Met de productiestart in Saarlouis van de gloednieuwe Focus Electric, de eerste volledig elektrische auto die door Ford in Europa wordt gebouwd, is Ford Motor Company vandaag begonnen aan een nieuw hoofdstuk uit haar productiegeschiedenis. De emissievrije Focus Electric voert het assortiment elektrische en zuinige auto’s van Ford aan. Volgende jaar komt daar in Europa de C MAX Energi PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) bij, korte tijd later gevolgd door de gloednieuwe Mondeo Hybrid.

De Focus Electric is ontwikkeld op basis van het ‘One Ford’-concept en heeft een geavanceerde elektrische motor en lithium-ion accuaandrijving die 107 kW (145 pk) levert en een maximumsnelheid van 136 km/u haalt. In Noord-Amerika wordt de Focus Electric sinds december 2011 geproduceerd. De in Saarlouis gebouwde Focus Electric is vanaf juli voor Europese klanten verkrijgbaar.

“De Focus Electric is het begin van een spannend nieuw tijdperk van volledig elektrische personenauto’s van Ford in Europa. Dat deze geraffineerde auto nu ook beschikbaar komt voor onze Europese klanten, toont het succes van de One Ford-strategie”, aldus Barb Samardzich, Vice President Product Development bij Ford Europa. “Door intelligente technologie te combineren met een geavanceerde emissievrije aandrijving, houdt deze auto op een zo direct mogelijke manier rekening met de mobiliteitseisen en milieuzorgen van de huidige autokopers.”

De start van de Europese productie van de Focus Electric werd bijgewoond door Bernhard Mattes, voorzitter van de raad van bestuur bij Ford-Werke GmbH, Dominique Maessen, Production Manager van Ford in Saarlouis, Peter Altmaier, de Duitse minister voor milieu, en Annegret Kramp Karrenbauer, de minister-president van Saarland. Ford heeft 16 miljoen euro geïnvesteerd om de productie van de Focus Electric rechtstreeks in de bestaande Focus-productielijn in Saarlouis te integreren. Dit biedt Ford de flexibiliteit om de productievolumes te verhogen als de marktvraag toeneemt. “De start van de productie van de Focus Electric in Saarlouis is enorm belangrijk voor Ford in Duitsland en benadrukt de positie van Ford als leider op het gebied van innovatie in de auto-industrie”, zegt Mattes. “Klanten krijgen keuzevrijheid, zodat ze zelf kunnen bepalen of ze een zuinige, conventionele aandrijving of een elektrische auto willen.

De gloednieuwe Focus Electric is de eerste volledig elektrische auto die in Duitsland rechtstreeks in de productievestiging wordt geproduceerd. Elke Focus Electric heeft een volledig geïntegreerde lader van 6,6 kW, waarvan het kilometerbereik na 2-3 uur opladen aan een oplaadstation van 32 A ongeveer 100 km bedraagt. Na 3-4 uur volledig opladen van de accu van de Focus Electric bedraagt het kilometerbereik ongeveer 162 km.* De Focus Electric heeft een nieuwe gebruikersinterface, SmartGauge, die het kilometerbereik op basis van de resterende energie, het rijgedrag van de bestuurder op basis van remmen en optrekken en het gebruik van voorzieningen, zoals de klimaatbeheersing en audiosystemen, berekent en weergeeft.

In de geavanceerde aandrijving van de Focus Electric wordt regeneratief remmen gebruikt om tot 95% van de kinetische energie op te vangen die normaal gesproken verloren gaat tijdens het remmen. De innovatieve Brake Coach-functie stimuleert geleidelijk remmen, zodat er meer energie naar de accu wordt geretourneerd.

Ford Focus Electric in aantocht 19

Ford Focus Electric in aantocht 20

Ford Focus Electric in aantocht 21

Ford Focus Electric in aantocht 22

Ford Focus Electric in aantocht 23

Ford Focus Electric in aantocht 24