Praktijktesten voor verbeteren verkeersveiligheid en persoonlijke mobiliteit 4

Ford Motor Company begint vandaag met de praktijktesten van nieuwe technologieën, als onderdeel van een onderzoeksprogramma voor de verbetering van nieuwe Car-to-Car en Car-to-Infrastructure communicatiesystemen op Europese wegen.

Ford levert twintig speciaal uitgeruste S-MAX-modellen voor een vloot van 120 voertuigen, die wordt gebruikt voor het testen van twintig experimentele technologieën op het gebied van bestuurdersassistentie. De testen zijn onderdeel van SIMTD (Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland) of simTD, een vier jaar durend onderzoeksproject. Op deze manier verkrijgt men meer zicht op de mogelijkheden van nieuwe Car-to-Car en Car-to-Infrastructure -communicatie voor de verbetering van de verkeersveiligheid en de persoonlijke mobiliteit.

“Dit onderzoek is van essentieel belang voor de toekomstige technologieën op het gebied van bestuurdersassistentie van Ford”, zegt Christian Ress, technisch expert bij Ford Research & Advanced Engineering. “Niet alleen onze klanten, maar ook andere weggebruikers en het milieu zullen ervan profiteren.”

Praktijktesten voor verbeteren verkeersveiligheid en persoonlijke mobiliteit 5Deskundigen verwachten dat het verkeer veiliger wordt en beter doorstroomt als mobiele-communicatietechnologie wordt gebruikt om voertuigen met elkaar en met de transportinfrastructuur te integreren. Technici van het European Research Centre van Ford in het Duitse Aken en onderzoekspartners van simTD hebben de technologieën tijdens de ontwikkelingsfase al getest in een gecontroleerde omgeving. Nu worden de technologieën uitgeprobeerd op openbare wegen in en rond Frankfurt, onder realistische rijomstandigheden.

De technologieën die worden getest in het kader van het onderzoeksproject simTD zijn:
Electronic Brake Light, waarbij een auto die een noodstop moet maken een bericht stuurt aan de achterop komende auto, zelfs als het incident buiten het zicht plaatsvindt (bijvoorbeeld na een bocht in de weg). Ford loopt voorop bij de ontwikkeling en integratie van deze toepassing.
·Het Obstacle Warning-systeem, dat een auto in staat stelt andere weggebruikers te informeren over de aanwezigheid, de locatie en de aard van mogelijk gevaarlijke obstakels op de weg.

Traffic Sign Assistant, dat voortdurend in contact staat met verkeersbeheercentra en up-to-date informatie ophaalt over variabele snelheidslimieten, tijdelijke beperkingen en omleidingen. Daarnaast verschaft dit systeem gedetailleerde informatie over de geldende en naderende permanente verkeersverordeningen, bijvoorbeeld met betrekking tot de vaste maximumsnelheid of de voorrangssituatie.
Public Traffic Management, dat nauwkeurige verkeersprognoses levert op basis van uitgebreide informatie. Denk daarbij aan te verwachten verkeersscenario’s en hun gevolgen voor de reis op het moment dat ze worden aangetroffen in plaats van op het moment van vertrek.
Internetverbinding in de auto, zodat de chauffeur bijvoorbeeld onderweg een parkeerplaats kan reserveren en betalen.

“De voertuigen voeren samen testritten van duizenden kilometers uit en verzamelen zo waardevolle onderzoeksgegevens onder alledaagse rijomstandigheden”, aldus Ress.

Ford speelt wereldwijd een hoofdrol in de research naar de communicatie tussen auto’s onderling en tussen auto’s en infrastructuur. Het bedrijf is in 2004 in de Verenigde Staten een samenwerkingsverband aangegaan met het Minnesota Department of Transportation. In het kader hiervan zijn er 100 auto’s van deze Amerikaanse deelstaat uitgerust met sensoren waarmee allerlei verkeersgegevens worden verzameld, zoals snelheid, locatie, rijrichting en zelfs plaatselijke weersomstandigheden. Het doel hiervan is het ontwikkelen van een nieuwe generatie informatiesystemen voor vervoer en bestuurders.

Praktijktesten voor verbeteren verkeersveiligheid en persoonlijke mobiliteit 6Ook was Ford in de VS de eerste autofabrikant die intelligente autocommunicatietechnologieën aan het publiek kon demonstreren. Dit gebeurde in een tour langs meerdere steden die in 2010 van start ging.

Het bedrijf blijft wereldwijd betrokken bij dergelijke testprogramma’s die tot doel hebben om mondiale standaards voor berichtenverkeer en hardware te harmoniseren. Dankzij de verzamelde testresultaten kan Ford uiteindelijk nieuwe technologieën sneller, efficiënter en tegen zo laag mogelijke kosten wereldwijd op de markt te brengen.

Het toenemende gebruik van dergelijke technologie is onderdeel van het mobiliteitsbeleid van Ford (Blueprint for Mobility), zoals dat in februari werd toegelicht door Executive Chairman Bill Ford in zijn toespraak tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Dit beleid omvat de eerste plannen van het bedrijf in het kader van de aanpak van mobiliteitsproblemen in een steeds vollere en meer verstedelijkte wereld tussen nu en 2025.

Het simTD-project kost ongeveer 53 miljoen euro, waarvan 30 miljoen wordt bijgedragen door het Duitse federale ministerie van Economie en Technologie en het federale ministerie van Onderwijs en Onderzoek.

Verder wordt het project ondersteund door een investering in de infrastructuur van het federale ministerie van Transport, Bouw en Stedenontwikkeling en door de deelstaat Hessen. Bij het consortium zijn vertegenwoordigers van alle grote belangengroepen betrokken, zoals Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Volkswagen, Bosch, Continental, Deutsche Telekom, regionale infrastructuurontwikkelaars en Duitse onderzoeksinstituten (technische universiteiten van München en Berlijn, de universiteit van Würzburg, Fraunhofer).[youtube]http://youtu.be/0AFw_MEnWEc[/youtube]