DS Automobiles is als premium brand door PSA in het leven geroepen, waarmee het Franse merk de harten lijkt te willen veroveren van de modebewuste automobilist. De modellen hebben een sportieve en luxueuze, maar vooral modebewuste uitstraling. Nee, zeg nu niet dat het een chique Citroën is, daar zijn ze bij DS niet van gediend.

Citrofielen zullen ongetwijfeld de DS direct associëren met de excentrieke Snoek. DS staat voor Different Spirit of Distinctive Series, maar is bovenal een verwijzing naar Déesse (Frans voor ‘godin’), de vroegere Citroën DS. De gelijkenis tussen de DS7 en de Snoek zijn treffend als het gaat om de stoelen, of liever gezegd, zetels. Het zitcomfort is even comfortabel als weleer, waarbij het leer in de Opera uitvoering is uitgevoerd in Nappaleder Brun Alezan, in het motief van een horlogeband.

Weliswaar is DS in 2009 ontstaan vanuit moedertje Citroën, echter vanaf 2015 positioneert PSA DS Automobiles specifiek als een zelfstandig merk. DS onderscheidt zich met name door design, waarbij in geval van de DS7 Crossbak in de Opera-uitvoering het kristalhelder is, dat de ontwerpafdeling volledig los is gegaan op creativiteit.

Parijs
Tal van design items in het interieur zijn geïnspireerd op de architectuur, die zo kenmerkend is voor Parijs. Zo is het stiksel in de zetels en het dashboard ruitvormig, wat een verwijzing is naar de constructielijnen van de glazen piramidevormige entree van Paleis het Louvre.

Het dashboard is bijzonder modieus vormgegeven, met oog voor detail. Het karakteristieke ruitpatroon is ook hier terug te vinden. In het middenconsole zitten centraal de knoppen voor de elektrisch bedienbare ramen verwerkt, uiteraard vormgegeven in ruitvorm. Midden bovenop het dashboard verschijnt na het starten van de motor een B.R.M R180 uurwerk. Net daaronder zit de “aan/uit” knop, waarmee je de DS tot leven wekt. Als een soort hartslag blinkt de knop middels een zacht rood licht aan en uit, klaar om de 180 pk sterke motor wakker te maken.

Ook het teller gedeelte in het digitale instrumentenpaneel is niet vrij van de ruitvorm. Bijzonder overzichtelijk zijn alle functies weergegeven. Het digitale klokkenspel is via een functie op het stuurwiel vrij in te delen. Er zijn zes weergavemodi beschikbaar. Erg overzichtelijk is de keuze voor navigatie, die je naast het enorme 12,3 inch metende HD-touchscreen in het middenconsole, ook zo recht voor je neus kunt projecteren. Reize veilig, want zonder je ogen van de weg te hoeven halen heb je helder zicht op de navigatie instructies.

Concertzaal
Het ruime interieur wordt gevuld door een goed klinkende hifi-installatie. De DS7 heeft een

geluidssysteem van het merk Focal®, een toonaangevende Franse specialist die onder andere high-end audiosystemen voor auto’s ontwikkelt. Er zijn 14 luidsprekers geplaatst, waarmee je je eigen miniconcertzaal op wielen hebt. De volumeknop is fraai afgewerkt met mini kristallen. Het systeem is vanzelfsprekend connected met Apple play.

Gewoon, omdat het kan
De designers hebben hun vrije fantasie kunnen toepassen op de koplampunits. Met het ontgrendelen van de auto draaien de drie diamantvormige lichtunits in de koplampen parmantig 180 graden. Echt functioneel is het niet, wel bijzonder fraai. Wellicht dient het om de buren te imponeren of laat men de lampen een rondje draaien, gewoon omdat het kan. Tijdens het bochtenwerk blijken de bewegende koplampen units weldegelijk functioneel. Als of ze “om de bocht heen” schijnen, voor extra goed zicht. De DS Active LED Vision-koplampen zorgen in het donker overigens voor uitstekend zicht. En met de automatische grootlicht functie zijn de donkere polderwegen plots een stuk veiliger. Het lichtsignatuur wordt aan de voorzijde compleet gemaakt met LED lampen, die in de bumper doorlopen.

