De Fiat Ducato is uitgegroeid tot de onbetwiste Europese marktleider. Voor het vijfde jaar op rij voert hij in twaalf landen de verkoopranglijst aan en is hij de absolute nummer één in de Europese camperwereld: ongeveer drie op de vier in Europa verkochte campers zijn gebouwd op Ducato-basis. Nu is de Fiat Ducato voor het eerst voorzien van een 9-traps automatische transmissie, nieuwe rijhulp-& infotainmentsystemen en beleven nieuwe Euro 6D motoren hun debuut.

Het succes van de Fiat Ducato kan worden verklaard vanuit zijn aanpassingsvermogen: klanten kunnen erop vertrouwen dat de Ducato dankzij zijn veelzijdigheid een oplossing biedt voor nagenoeg elke transport- of werkbehoefte, van personenvervoer tot de distributie van goederen en koeltransport. De Ducato dankt zijn populariteit verder aan zijn technische kenmerken, zoals de beschikbare laadvermogens, laadvolumes en asbelastingen die best in class zijn voor bestelwagens met voorwielaandrijving. En natuurlijk aan zijn uitgebreide keuze aan wielbasis-, lengte- en hoogtevarianten.

Op de nieuwe Ducato rust de taak zijn voorgangers te overtreffen en de beste Ducato ooit te worden. De motoren voldoen allemaal aan de Euro 6D-emissiestandaard, zijn efficiënter, milieuvriendelijker en krachtiger dan ooit. Met het oog op het milieu zijn er ook keuzemogelijkheden voor diverse alternatieve brandstoffen. 

De met EcoPack uitgeruste krachtbronnen hebben een Start&Stop-systeem, een intelligente dynamo, een elektronisch gestuurde brandstofpomp en een ‘Eco’-modus die energie- en brandstofbesparing garanderen.

Voor het eerst is ook een elektronisch geregelde negentraps automatische transmissie verkrijgbaar. Deze nieuwe ‘9Speed’-transmissie is uitgerust met de nieuwste generatie koppelomvormer die optimaal gebruikmaakt van de koppelkarakteristiek van de motor. Als lichtste automaat in zijn klasse staat hij garant voor maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid, en onderscheidt hij zich door zijn rijcomfort onder alle omstandigheden. 

Tot slot maakt een ruim aanbod aan infotainment- en rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie de Fiat Ducato weer helemaal klaar voor de toekomst.

Shanghai, China – April 10, 2018

Volledig elektrische versie
In de loop van 2020 zal er ook een volledig elektrische versie van de Ducato beschikbaar komen. Deze vormt een aanvulling op het aanbod aan voertuigen voor alternatieve brandstoffen, dat verder bestaat uit de Ducato Natural Power- groengas/CNG -versies. De ontwikkeling van de Ducato Electric gebeurt middels een innovatief proefproject dat wordt uitgevoerd in samenwerking met geselecteerde klanten. Het doel daarbij is om voor uiteenlopende professionele toepassingen elektrische maatwerkoplossingen te ontwikkelen die niet ten koste gaan van het laadvermogen en de rijprestaties.

Motoren: prestaties, milieu en efficiëntie
Het motorengamma is altijd al een van de sterke punten van de Fiat Ducato geweest. Zijn uitgebreide aanbod van uiterst krachtige en betrouwbare motoren biedt voor uiteenlopende toepassingen een oplossing. De Ducato is in feite het enige model in zijn segment dat is uitgerust met een specifiek voor bedrijfswagens ontwikkelde dieselmotor, een robuuste en duurzame krachtbron die prestaties en comfort op het niveau van een personenauto biedt. De motoren voor de nieuwe Ducato hebben alles wat hun voorgangers zo populair maakte en combineert dat met nog meer rijcomfort en nieuwe vermogensvarianten. 

Het gehele MultiJet 2-gamma -allemaal Euro 6D-motoren- omvat nu op bedrijfswagentechniek gebaseerde 2,3-liter motoren die met een variabele turbocompressor zijn uitgerust voor een soepeler rijgedrag. Deze krachtbronnen beschikken over een ongekende souplesse bij lage toerentallen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik in de reële gebruikscyclus. De nieuwe turbo wordt elektronisch aangestuurd, waardoor de luchtopbrengst optimaal aan het motortoerental en de rijstijl van de bestuurder wordt aangepast en te allen tijde de juiste drukvulling wordt geboden. Dit is mogelijk dankzij de montage van een reeks beweegbare schoepenbladen langs de radius van het turbinewiel: deze regelen de uitlaatgasstroom en bijgevolg het toerental en de vulkracht van de turbocompressor.

Het motorenaanbod begint met de 2,3-liter MultiJet 2 met een vermogen van 120 pk bij 2750 toeren en een maximum koppel van 320 Nm bij 1400 toeren. Deze levert 10% meer vermogen en koppel dan de voorgaande 2,0-liter motor en is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het hart van het gamma wordt gevormd door de motor van 140 pk bij 3500 toeren, die met zijn koppel van 350 Nm (+ 9% in vergelijking met de 130 MultiJet) bij slechts 1400 toeren buitengewoon veelzijdig en soepel is. De 140 pk-versie is beschikbaar met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geavanceerde ‘9Speed’-automaat. Superieure, maar ook milieuvriendelijke prestaties kenmerken de variant met een vermogen van 160 pk bij 3500 toeren, die in de versie met automatische transmissie een maximum koppel van 400 Nm bij 1500 toeren levert. Deze krachtbron heeft een versterkte krukas met extra grote lagers, speciale zuigers en een specifieke turbocompressor, waardoor hij ondanks zijn hogere prestatieniveau een lange levensduur kan waarborgen. De top van het gamma bestaat uit de 2.3 MultiJet met een vermogen van 180 pk bij 3500 toeren en een maximum koppel van 400 Nm in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak en 450 Nm (+ 12% ten opzichte van zijn voorganger) in combinatie met de nieuwe negentraps automaat waarmee deze motor zich kwalificeert als beste in zijn klasse wat betreft koppel. 

Tot slot is er nog de Natural Power-variant met een 3,0-liter groengas/CNG-motor met een maximum vermogen van 136 pk bij 2730 toeren en een maximum koppel van 350 Nm bij 1500 toeren. Deze krachtbron is illustratief voor de voortrekkersrol die Fiat Professional vervult bij de ontwikkeling van motoren voor deze alternatieve brandstof. Hij is verkrijgbaar in de Ducato 140 Natural Power, het vlaggenschip van Fiat Professionals groengas/CNG-gamma, dat verder bestaat uit de Fiorino en de Doblò met zowel korte als lange wielbasis.