Onverharde wegen worden steeds zeldzamer en natuurgebieden betreden hoef je als automobilist niet te proberen. Waarom zou je dan een Ford Focus Active kopen, gewapend voor een actief outdoor-leven? Een nadere kennismaking, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, moet die vraag beantwoorden.

Eerder gebeurde het met de Fiesta al en vorig jaar volgde de vierde generatie Focus dat voorbeeld: Ford stemt per modelserie het gamma af op verschillende doelgroepen en doet dat niet alleen maar door wat te mixen met uitrustingsdetails. Zo kent de ST-Line daadwerkelijk een sportievere onderstelafstemming dan bijvoorbeeld de Titanium en besteedt de fabriek speciale aandacht aan de exclusieve afwerking van de Vignale. Crossover-achtige trekjes tekenen zich af bij de Active, hoewel hij in de basis gewoon een hatchback of een stationwagon blijft. Zijn outdoor-plannen maakt hij kenbaar via drie centimeter meer bodemspeling, dakrails en beschermranden aan de koets in zwart met hier en daar zilverkleurige accenten. Vierwielaandrijving, daar doet hij niet aan, maar je kunt wel de rijprogramma’s ‘Trail’ (mul zand) en ‘Slippery’ selecteren. Het ESP denkt dan met je mee.

Als telg van de Focus-familie valt de Active verder niet uit de toon en dat betekent een ietwat anoniem gestileerde hatchback die je van achteren gemakkelijk met een Aziatische tegenstrever verwart. De uitsnede van het achterportier doet sterk aan de ‘Hofmeister-knik’ van dat ene Beierse merk denken, met als voordeel dat je vanaf de achterbank een prima uitzicht door de vorstelijke raampartij hebt. Sowieso zit je goed op de tweede rang, met volop bewegingsvrijheid. Ford richt zijn auto’s meestal praktisch in, wat je ook ervaart in het royale kofferbakvolume, het maximale trekgewicht van in dit geval 1500 kilogram en een systeem dat verkeerd tanken voorkomt. Zelfs is het mogelijk om automatisch uitklappende deurbeschermers te laten monteren. Drie centimeter meer instapgemak bij de Active merk je hoofdzakelijk onbewust, maar toch. In de druk vormgegeven cockpit vind je snel je weg en meet je jezelf gemakkelijk een uitstekende rijpositie aan, op een prettige kuipstoel. Het optionele head-up display bevalt heel best.

Als 1.5 EcoBoost, met de één na zwaarste benzinemotor in het gamma, blijft de Focus Active net onder de dertig mille. Tenminste, in handgeschakelde versie, waarbij een achttraps automaat met dubbele koppeling het alternatief vormt. Voor € 29.460 legt hij je in de watten met een royale uitrusting, waarin veiligheid veel aandacht kreeg, getuige standaard bots preventie, rijstrookassistentie en een sleutel om de auto met zelf in te programmeerbare beperkingen aan een weinig ervaren bestuurder mee te geven. Verder is het multimediasysteem Sync 3 present en dat betekent niet alleen navigatie en telefonie, maar ook goed werkende spraaksturing, live-services en een wifiverbinding die functies op afstand mogelijk maakt. Zo check je vanuit je luie stoel via een app de vloeistofniveaus, ver- of ontgrendel je de portieren en lokaliseer je waar je Focus zich bevindt. Bij calamiteiten belt het voertuig zelf 112.

Je hoeft de Ford-ingenieurs niet uit te leggen hoe je een scherp sturende auto met een dijk van een wegligging maakt. Wat gaat er verloren zodra zij het onderstel iets opkrikken en wat zachtere veren en dempers voor mild terreinwerk monteren? Weinig. De Focus Active helt een fractie meer over, maar verslindt snelle bochten met gemak en verrast met een aangenaam veercomfort. Van de plaag aan verkeersdrempels ligt hij niet wakker, want daar rolt hij met zijn extra bodemvrijheid makkelijk overheen en neem je een bospaadje, dan hoor je geen onheilspellende schuurgeluiden van onderen. Schakelen met de zesbak verloopt licht en precies, maar op kruipsnelheid moet je al gauw terug naar het eerste verzet. Dat ligt aan de karakteristiek van de op zichzelf sterke turbomotor, die pas vanaf 2000 tpm lekker begint te sleuren en daaronder een beetje doodvalt. Op het verbruik van tegen de 1:17 bij een rustige rijstijl valt weinig aan te merken. Ondertussen is de rol van de Ford Focus Active helder: binnen veilige kaders uit de band springen, met als pluspunten extra bodemspeling en comfort.

Tekst en fotografie: Aart van der Haagen

Technische specificaties

Rijimpressie: Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 pk Active
Motor: 3-cilinder benzine, 1497 cm3, turbo
Vermogen: 150 pk bij 6000 tpm
Transmissie: handgeschakelde 6-bak
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 123 g/km
Actieradius: 945 km
Topsnelheid: 210 km/h
0-100-acceleratie: 8,8 s
Bagageruimte: 375-1354 l
L x b x h: 437,8 x 182,5 x 147,1 cm
Massa leeg: 1269 kg
Vanaf prijs: € 24.160
Prijs testmodel: € 29.460