Het diamantpatroon is tevens in de kolossale zeshoekige grille verwerkt, met in het midden parmantig het DS logo. Bijzonder fraai.

Rij je ’s avonds achter de “dikke kont” van een DS7, dan zullen direct de drie dimensionale LED-achterlichtunits opvallen. DS duidt deze lichtsignatuur aan als “geschubde structuur”.

Zetels
Doorgaans tref je op de luxere voertuigen automatisch vertelbare stoelen aan, wel te verstaan op de bestuurder en bijrijdersstoel. De DS7 is eveneens voorzien van een automatisch verstelbare rugleuning op de achterbank, waardoor je ook op de tweede zitrij heerlijk onderuit kunt zakken.
Erg praktisch is het zitgeheugen op de bestuurdersstoel. Zo heeft mijn vrouw haar favoriete instelling geprogrammeerd middels geheugen functie 1 en mag ik functie 2 gebruiken. De stoelverwarming maakt de zit op het fraaie leer bijzonder comfortabel.

De kofferbak levert je een zee van ruimte, met neergeklapte achterbank zelfs ruim 1.752 liter!

Dwingende rijbaan assistent
Zoals het hoort bij moderne auto’s, is de DS7 voorzien van tal van rijhulpsystemen. De rijbaan assistent, of zoals DS het in goed Frans aanduidt als “Lane departure warning” waarschuwt je zodra je over een witte streep in het wegdek rijdt. Op polderwegen is er veelal onvoldoende ruimte voor twee gescheiden rijbanen, waardoor het prettig is om de assistent het zwijgen op te leggen. Het knopje hiervoor zit ver achter het stuur weggewerkt en dient tevens enkele seconden ingedrukt te blijven, voordat het systeem accepteert dat zijn hulp niet gewenst is.

Bijzonder prettig is de dode hoekfunctie. In de buitenspiegels gaat een LED branden, zodra er een medeweggebruiker naast je rijdt. Negeer je ook deze waarschuwing, dan corrigeert het systeem direct de koerst van de auto. Dit ontslaat je er uiteraard niet van, om goed over je schouders heen te kijken als je van plan bent van baan te veranderen.

Ik maak er geen gewoonte van
Mark Heiligers, de pr-man van DS gaf me bij het overhandigen van de sleutels van de DS7 Crossback BlueHDi 180 S&S Automatic Opera een gewaagde tip. “Om de DS-beleving compleet te maken, raad ik je aan een bezoek te brengen aan één van de DS Stores. In De Meern zit DS Store Utrecht. Proef daar de beleving”, aldus Heiligers. Het leek mij wat overdreven, maar het maakte me wel nieuwsgierig.

Na twee weken toeren in de DS7 was ik echter helemaal verkocht. En inderdaad, om het verhaal compleet te maken bezocht ik DS Store Utrecht. Daar stond midden in de showroom een DS7 in de kleur bruin metalic. Ik kon de verleiding gewoonweg niet weerstaan. Het is echt niet mijn gewoonte om na het schrijven van iedere rij impressie de auto in kwestie te kopen, maar in dit geval moest ik gewoonweg een uitzondering maken!  Vanaf dat moment rijden we thuis in een DS7 Crossback, wat ons betreft de “Godin van de Haute Couture”.

Tekst en fotografie: Leon Jansen

Technische specificaties
Gereden model:         DS7 Crossback BlueHDi 180 S&S Automatic Opera
Motor:                      4-cilinder diesel, 1.997 cm3
Vermogen:                 177 pk (130kW)
Koppel:                      400 Nm
Transmissie:               8-trapsautomaat
Verbruik stad             5.6 l/100km (1:17.9km)*
Verbruik snelweg       4.4 l/100km (1:22.7km)*
CO2-uitstoot:             128 g/km
Actieradius:               800 km*
Topsnelheid:              215 km/h
0-100-acceleratie:      9,4 s
Bagageruimte:           555-1.752 L
L x b x h:                    4.573 mm x 1.906 mm x 1.625 mm
Massa leeg:                1.510 kg
Vanaf prijs:                € 39.770
Prijs testmodel:          € 66.350

* = volgens boordcomputer. Actieradius is afhankelijk van o.a. de rechtervoet, rijomstandigheden, belading en weertype.