OP MAAT GEMAAKT TRAININGSPROGRAMMA  VOOR EIGENAREN

Gestript, op bestuurder gericht interieur krijgt stuurwiel gebaseerd op het stuur van de MP4-23 waarmee het Formule 1-kampioenschap werd gewonnenTestprogramma inmiddels voortgezet in de extreme hitte van Bahrain om tot optimale prestaties van elk onderdeel te komen, inclusief de bestuurder.Meer details bekend van individuele, op maat gemaakte programma voor eigenaren van de McLaren P1™ GTR: http://youtu.be/hSpKYDNkAsk

De McLaren P1™ GTR zal zowel op als naast het circuit een ongeëvenaarde rijervaring bieden, met unieke toegang tot de technologie en kennis van het McLaren Technology Centre. Daarnaast is de McLaren P1™ GTR het krachtigste model, dat puur voor het circuit is ontwikkeld en ooit is gebouwd door McLaren Automotive.

McLaren P1 GTR Hot Weather Test Bahrain Sept 2014

Dynamische tests vinden al geruime tijd plaats op een aantal internationale circuits. De foto’s die nu beschikbaar zijn, laten een ongecamoufleerde auto zien, inclusief de meest recente aerodynamische- en koelingsupdates. Daarnaast wordt de volledig op de bestuurder gerichte cockpit voor het eerst getoond. Hier valt vooral op, dat deze nog meer op functionaliteit is gericht dan het interieur van de straat-legale versie. Bij de ontwikkeling hebben optimale betrokkenheid van de bestuurder en het besparen van gewicht prioriteit gekregen, zonder concessies te doen qua veiligheid en comfort.

Het individuele, op maat gemaakte rijdersprogramma voor McLaren P1™ GTR-eigenaren, zal iedere deelnemer een uniek inzicht bieden in de bijzondere wereld van McLaren. Details van het programma, dat eerder werd doorlopen door racewinnaars en wereldkampioenen, zijn te vinden op het officiële McLaren Automotive YouTube-kanaal: http://youtu.be/hSpKYDNkAsk.

Het uitzicht vanuit het interieur
De eerste beelden van het interieur laten zien hoe de McLaren P1™ GTR zo veel mogelijk gericht is op de bestuurder. Alleen essentiële zaken zijn gebleven, de rest is verwijderd om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken. Het lichtgewicht koolstofvezel MonoCage-chassis is overgenomen van de straatversie van de P1. Het geheel weegt slechts 90 kg, inclusief de bovenste en onderste carrosseriedelen (inclusief het dak), snorkel op het dak, luchtinlaat voor de motor en behuizing voor accu en motorelektronica. Dit geheel, identiek aan dat van de straatauto, voldoet aan de eisen die de FIA stelt in de GT-racerij bij het over de kop slaan. Aangezien de rolkooi deel uitmaakt van de MonoCage, is er geen beperking van hoofdruimte voor de bestuurder.

McLaren P1 GTR Hot Weather Test Bahrain Sept 2014

Het hart van het interieur vormt het nieuw ontwikkelde stuurwiel, dat is ontworpen om alle knoppen en functies toegankelijk en zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zoals met meerdere elementen van de auto, zit er een verhaal achter het stuurwiel. Hoewel uniek en specifiek voor de McLaren P1™ GTR, is het ontwerp gebaseerd op het stuurwiel van de MP4-23, de auto die in 2008 de Formule 1™-titel wist te winnen.

Zoals bij een Formule 1™-auto zijn de belangrijkste knoppen en schakelaars rond het midden van het op maat gemaakte stuurwiel geplaatst. Hierdoor kan de bestuurder de setup en diverse andere eigenschappen van de auto volledig aan passen zonder zijn handen van het stuur te halen. Ook de DRS- en IPAS-knoppen bevinden zich op het stuurwiel. Alle knoppen en schakelaars kunnen gemakkelijk worden bediend en zijn eenvoudig te bereiken. Ook als een volledige race-uitrusting, dus inclusief helm en handschoenen, wordt gedragen.

De cockpit is uitgerust met lichtgewicht DTM-stijl stoelen en zespuntsgordels uit de racerij. Stoel en gordels worden op maat gemaakt en zijn direct op het chassis gemonteerd, wat gewicht scheelt omdat er geen extra montagesteunen nodig zijn. De HANS-goedgekeurde koolstofvezel schaal van de stoel biedt comfort en veel ondersteuning en is ergonomisch ontworpen in combinatie met de rest van de knoppen en schakelaars. Ondanks het minimalistische interieur is de airconditioning behouden om zo extra comfort te bieden bij inspannende ritten.

