De Hyundai i30 N opent een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Hyundai. Het is het eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks; gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit. De ‘hot’ hatch profiteert tevens van de kennis en ervaring uit het WRC kampioenschap waar Hyundai Motosport sinds 2014 aan deelneemt.

‘De Hyundai i30 N is ontwikkeld om uitzonderlijk veel rijplezier toegankelijk te maken’, zegt Albert Biermann, Executive Vice President High Performance Vehicle Division. ‘Met de high-performance N-modellen vergroten we de emotionele aantrekkingskracht van onze producten en spelen we in op de behoefte van klanten die een glimlach willen voelen tijdens het sturen en horen van motorgeluiden. Daarom meten we high-performance ook in HPM, hartslagen per minuut, en niet alleen in TPM, toeren per minuut.’

De nieuwe Hyundai i30 N is het antwoord op de toenemende vraag naar compromisloze innovatie en performance. De sportieve uitvoering wordt eind dit jaar in Nederland gelanceerd en onderscheidt zich met zijn onmiskenbaar sportieve karakter, tijdloze styling en details als de Cascade-grille.

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 28

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 29

Altijd een vette grijns ook van de prijs
Rijden in de Hyundai i30 N bezorgt iedereen snel een vette grijns. Ook door de concurrerende prijs. De Hyundai i30 N is verkrijgbaar vanaf € 39.995,-. Voor dit bedrag is de Hyundai i30 N1 standaard voorzien van een modern touchscreen navigatiesysteem, Apple CarPlay, automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, DAB+ én privacy glass.

Hyundai biedt daarnaast een luxe N2-versie en een versie met een Performance Pack. De luxe versie biedt alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen voor bestuurder en passagier (met memoryfunctie voor bestuurdersstoel), elektrisch bedienbare lendensteunen (passagiersstoel), verwarmbare voorstoelen, zitvlakverlenging stoelen, een verwarmbaar stuurwiel en draadloos opladen van de smartphone. De N2 heeft een meerprijs van € 2.500,- en komt daarmee op een rijklaarprijs van € 42.495,-.

Performance Pack
De N1 en de N2 zijn uit te breiden met het zeer aantrekkelijke Performance Pack, dat volgende zaken omvat: upgrade van 250 naar 275 pk (koppel stijgt van 353 naar 378 Nm in de overboost), 19-inch lichtmetalen velgen, special N Pirelli-banden, 18-inch remschijven voor (17 inch standaard), 17-inch remschijven achter (16 inch standaard), een elektronisch geregeld slipdifferentieel, een variabel uitlaatsysteem en een Rear Stiffness Bar die de bodystijfheid vergroot.

De hoge mate van grip en tractie in bochten is mede te danken aan het elektronisch geregelde differentieel. Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de Hyundai i30 N scherper instuurt. Het differentieel verhoogt de maximale bochtensnelheid. Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter laten klinken dankzij het uitlaatsysteem met ingebouwde kleppen. De meerprijs van het Performance Pack is € 3.000,-.

Daarnaast is de i30 N nog uit te breiden met een panoramisch zonnedak (zonnedak) voor een meerprijs van € 1.495,-.

Opgegroeid aan Nordschleife
De snelle vijfdeurs hatchback is intensief getest op de Nürburgring Nordschleife, waar het model ruim 10.000 testkilometers heeft afgelegd. Tevens verscheen de Hyundai i30 N twee keer aan de start van de 24-uursrace van de Nürburgring, een van de zwaarste langeafstandsraces ter wereld, waarna de prestaties en de betrouwbaarheid van aandrijving en onderstel uitvoerig zijn geëvalueerd. ‘N’ heeft zijn naam te danken aan de nauwe samenwerking van de testcentra in Namyang en bij de Nürburgring. De letter N symboliseert tevens een chicane – een van de uitdagendste bochtencombinatie op een circuit.

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 30

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 31

Onmiskenbaar sportief
Het design van de nieuwe Hyundai i30 N is uitgesproken sportief door de agressief uitziende bumpers, de opvallende Cascade-grille, de frontsplitter en de achterspoiler. Het model is 4 tot 8 mm lager dan de reguliere Hyundai i30 en heeft grotere wielkasten met 18- of 19-inch wielen. Andere opvallende details zijn de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen. Grote luchtinlaten aan de voorzijde, waarin ook de LED-dagrijverlichting is ondergebracht, zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten.

