde airco en mobiele telefoons met spraak worden bediend. In de hoger geprijsde uitvoeringen zijn dual-zone klimaatbeheersing en cruisecontrol standaard; alle uitvoeringen zijn verkrijgbaar met satellietnavigatie met 5-inch kleurenscherm.

 

Meer vermogen bij een lager brandstofverbruik

De volledig vernieuwde aandrijvingen van de Ford Ranger zijn ontworpen voor een superieure combinatie van vermogen en koppel bij een brandstofverbruik dat het laagste is in deze klasse.

De zwaarste motor voor de Ranger is de 3.2-liter vijfcilinder dieselmotor. Negentig procent van de 470 Nm aan koppel is al beschikbaar tussen 1.700 en 3.500 toeren, wat de motor enorm soepel en krachtig maakt.

Wie liever een motor met een kleinere cilinderinhoud heeft, kan voor de 2.2-liter viercilinder dieselmotor kiezen. Deze levert een koppel van 375 Nm en een vermogen van 110 kW (150 pk) dankzij de turbo met variabele geometrie, die de turbodruk nauwkeuriger regelt in een breder toerenbereik. Dat levert meer koppel op bij lage toeren, bijvoorbeeld om sneller op te trekken, en maakt de motor nog zuiniger

Beide motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde of automatische transmissie met zes versnellingen.

“De nieuwe motoren zijn het bewijs van onze inzet om de Ranger tot de eerste keuze te maken voor de pick-uprijders van vandaag,” aldus Gary Boes, vehicle line director van de afdeling Product Development bij Ford Asia Pacific and Africa. “We weten dat ze meer vermogen en koppel willen, en daar zorgen we voor – zoals we ook voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot zorgen.”

 

De grootste prestaties in zijn klasse

De technici van Ford hebben gestreefd naar een nieuwe Ranger die is opgewassen tegen de zwaarste uitdagingen, en dat is gelukt. De nieuwe Ranger kan meer trekken, hoger klimmen en diepere rivieren doorwaden dan veel concurrenten.

Sterker: de sleep- en doorwadingscapaciteiten van de Ranger zijn de beste in dit segment. De Ranger kan tot wel 3.350 kg trekken en door 800 mm water waden, zelfs volledig beladen. Verder hebben bepaalde uitvoeringen een fenomenaal laadvermogen van ruim 1.250 kg en een grondspeling van tot wel 241 mm.

Wie graag de gebaande paden verlaat, zal merken dat de toch al goede off-road prestaties van de Ranger zijn verbeterd dankzij een nieuw compact voordifferentieel, een verbeterde achteras en kortere eindoverbrengingen. Een robuuste, elektronisch bestuurde tussenbak – voor handmatige én automatische transmissies – maakt het mogelijk met een druk op de knop op de middenconsole van 4×2 naar 4×4-hoog te schakelen. In alle omstandigheden.

Voor nog meer off-road zekerheid is de Ranger standaard uitgerust met TCS (Traction Control System), dat de auto stabiel houdt door de tractie van de aangedreven wielen te maximaliseren. In tegenstelling tot een differentieel met gedeeltelijke blokkering kan dit systeem de afgifte van motorkoppel naar een wiel exact afstemmen op de hoeveelheid grip van het wiel; ook kan een slippend wiel worden afgeremd zodat al het beschikbare motorvermogen beschikbaar is om wielen die wel grip hebben aan te drijven.

“Het robuuste karakter van de Ranger is het resultaat van doelbewust ontwerpen en doordacht constructiewerk,” zegt Jim Baumbick. “We wilden onze klanten een degelijke pick-up bieden waarop ze echt kunnen vertrouwen. In diep water, zwaar terrein of gewoon in het woonwerkverkeer.”

 

Nooit eerder bood een pick-up chassis zo veel comfort en controle

De Ranger onderscheidt zich op tal van punten van de concurrentie. Het geheel nieuwe chassis biedt nog meer mogelijkheden en zorgt ervoor dat de Ranger net zo stil is als een personenauto. Daarnaast stuurt de auto lichter, is hij beter handelbaar en heeft hij een stabieler rijgedrag.

