“The F-TYPE Coupé provides its driver with a unique sports car experience. It combines seductive design with cutting-edge technology and performance which is truly breathtaking. Engaging, precise, intuitive and alive – it is the definitive sports Coupé.”, Phil Popham, Group Marketing Director, Jaguar Land Rover

De nieuwe F-TYPE Coupé is volledig opgetrokken uit aluminium en is de meest dynamische en op pure sportiviteit gerichte auto die Jaguar ooit in serie heeft geproduceerd. Het resultaat is een compromisloze nieuwe sportcoupé die leverbaar is in drie uitvoeringen: F-TYPE R Coupé, F-TYPE S Coupé en de F-TYPE Coupé.

Als het absolute summum binnen het modellengamma is de F-TYPE R Coupé uitgerust met Jaguars 5.0 V8 Supercharged benzinemotor, die werd getuned tot een vermogen van 405 kW (550 pk) en een koppel van 680 Nm. Daarmee verloopt de acceleratie van 0 tot 100 km/h in 4,2 seconden, met een elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/h.

De F-TYPE Coupé en F-TYPE S Coupé worden beide aangedreven door de 3.0 V6 Supercharged benzinemotor met een vermogen en koppel van respectievelijk 250 kW (340 pk)/450 Nm  en 280 kW (380 pk)/460Nm. Cijfers die goed zijn voor een acceleratie van 0 tot 100 km/h in respectievelijk 4,9 en 5,3 seconden, gecombineerd met topsnelheden van 275 km/h en 260 km/h.

De F-TYPE Coupé belichaamt de compromisloze designvisie van de veelgeprezen C-X16 concept car, die in 2011 zijn debuut maakte op de IAA in Frankfurt. Ook bij de F-TYPE Coupé wordt het ver naar achter geplaatste inzittenden compartiment gekenmerkt door drie karakterlijnen. De eerste twee daarvan vormen – net als bij de F-TYPE Convertible – de gespierde voor- en achterspatborden, terwijl de derde karakterlijn het golvende coupé-dak volgt. Daarmee ontstaat een ononderbroken silhouet dat de aandacht vestigt op het taps toelopende inzittenden gedeelte en de krachtige vormen van de achtersteven.

Het uitvoeren van de designvisie achter de F-TYPE Coupé is mogelijk gemaakt door de expertise die Jaguar de afgelopen jaren heeft opgedaan op het gebied van aluminium technologie. Deze kennis ligt ten grondslag aan de lichte, maar uitzonderlijk stevige carrosserie van de nieuwe sportcoupé. Voor alle uitvoeringen van de F-TYPE Coupé is de torsie stijfheid – met 33.000 Nm/graad – groter dan van alle andere in serie geproduceerde Jaguars. Deze enorme torsie stijfheid vormt de basis voor de sublieme dynamische rijeigenschappen van de auto.

De flanken van de carrosserie van de F-TYPE Coupé zijn vervaardigd uit één stuk aluminium, waarmee dit waarschijnlijk het meest complexe stuk plaatwerk is dat binnen de auto-industrie wordt toegepast. Het voordeel van deze werkwijze is – naast minder componenten – het feit dat het aantal laspunten en andere verbindingen sterk wordt gereduceerd. Het dakpaneel kan naar keuze worden uitgevoerd in aluminium of als glazen panorama dak. Een inklapbare achterspoiler is geïntegreerd in de taps toelopende achterklep. Deze achterklep is optioneel elektrisch bedienbaar en wordt aan weerszijden geflankeerd door slanke LED achterlicht units die rond de achterspatborden lopen en een fraai besluit vormen van het geslaagde design van de achterzijde.

Om de wegligging af te stemmen op het vermogen van 405 kW (550 pk), is de F-TYPE R Coupé uitgerust met een aangepaste wielophanging en diverse nieuwe hulpsystemen. Voorbeelden daarvan zijn een elektronisch gestuurd Active Differential (EAD) en – een primeur voor Jaguar – een Torque Vectoring remsysteem. Beide systemen functioneren naast elkaar om een directe respons en avontuurlijke rijeigenschappen mogelijk te maken. Het EAD-systeem verdeelt automatisch het motorkoppel over de achterwielen, zodat de bestuurder de auto ook onder controle houdt wanneer de grenzen van het potentieel zijn bereikt. Ondertussen oefent Torque Vectoring in bochten precies de juiste dosis remkracht op de wielen aan de binnenzijde van de bocht uit, wat het stuurgedrag ten goede komt. Een sportonderstel met adaptieve schokdempers en Dynamic Mode versterkt de directe respons van de F-TYPE R Coupé, een belangrijke voorwaarde voor uitbundig en uitnodigend rijplezier.

De F-TYPE R Coupé en F-TYPE S Coupé zijn beide optioneel leverbaar met Carbon Ceramic Matrix (CCM) remmen. Deze keramische remschijven staan garant voor constante remprestaties in extreme omstandigheden en zijn vergaand bestand tegen remfading. Door het lichtere materiaal wordt bovendien het onafgeveerd gewicht met 21 kilo verlaagd.

Elke uitvoering van de F-TYPE Coupé beschikt over Jaguars achttraps Quickshift transmissie. Deze is ontwikkeld voor puur sportieve prestaties en biedt tevens de mogelijkheid van handmatig sequentieel schakelen via schakelpaddles achter het stuurwiel of de SportShift Selector.  

Het gamma van de nieuwe F-TYPE Coupé sluit aan bij dat van de huidige F-TYPE Convertible, die leverbaar is als F-TYPE (V6 met 250 kW (340 pk)), F-TYPE S (V6 met 280 kW (380 pk)) en de 364 kW (495 pk) sterke F-TYPE V8 S.

F-TYPE COUPÉ: SNELLER, STRAKKER, SCHERPER 5

F-TYPE COUPÉ: SNELLER, STRAKKER, SCHERPER 6

F-TYPE COUPÉ: SNELLER, STRAKKER, SCHERPER 7

F-TYPE COUPÉ: SNELLER, STRAKKER, SCHERPER 8