Met de 508 SW biedt Peugeot een heus ruimteschip met futuristische kenmerken. Het lijnenspel van de radicale break laten een strak, maar vooral modern design zien, terwijl het interieur niet zou misstaan in Starship Enterprise.Aan aandacht geen gebrek
Over smaak valt niet te twisten. De één raakt opgewonden van het design van een gemiddelde Italiaan. De ander wordt weer blij van een “degelijke Duitser”.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 1

Maar wat te denken van de eigenwijze designlijnen van de Peugeot 508 PureTech 225 S&S “GT”, die wellicht een tikkeltje excentriek voorkomen? De “radicale break”, zoals Peugeot zijn jongste telg placht te noemen, beschikt over een prachtige kop en kont! De ingevallen, enigszins onder de motorkap verstopte LED-koplampen geven hem een mysterieus en agressieve blik. Alsof er een leeuw onder de motorkap meereist. En is de leeuw je eenmaal gepasseerd, dan verbluft hij je met de driedimensionale Full LED-achterlichten. Ronduit magnifiek!

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 2

Interieur
In het interieur heeft Peugeot het i-Cockpit geplaatst, waarbij in het midden vooral de pianotoetsen opvallen. Het blijkt een onorthodox bedieningspaneel, waar de meest voorkomende functies in zijn gevangen. Via het 10” HD touchscreen wordt de gekozen applicatie getoond. In een mum van tijd heb je het onder de knie. Onder het middenconsole zijn twee USB-aansluitingen verstopt, waarmee je je smartphone kunt koppelen. En ja, hier is geheel uit het zicht ook een prima opbergplek voor je mobieltje, waardoor je niet in de verleiding wordt gebracht om tijdens het rijden je mail te checken. Telefoon bedienen gaat tijdens het rijden middels de i-Cockpit. Even gemakkelijk haal je uit je GSM de relevante apps op, die vervolgens via het LCD scherm getoond worden. Zo kan bijvoorbeeld de onmisbare Flitsmeister prettig getoond worden. Wel zo veilig.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 3

Als bestuurder en bijrijder word je in de 508 PureTech 225 S&S “GT” bijzonder verwend in de fabuleuze zetels. Ze zijn niet alleen qua design prachtige uitgevoerd, maar zitten ook nog eens bijzonder comfortabel. Wennen is alleen de positie van het klokkenspel in het dashboard. Die zitten zodanig laag geplaatst, dat het kleine sportstuur in een onconventioneel lage positie moet staan, wil je volledig zicht hebben op de digitale meters.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 4

Maar ook hier word je als bestuurder wederom getrakteerd. Het volledig digitale dashboard is geheel naar smaak in te delen. Vooral de “Night Vision” keuze verbluft. De ingebouwde infraroodcamera’s tonen in het donker desgewenst de aanwezigheid van voetgangers, fietsers en zelfs dieren in het dashboard. De fietser wordt subtiel omkaderd, terwijl een voetganger bijzonder nadrukkelijk in je display verschijnt. Een dier heeft de infraroodcamera tijdens de test niet gespot, maar wellicht klinkt in geval van een plots overstekend hert een resolute waarschuwing van Marianne Thieme uit de luidsprekers. Wie zal het zeggen.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 5

Achterbank perikelen
Maken uit de kluiten gewassen tieners onderdeel uit van het gezin, dan zullen deze toch over enige lenigheid moeten beschikken. Onachtzaam instappen op de achterbank levert een serieuze kopstoot op. De subtiel gebogen C-Stijl mag dan perfect bij het design passen, het zorgt er wel voor dat goed bukken noodzakelijk is bij het betreden van de achterbank. Eenmaal neergeploft op het Franse pluche is het instapongemak snel vergeten. Wat een zalige zit en dito ruimte!

