Ford Motor Company en Schaeffler demonstreerden vandaag een op een Fiesta gebaseerd eWheelDrive-studiemodel, die tot verbetering van stedelijke mobiliteit en parkeren kan leiden door compacte, flexibelere auto´s mogelijk te maken. Door de aandrijving door onafhankelijke elektrische motoren in beide achterwielen komt met de eWheelDrive-technologie ruimte vrij onder de motorkap, die bij conventionele auto’s door de motor en transmissie en bij elektrische auto’s door een centrale motor wordt ingenomen.

Deze technologie kan in de toekomst de ontwikkeling van een vierpersoon sauto ondersteunen die slechts de ruimte van een huidige tweepersoonsauto inneemt. Tegelijkertijd kunnen auto’s door het ontwerp van het eWheelDrive-stuursysteem zijwaarts inparkeren. Dat zou een doorbraak zijn nu steden steeds dichter bevolkt en verstopt raken.

“Dit is een interessant project om samen met Schaeffler aan te werken, omdat het mogelijk nieuwe opties biedt voor de ontwikkeling van Zero Emission Vehicles met zeer efficiënte vormgeving en uitzonderlijke wendbaarheid”, aldus Pim van der Jagt, Director of Research & Advanced Engineering bij Ford Europa. “We krijgen de kans te ontdekken wat de capaciteiten van de auto zijn en hoe we enkele uitdagingen die met de implementatie van de technologie gepaard gaan, kunnen overwinnen.”

Bij motoren in de wielen worden de onderdelen die nodig zijn voor de aandrijvings-, deceleratie- en bestuurdersassistentietechnologie in een geïntegreerde naafaandrijving geïnstalleerd. Dit omvat de elektrische motor en het rem- en koelsysteem.

“Door deze geïntegreerde naafaandrijving kan de stadsauto zonder beperkingen opnieuw worden vormgegeven. De aandrijving kan in de toekomst een belangrijke rol spelen bij nieuwe autoconcepten en autoplatformen”, zegt Peter Gutzmer, Chief Technical Officer bij Schaeffler.

Ford sloot zich aan bij het project dat wordt geleid door Schaeffler, de toonaangevende Duitse fabrikant en leverancier van auto-onderdelen, om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor toekomstige auto’s die misschien geen uitstoot hebben en meer ruimte bieden voor eigenschappen zoals extra beschermingszones.

Elektrische motoren in de wielen worden door veel branchedeskundigen gezien als een potentieel belangrijke toekomstige technology-enabler voor stadsauto’s, aangezien de wereld drukker wordt en verstedelijkt. Tegen 2050 zal het aantal mensen dat in steden woont wereldwijd zijn gestegen van 3,4 miljard naar 6,4 miljard*. Het aantal auto’s zal wereldwijd zijn verviervoudigd.

“We staan voor uitdagingen die door middel van tijd, vernuft en investeringen moeten worden aangepakt”, aldus Sheryl Connelly, Global Trends and Futuring Manager bij Ford. “Door te kijken naar hoe we deze uitdagingen door middel van onderzoeksprojecten zoals eWheelDrive kunnen aanpakken, garanderen we een toekomst vol keuzemogelijkheden en geen toekomst vol beperkingen.”

Ford gaat vervolgens met Schaeffler, Continental, RWTH Aachen en de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Regensburg samenwerken aan project MEHREN (Multimotor Electric Vehicle with Highest Room and Energy Efficiency) om voor 2015 twee nieuwe studiemodellen te ontwikkelen. Het project is gericht op het verbeteren van de integratie van in-wheel-motoren in auto’s en op Vehicle Dynamics Control, remmen, stabiliteit en de factor ‘plezierig rijden’.

Watch video clip

eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 19eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 20eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 21eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 22eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 23eWheelDrive-project van Ford en Schaeffler 24