De vernieuwde voorwielophanging met geïntegreerde schokbrekers-veren maakt een betere afstelling van de bovenste en onderste wieldraagarmen mogelijk. De wielophanging, die bij de twee- en vierwielaangedreven modellen vrijwel identiek is, heeft unieke eigenschappen. Zo wordt er bij alle modellen door middel van speciale dempkleppen en veerinstellingen voor gezorgd dat het gewicht, het zwaartepunt, het motorkoppel en de aandrijfkracht altijd in evenwicht zijn.

Ook de stuurinrichting van de Ranger stuurt preciezer dankzij een nieuwe tandheugel met stuurbekrachtiging, die speciaal is afgesteld voor meer wendbaarheid bij lage snelheden en stabiliteit bij hogere snelheden.

De Ranger koestert de rust in de cabine, een eigenschap die doorgaans niet in verband wordt gebracht met pick-ups. De auto is beter afgedicht en heeft stijvere portieren dan de concurrentie. Door de veelvuldige toepassing van geluiddempende materialen in de carrosserie is het niveau van het lawaai, trillingen en hardheid (NVH: noise, vibration, harshness) in de Ranger bijzonder laag.

 

5 sterren Euro NCAP –  Ford Ranger veiligste pick-up ooit

De Ford Ranger heeft zijn positie als Europa’s veiligste pick-up verstevigd door Euro NCAP’s zwaarste veiligheidstest ooit met goed resultaat te doorstaan.

Botssimulatie-experts hebben de Ranger opnieuw beoordeeld volgens een nieuw beoordelingssysteem dat voor 2012 is ingevoerd en de pick-up ontving de hoogst mogelijke score van vijf sterren.

Dat betekent dat de Ranger de enige pick-up op de markt is met een score van vijf sterren.

“De Euro NCAP-botssimulaties van 2012 zijn de veiligheidsbarometer waarmee alle nieuwe auto’s worden beoordeeld, dus het is een geweldige prestatie dat de Ranger opnieuw vijf sterren heeft behaald,” vindt Stuart Southgate, Ford Automotive Safety Director.

“Veiligheid is een van de belangrijkste waarden voor Ford Motor Company, dus we zijn er erg blij mee dat de Ranger niet alleen voldoet aan de strenge eisen van Euro NCAP, maar die zelfs hebben overtroffen,” voegt hij toe.

De Ranger beschikt over unieke voetgangersvriendelijke voorzieningen, zoals motorkapverstevigingen, die de kans op hoofdletsel bij voetgangers verkleint. In de voorbumper zijn energieabsorberende materialen verwerkt om de veiligheid nog verder te verbeteren.

Door deze voorzieningen heeft de Ranger een recordaantal van vijf Euro NCAP-sterren behaald voor de bescherming van voetgangers.

Michiel van Ratingen, woordvoerder van Euro NCAP: “Ons beoordelingssysteem is herzien om een nog grotere nadruk te leggen op de bescherming van voetgangers. De nieuwe Ford Ranger is de enige auto in zijn klasse die voldoet aan de eisen die we stellen aan een veiligheidsscore van vijf sterren.

Een primeur voor Ranger is het nieuwe ESP (Electronic Stability Program). Dit systeem bewaakt met geavanceerde sensoren het traject van de auto en vergelijkt dit met de stand van het stuur.

In het ESP zijn bovendien nog andere voorzieningen ingebouwd die de stabiliteit van en controle over de auto vergroten:

Hill Descent Control: Helpt de bestuurder met het afdalen van steile hellingen.
Hill Launch Assist: Helpt de bestuurder met het optrekken op steile hellingen.
Trailer Sway Control: Verhoogt de stabiliteit wanneer met een aanhanger wordt gereden.
Adaptive Load Control: Zorgt voor optimale stabiliteit bij elke lading.
Emergency Brake Assist: Zorgt voor extra druk in het remsysteem om krachtiger te kunnen remmen in noodsituaties.
Noodremlicht: Waarschuwt andere bestuurders door de remlichten te laten knipperen bij zeer snel afremmen.
Kantelpreventie: Helpt te voorkomen dat het voertuig in bepaalde situaties kantelt.