‘N-interieur’
De op de bestuurder gerichte cockpit valt op door het exclusieve stuurwiel met N-logo. Links van het stuurwiel zitten de bedieningsknoppen van de rijmodi Normal, Sport en Eco. Rechts heeft de bestuurder direct toegang tot de N-modus via de zwartwit geblokte knop. Gepersonaliseerde instellingen van het voertuig zijn te bedienen via het centrale beeldscherm.

Het digitale instrumentenpaneel is aan de bovenzijde voorzien van een schakelindicator die helpt het ideale schakelmoment te kiezen, bijvoorbeeld voor optimale prestaties op het circuit. Het rode gebied van de toerenteller verandert op basis van de rijprestaties en varieert met de olietemperatuur van de motor. Verder komt de kenmerkende blauwe kleur van Hyundai N terug in het stikwerk van het stuurwiel en de versnellingspook en in de verlichting van de snelheidsmeter en toerenteller.

De Hyundai i30 N komt ook met fraaie sportstoelen, waarbij het uit- en inschuifbaar zitvlak zorgt voor een goede ondersteuning voor bestuurders van alle soorten lichaamsbouw. De stoelen zijn naar wens bekleed met stof of een combinatie van leder en alcantara. In alle gevallen prijkt het N-logo op de rugleuning.

Stuurinrichting
De besturing van de Hyundai i30 N biedt een uitzonderlijk niveau van nauwkeurigheid, wat in grote mate bijdraagt aan de rijbeleving. De elektromechanische stuurbekrachtiging (R-MDPS) garandeert veel stabiliteit bij hoge snelheden en maakt de auto heel responsief bij lagere snelheden. De gehele stuurinrichting is ontworpen om ook op het circuit met cup-banden te excelleren.

Launch Control
Het Launch Control-systeem van de Hyundai i30 N zorgt voor een optimale krachtverdeling bij het wegrijden en maakt voluit accelereren vanuit stilstand zonder slippende wielen gemakkelijker. Launch Control is in te schakelen in rijmodus N, met uitgeschakelde Electronic Stability Control (ESC) en de koppeling ingetrapt. Het systeem treedt in werking door het gaspedaal tot de bodem in te trappen en binnen vijf seconden het koppelingspedaal los te laten.

Automatisch tussengas
Bij het terugschakelen van een hogere naar een lagere versnelling geeft de motor, afhankelijk van de gekozen rijmodus, automatisch tussengas (rev matching) voor een soepeler schakelgedrag tijdens sportief rijden. De bestuurder kan deze functie gemakkelijk bedienen via een knop rechts van het stuurwiel.

 

 

N Grin Control System: vijf rijmodi
De bestuurder van de Hyundai i30 N kan kiezen uit vijf rijmodi in het N Grin Control System: Eco, Normal, Sport, N en N Custom, te activeren via twee knoppen op het stuurwiel. De rijstanden veranderen het rijkarakter van de Hyundai i30 N door de motor, de dempers, de ESC, het N Corner Carving Differential, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen aan te passen aan de gekozen rijmodus.

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 32

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 33

In de rijmodus N Custom kunnen die componenten en systemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld in de standen Eco, Normal, Sport en Sport+, zodat het rijgedrag van de Hyundai i30 N geheel naar persoonlijke smaak is te configureren.

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 34

2,0-liter turbomotor
De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor, die beschikbaar is in twee vermogensvarianten. Behalve de versie met 184 kW (250 pk, gecombineerd brandstofverbruik 7,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 159* g/km) is er ook een Performance-variant met 202 kW (275 pk, gecombineerd brandstofverbruik 7,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 163* g/km). Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. De overboost-functie, die actief is als het maximumkoppel is bereikt, verhoogt het koppel tot 378 Nm. De Hyundai i30 N accelereert in 6,4 seconden* van 0-100 km/u, terwijl de versie met Performance Package diezelfde sprint in slechts 6,1 seconden* voltooit.

De turbomotor stuurt de aandrijfkrachten via een handbediende zesversnellingsbak naar de voorwielen en staat garant voor een zeer direct respons en een lineaire vermogensafgifte dankzij de onmiddellijk reagerende turbocompressor bij lage toerentallen.

Wanneer de Hyundai i30 N is uitgerust met het Performance Pack, is hij ook voorzien van 19-inch wielen met Pirelli P-Zero-banden, rode N-remklauwen, grotere remschijven (18 inch vóór, 17 inch achter), het N Corner Carving Differential en het actieve uitlaatsysteem voor optimale prestaties op het circuit.

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 35

Eerste high-performance model van Hyundai in de N-reeks 36

* De cijfers voor CO2-emissie en brandstofverbruik zijn gebaseerd op de officiële NEDC-cyclus.