Px187MTMzMDE0MS0xLTU5NjUzNzE0NA==

Testen gaat door
Een eigen testteam bestaand uit ingenieurs, technici en testcoureurs gaat verder met het uitgebreide testprogramma en heeft onlangs een succesvolle test afgerond in de extreme hitte van de woestijn op het Bahrain International Circuit. De testsessie had als doel om de capaciteiten van de opgewaardeerde IPAS-aandrijflijn te onderzoeken. Ook ging er veel aandacht uit naar het optimaliseren van de wegligging in combinatie met de gemonteerde slicks van Pirelli, banden die hun sporen in de racerij hebben verdiend. Tot slot werd er gekeken naar aerodynamische ontwikkelingen, inclusief de rol van de indrukwekkende, vaste achtervleugel met het uit de Formule 1™-afkomstige Drag Reduction System (DRS).

Het veelomvattende testprogramma werd afgewerkt met de meest recente versie van het prototype. Voor het eerst was de auto rijdend te zien in de kleur Carbon Black gecombineerd met een kale koolstofvezel carrosserie.

Alle vooraf bepaalde doelstellingen werden tijdens de tests gehaald of overtroffen. Nog steeds gaan de ontwikkelingswerkzaamheden voor de McLaren P1™ GTR door, onder meer met tests in de winter in heel Europa.

McLaren P1™ GTR-rijdersprogramma
‘Met het programma dat we hebben ontwikkeld voor eigenaren van de McLaren P1™ GTR, hebben we geprobeerd om iets anders aan te beiden dan wat er tot nu toe was. Eigenlijk hebben we dezelfde aanpak gekozen, die ook geldt voor de manier waarop we de rest van het bedrijf runnen; we volgen geen trends. Onze straatauto’s zijn anders dan die van onze concurrenten en dat geldt dus ook voor ons rijdersprogramma.’ Aldus Chris Goodwin, Chief Test Driver voor McLaren Automotive.

Px187MTMzMDE0MS0zLTEwMzkxMDYwMDE=

De McLaren P1™ GTR wordt dan ook anders dan alle andere modellen die tot nu toe zijn geproduceerd door McLaren Automotive. Het is dus ook logisch dat het McLaren P1™ GTR-rijdersprogramma ook anders wordt. Eigenaren worden lid van ‘s werelds meest exclusieve McLaren-programma en krijgen een uniek inzicht in de stappen die McLaren-rijders doorlopen na het ondertekenen van het contract dat hen verbindt aan het team. Met toegang tot de wereld binnen het McLaren Technology Centre, zal elke bestuurder een ongeëvenaarde en volledig unieke ervaring ten deel vallen. Winnaars van races en wereldkampioenen gingen hen voor, iedere eigenaar zal een op maat gemaakt programma doorlopen, dat is ontwikkeld om hun rijvaardigheid fijn te slijpen en om ze te leren hoe ze het beste uit zichzelf en uit de auto kunnen halen.

Een specifiek, op circuit rijden gericht maatwerkprogramma begint voor iedere bestuurder bij het ​​McLaren Technology Centre. Daar krijgen de eigenaren toegang tot afdelingen die tot nu toe gesloten zijn gebleven. Paul Mackenzie, McLaren P1™ GTR Programme Director legt uit: ‘Het programma is er bedoeld om de eigenaren van de McLaren P1 ™ GTR in staat te stellen het maximale uit hun auto te halen. Voordat ze het circuit op gaan, is iedere bestuurder onze gast op het MTC en krijgt hij toegang tot alle faciliteiten die wij beschikbaar hebben, waaronder de racesimulator. Dit zal de rijders helpen inzicht te verschaffen in de mogelijkheden en werkelijke prestaties van de auto. Ook leren ze er rem- en instuurpunten te bepalen. Het stelt hen ook in staan om hun prestaties te analyseren en te bespreken voordat ze het circuit opgaan. Zo zijn ze tot in de puntjes voorbereid.’

‘Het is een programma dat de afgelopen jaren is ontwikkeld voor onze Formule 1™-coureurs en onze jonge coureurs. Het gaat niet alleen om fitheid, maar ook over mentale voorbereiding. Het programma kijkt naar het totale welzijn van de bestuurder en bereidt ze mentaal en fysiek voor op dat wat zij zullen ervaren op het circuit.’

De evenementen vinden plaats op enkele van de meest iconische Formule 1™-circuits ter wereld. De rijders kunnen in het eerste jaar deelnemen aan zes evenementen. Bij elk evenement heeft de eigenaar de beschikking over een raceteam dat verantwoordelijk is voor de auto. Dit team zal onder meer bestaan uit een persoonlijke rijinstructeur en een hoofdengineer. Zij zullen aan de hand van telemetrie- en video-analyse helpen om de rijvaardigheden aan te scherpen om zo de rondetijden verder te optimaliseren. Deze een-op-een-instructie is specifiek voor iedere rijder en zal worden aangepast aan de individuele vaardigheden van de bestuurder.