Post-production : Astuce Productions

Na de DS 7 CROSSBACK en de DS 3 CROSSBACK vult de DS 9, een stijlvolle sedan, het modellengamma van het Franse premiummerk aan. Met de DS 9 legt DS Automobiles de nadruk op expertise, design, verfijning en technologie met een internationaal karakter.

Elegantie met een strak silhouet
Met een lengte van 4,93 meter, een breedte van 1,85 meter en grote wielen met een diameter van 690 mm oogt de DS 9 opvallender dan andere sedans in zijn klasse. Er is een nieuwe versie van het EMP2 (Efficient Modular Platform 2) platform gebruikt met een langere wielbasis welke niet eerder voor een sedan is gebruikt, met als gevolg enorm voordeel voor de ruimte van de achterpassagiers. Het ontwerp kenmerkt zich door een gestroomlijnd silhouet met een vlak liggende achterruit volgens de fastback-stijl.

De DS 9 heeft een traditionele sedan-carrosserie en zet de designtaal van DS Automobiles voort met een expressieve voorzijde met de DS WINGS en het parametrische ontwerp van de grille met het driedimensionale diamant-effect dat voor een karakteristiek effect zorgt. Op de motorkap bevindt zich een ‘Clous de Paris’ sabel, de eerste keer dat deze DS-signatuur ook voor het exterieur is gebruikt.

Als knipoog naar de originele DS uit 1955 heeft de DS 9 ook kegelvormen aan de buitenste randen van het dak. Met het design van de legendarische sedan als inspiratiebron zijn de kegels omgevormd tot achterlichten, die de aanwezigheid van de DS 9 kracht bijzetten.

Het vloeiende, ononderbroken design komt tot uiting in een lijn die vanuit de grille over de motorkap, de voorruit, het dak en de achterklep loopt. De zijkanten ogen strak met een markante lijn die van de koplampen naar de achterlichten loopt. Dit karakter wordt benadrukt door de vlakke deurgrepen in carrosseriekleur en een tweekleurig zwart dak dat de kracht van de elegantie benadrukt. 

Ook aan de achterzijde is deze wens om elk kenmerk in één enkele expressie te integreren, duidelijk te zien. De achterspatborden, het logo en het kofferdeksel zijn op dezelfde vloeiende wijze met elkaar verbonden. De sculpturale lichtunits hebben daarbij een schubben-achtige uitstraling, waardoor een contrast ontstaat dat een dramatisch driedimensionaal effect geeft. Ze worden onderstreept door sabelvormen aan de zijkanten, een eerbetoon aan de ontwerpelementen van de grote Franse carrosseriebouwers van de jaren dertig. Het elegante, dunne derde remlicht draagt eraan bij dat de achterkant breder oogt en benadrukt het visuele effect van de achterruit.

E-TENSE: de kracht en het comfort van een hybride aandrijflijn met 360 pk
In eerste instantie zal de DS 9 worden aangeboden met een nieuwe E-TENSE plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een PureTech turbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een elektromotor, met een gecombineerd vermogen van 225 pk en een elektrische actieradius die tussen de 40 en 50 km (WLTP) ligt dankzij een 11,9 kWh accu.

De elektromotor kan via een automatische versnellingsbak met acht versnellingen een maximaal vermogen van 80 kW (110 pk) en 320 Nm beschikbaar stellen. De elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand, om de acceleratie bij elke snelheid te verbeteren en om in de emissievrije modus te rijden met een maximale snelheid van 135 km/h. De elektrische modus wordt altijd automatisch geselecteerd bij het opstarten om de efficiency te maximaliseren. Daarnaast is er een Hybrid-modus, die de verschillende energiebronnen automatisch aanstuurt en zorgt voor 100% elektrisch, 100% op de benzinemotor of een combinatie van beide krachtbronnen als de situatie dat vereist. De inzittenden van de auto zullen zich meestal niet bewust zijn van deze overgang. Een E-TENSE Sportmodus haalt het maximale uit het beschikbare vermogen door de gecombineerde toepassing van de verbrandingsmotor en de elektromotor en door de afstelling van het gaspedaal, de versnellingsbak, de besturing en de actieve vering te veranderen. Het versterkt het rijplezier en de rijdynamiek in combinatie met volledige gemoedsrust voor de bestuurder.

