De Ferrari 458 Speciale is het nieuwste product van Ferrari’s filosofie voor extreme technologische innovatie en research. Die hebben in dit specifieke geval geresulteerd in verbeteringen voor de aandrijflijn, de aerodynamica en de dynamische prestaties die de al uitzonderlijke 458 Italia transformeren in een auto die de naam ‘Speciale’ zonder meer waardig is. Het resultaat is een concept voor een compleet nieuwe, compromisloze en gestroomlijnde sportwagen.

Vele van de slimme oplossingen die in de 458 Speciale voor het eerst in een serieproductiemodel worden toegepast, waaronder de geavanceerde actieve aerodynamica, zullen standaard deel uit gaan maken van alle nieuwe, toekomstige Ferrari-modellen.

De 458 Speciale, de nieuwe berlinetta met de midden-achter geplaatste V8, bevindt zich in het goede gezelschap van de veelvuldig onderscheiden 458 Italia en 458 Spider. De nieuwe uitvoering is ontworpen om zowel de prestaties als de rijsensatie naar ongekende hoogten te stuwen, in combinatie met een soepele, moeiteloze controle onder uiteenlopende omstandigheden.

Uitzonderlijk veel aandacht ging eerder al uit naar de krachtbron van de 458, die tijdens de International Engine of the Year Awards twee achtereenvolgende jaren werd uitgeroepen tot ‘Best Performance Engine’. Met de 458 Speciale introduceert Ferrari haar meest krachtige atmosferische V8 ooit (605 pk), met een uitzonderlijk specifiek vermogen van 135 pk/l, de hoogste waarde ooit gerealiseerd voor een atmosferische motor bedoeld voor gebruik op de openbare weg.

Dankzij een al even indrukwekkende gewicht-vermogenverhouding van slechts 2,13 kg/pk sprint de 458 Speciale in slechts 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u (0-200 km/u in 9,1 sec) en klokt hij op het circuit van Fiorano een rondetijd van slechts 1’23”5.

Aerodynamische vereisten vormden de leidraad voor het Ferrari Styling Centre, dat samen met Pininfarina verantwoordelijk was voor het project, en hebben meer dan ooit geleid tot een functioneel design. De belangrijkste noviteiten in dit opzicht zijn de beweegbare aerodynamische delen voor en achter voor een optimale downforce en een reductie in luchtweerstand. Daarmee maken ze de 458 Speciale tot de aerodynamisch meest efficiënte productieauto uit de modelserie in de Ferrari-historie (E Index van 1,5).

De technologieën die worden gebruikt voor de dynamische subsystemen van de auto – die de bestuurder direct het vertrouwen en de controle geven bij hoge snelheden, een natuurlijke controle bij overstuur bieden en precieze reacties garanderen – zijn eveneens verbeteringen op een gebied waarin Ferrari al toonaangevend was.

Eén van de meest innovatieve features van de 458 Speciale is Side Slip angle Control (SSC), een systeem dat het eenvoudiger maakt op de limiet de controle over de auto te behouden, met nog meer rijplezier tot gevolg. Dankzij de ontwikkeling van een accuraat nieuw algoritme maakt SSC supersnelle analyses van zijwaartse slipbewegingen van de auto, vergelijkt die gegevens met de ideale situatie en optimaliseert vervolgens zowel de koppeltoevoer (via F1-Trac tractiecontrole) en de koppelverdeling via het differentieel tussen de twee wielen (via integratie met het elektronische E-diff differentieel).

Tot de verdere ontwikkelingen van de auto behoren Michelin Pilot Sport Cup2-banden die speciaal op de auto werden afgestemd dankzij een intensief samenwerkingsprogramma, met als onderdeel daarvan ondermeer uitgebreide circuittests en simulatorsessies. Onder de 458 Speciale vergroten ze zowel de prestaties tijdens een enkele ronde op een droge ondergrond als de prestatieconsistency tijdens meerdere ronden. Bovendien bieden ze de auto maximale grip onder natte omstandigheden.

De eerder genoemde verbeteringen hebben de rondetijd van de 458 Speciale tijdens een enkele ronde verder aangescherpt en houden dat prestatieniveau rondenlang vast, op een manier die absoluut ongekend is voor een auto die niet exclusief voor circuitgebruik is ontworpen. Het resultaat van dit alles is dat de 458 Speciale de snelste reactietijd (0,060 sec) en de hoogste laterale versnelling (1,33G) heeft van alle auto’s die het merk met het Steigerende Paard ooit in het modelprogramma heeft gehad.

De 458 Speciale krijgt in september zijn wereldwijde publieksdebuut tijdens de Frankfurt International Motor Show.

 

SAMENVATTING TECHNISCHE SPECIFICATIES

Motor

  • Type                           V8 – 90°
  • Cilinderinhoud             4.495 cm3
  • Max. vermogen           605 pk bij 9.000 tpm
  • Max. koppel                540 Nm bij 6.000 tpm

Gewicht

  • Leeggewicht                1.290 kg
  • Gewicht-vermogenratio 2,13 kg/pk

Prestaties

  • 0 – 100 km/u               3,0”
  • 0 – 200 km/u               9,1”
  • Rondetijd Fiorano       1’23”5

Emissies (ECE + EUDC gecombineerde cyclus)
CO2 emissies**           275 gr/km

**Met HELE-systeem

Ferrari 458 Speciale 19

Ferrari 458 Speciale 20

Ferrari 458 Speciale 21

Ferrari 458 Speciale 22

Ferrari 458 Speciale 23

Ferrari 458 Speciale 24