De Ranger biedt daarnaast een grote hoeveelheid passieve veiligheidstechnologieën; in Nederland zijn maar liefst 7 airbags standaard.

 

Uitvoeringen en vanafprijzen

De nieuwe Ford Ranger is in Nederland leverbaar als Super Cab (2 zitplaatsen / suicide doors) of Double Cab (4 portieren / 5 zitplaatsen) en in vier verschillende uitvoeringen, genaamd XL, XLT, Limited en Wildtrak.

Ranger XL
De Ford Ranger XL is zeer compleet uitgerust. Zo is deze basisversie onder meer voorzien van airconditioning, Ford Easy Fuel, 7 airbags, ABS, EBD, ESP, TCS, Trailer Sway Control, een audiosysteem met CD-speler, 4 speakers en stuurwielbediening, elektrisch bedienbare voorportierramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, dagrijverlichting en een afsluitbare achterklep.

De Ranger XL is beschikbaar als:
Super Cab 2.2TDCi 150pk/110kW            €22.500,-*
Double Cab 2.2 TDCi 150pk/110/kW        €23.600,-*/**

Ranger XLT
De Ford Ranger XLT is boven de XL onder meer voorzien van elektrische voorruitverwarming, automatisch inschakelende dimlichten, een regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel, Ambient interieurverlichting, Bluetooth®, Voice Control, cruise control en lederen bekleding van het stuurwiel en de versnellingspookknop.

Het exterieur van de Ranger XLT is verfraaid met een in carrosseriekleur gespoten voorbumper met geïntegreerde mistlampen, 16-inch 7-spaaks lichtmetalen velgen en diverse verchroomde carrosseriedelen.

De Ranger XLT is beschikbaar als:
Super Cab 2.2TDCi 150pk/110kW           €24.000,-*
Double Cab 2.2 TDCi 150pk/110/kW       €25.100,-*/**

Ranger Limited
De Ford Ranger Limited is boven de XLT onder meer voorzien van dual zone automatische airconditioning, elektrisch inklapbare buitenspiegels met instapverlichting, een audiosysteem met 6-speakers en multifunctioneel kleurendisplay, parkeersensoren achter, lederen stoelbekleding, privacy glass, een verchroomde sportsbar, een verchroomde achterbumper met opstap en gepolijste roestvrijstalen sidebars.

De Ranger Limited is beschikbaar als:
Super Cab 2.2TDCi 150pk/110kW                           €26.000,-*
Double Cab 2.2TDCi 150pk/110kW                         €27.500,-*/**
Double Cab 2.2 TDCi 150pk/110kW automaat      €28.900,-*/**
Double Cab 3.2TDCi 200pk/147kW                         €28.750,-*/**

Ranger Wildtrak
De sportieve Ranger Wildtrak is boven de Limited onder meer voorzien van een navigatiesysteem met kleurendisplay, lederen/alcantara ´Wildtrak´ stoelbekleding, een achteruitkijkcamera in de binnenspiegel en Ice Blue Ambient interieurverlichting met dimregeling.

Het exterieur van de Wildtrak is verder voorzien van sportieve sportsbars en dakrails, zwartgelakte buitenspiegelbehuizingen met LED richtingaanwijzers, sportieve bumpers, gepolijste roestvrijstalen opstaptreden opzij en een afsluitbare aluminum rollertop.

De Ranger Wildtrak is beschikbaar als:
Super Cab 3.2TDCi 200pk/147kW                             €30.500,-*
Double Cab 3.2TDCi 200pk/147kW                          €32.000,-*/**
Double Cab 3.2TDCi 200pk/147kW automaat        €33.400,-*/**

Fabrieksopties
De Ford Ranger is af fabriek verkrijgbaar met de volgende opties:

Metaallak                                                                         €300,-*
Navigatiesysteem met kleurendisplay                      €800,-*
Programmeerbare standkachel                              €1.400,-*
Trekhaak 13-polig                                                         €400,-*

*) alle genoemde prijzen exclusief BTW en BPM
**) Alle Double Cab modellen zijn BPM-plichtig