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 6

De kofferbak van de Franse break is bijzonder ruim bemeten. Toegang tot de laadruimte gaat geheel automatisch, door simpelweg je voet onder de bumper te bewegen. Het vereist echter enige oefening, hoe dit wellicht voor omstanders vreemde ritueel uit te voeren. Het heen en weer bewegen van je voet onder de bumper resulteert helaas niet altijd tot het direct automatisch openen van de kofferbak. Maar goed, de klep ouderwets openen met de afstandsbediening op de sleutel werkt ook. Een eenmaal geopende kofferbak levert je een zee van ruimte, met neergeklapte achterbank zelfs ruim 1.500 liter!

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 7

Massagesalon
Zo nu en dan is het goed om eens flinke lichamelijke inspanning te verrichten. Maar een dagje stratenmaker assisteren (als je dat zware werk helemaal niet gewend bent) levert wel de nodige spierpijn op. Na verrichte werkzaamheden rij ik moe maar voldaan met mijn nichtje weg van de noeste klusplaats. Ze is zichtbaar onder de indruk van het interieur van de 508 en gaat spontaan op onderzoek uit naar nog niet ontdekte knopjes. En jawel, er blijkt er één verstopt te zitten onder de bijrijders stoel. Ze drukt erop, waarna direct een gelukzalige blik op haar gezicht verschijnt. Ze heeft de massage functie ontdekt!

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 8

Met de spierpijn in mijn lijf is er direct het verlangen, om ook de massagefunctie voor de bestuurdersstoel te activeren. Na een korte speurtocht via het HD touchscreen wordt ook mijn rug aangenaam gemasseerd. Ik kies voor de “poezen pootjes methode” en besluit, dat de rit naar huis via vele omwegen gereden gaat worden.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 9

Verre ritten
De 508 SW nodigt uit tot het maken van verre ritten. Kilometers zoeven voorbij zonder het gevoel te krijgen een grote afstand te hebben afgelegd.

Bovendien word je tijdens de rit voortdurend bijgestaan door tal van rijhulpsystemen. Zo bemoeien de “Active Lane and Road edge Departure Warning” en “Lane positioning assist” zich voortdurend met de ideale lijn. Prettig op de snelweg, maar reuze irritant op binnenwegen, daar waar onvoldoende lijnen zijn aangebracht door de wegbeheerder. Gelukkig is uitschakelen een optie.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 10

Naast de reeds besproken “Night Vision”, word je tevens bijgestaan door het “Active Safety Brake” systeem (ziet voetgangers en fietsers zowel overdag als in het donker, tot 140 km/u) en de “Forward Collision Alert”. Zit je onverstandig genoeg onvoldoende fit achter het stuur, dan schijnt de “Vermoeidheidsherkenning” een oogje in het zeil te houden.

De “Grootlicht assistent” en “Actieve dodehoekbewaking” dragen eveneens bij aan de veiligheid, terwijl de functie van “Herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperking” je wellicht eraan herinnert, dat de soepele PureTech 1.6 liter metende benzinemotor, voorzien van turbo je wel heel rap over de A2 laat razen, op weg naar ver gelegen zonnige oorden.

Laat de leeuw maar brullen!

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 11

Technische specificaties

Gereden model: Peugeot 508 SW GT PureTech 225 S&S EAT8 Automaat
Motor: 4-cilinder benzine, 1.598 cm3
Vermogen: 225 pk (165kW)
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 132 g/km
Actieradius: 800 km*
Topsnelheid: 245 km/h
0-100-acceleratie: 7,3 s
Bagageruimte: 487 L / 1.537 L
L x b x h: 475,0 x 185,9 x 140,3 cm
Massa leeg: 1.405 kg
Vanaf prijs: € 39.770
Prijs testmodel: € 61.790

* = volgens boordcomputer. Actieradius is afhankelijk van o.a. de rechtervoet, rijomstandigheden, belading en weertype.

Peugeot 508 SW GT; Familieruimteschip 12

Tekst en fotografie: Léon Jansen