De DS 9 maakt gebruik van een recuperatiesysteem dat de accu in vertragings- of remfasen bijlaadt, in combinatie met een verbeterde remfunctie die wordt geselecteerd door de keuzehendel naar achteren te trekken en wordt weergegeven met een ‘B’. Bovendien garandeert een E-Save-functie dat er altijd voldoende energie in de accu is opgeslagen om de gekozen delen van de rit in de Zero Emissions-modus (één van de verschillende beschikbare niveaus) af te leggen, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder weet dat hij naar LEV-gebieden of stadscentra rijdt. Met de 7,4 kW on-board lader kan de accu in 1 uur 30 minuten vanuit huis of vanaf openbare oplaadpunten worden opgeladen met de standaard meegeleverde kabel.

DS LOUNGE
Wat als het comfort op de achterbank hetzelfde was als voorin? Met DS LOUNGE biedt DS Automobiles alle inzittenden van de DS 9 een eersteklas ervaring aan.

De verfijnde, kwalitatief hoogwaardige materialen die op brede open oppervlakken zijn geïntegreerd, met een dashboard dat volledig met nappaleder is bekleed en het horlogebanddesign van de stoelen tonen aan hoeveel aandacht er is besteed aan elk detail. De kristalvormige aanraakgevoelige knoppen, het Alcantara® op de dakhemel en de zonnekleppen en de portiergrepen die met de hand met leder zijn omhuld, nodigen uit om ze aan te raken en te voelen. 

Met zijn lange wielbasis van 2,90 meter biedt de DS 9 enorm veel ruimte op de achterbank. De stoelen worden desgewenst verwarmd en gekoeld en ze bieden ook een massagefunctie, een primeur in deze klasse. De centrale armsteun draagt bij aan het algehele comfort en beschikt over functies uit hogere segmenten, zoals lederen bekleding, opbergruimtes met ingebouwde USB-poorten, bedieningselementen voor de massagestoelen en meerkleurige welkomstverlichting. 

Comfort en plezier op het gebied van geluid
Als resultaat van het onderzoek dat sinds de lancering van het merk is uitgevoerd, zijn de akoestische sfeer naar een hoger plan gebracht met een speciale behandeling die is ontworpen om geluiden van buitenaf te onderdrukken. Gelaagd akoestisch glas wordt gecombineerd met een stevig frame om de sterkte te verbeteren, het geluid te dempen en de trillingen te minimaliseren. Ook beschikt de auto over een FOCAL Electra-geluidssysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor de DS 9, met nieuwe roestvrijstalen tweeterroosters op de veertien luidsprekers die rond het dashboard zijn geplaatst.

DS ACTIVE SCAN wielophanging
Bij de DS ACTIVE SCAN wielophanging scant een camera de weg, registreren niveausensoren, acceleratiesmeters en aandrijflijn-sensoren elke beweging en bereidt het systeem de demping van elk wiel voor op oneffenheden in de weg om zo de veiligheid en de rust aan boord te verbeteren en het rijcomfort te verhogen. Deze 21e eeuwse DS-vering combineert het comfort van een prestigieuze sedan met de dynamiek van een GT.

DS DRIVE ASSIST
Met DS DRIVE ASSIST kan de bestuurder met de DS 9 genieten van semi-autonoom rijden op niveau 2, waardoor hij met de hoogste mate van comfort en met een maximale veiligheid kan rijden. De snelheid wordt afgestemd op de rij-omstandigheden. Het systeem maakt gebruik van meerdere sensoren om de DS 9 precies in het midden van de rijstrook te positioneren waar de bestuurder de auto naartoe heeft gestuurd. Het systeem kan worden gebruikt tot een snelheid van 180 km/h (afhankelijk van de wetgeving in het betreffende land) en regelt de snelheid en de rijrichting, onder toezicht van de bestuurder, om de veiligheid en de gemoedsrust te garanderen.

Het regelen van de snelheid gebeurt door middel van een adaptieve cruisecontrol die is gekoppeld aan een systeem dat het vermogen regelt. Het regelt onder andere het rijden in de file: de auto start automatisch opnieuw als hij minder dan drie seconden stilstaat. Als de auto langer stilstaat, hoeft u alleen maar op een knop te drukken of het gaspedaal in te trappen om de DS 9 te herstarten. 

De ingebouwde DS DRIVE ASSIST-camera herkent onderbroken en ononderbroken lijnen. Tijdens het rijden analyseert deze voortdurend de situatie en wordt gekeken welke acties er het beste uitgevoerd kunnen worden. Het stelt de auto in staat om op zijn rijstrook te blijven, zelfs in het stuk van de rijstrook dat de bestuurder wenst. Als de bestuurder weer de controle over de besturing wil hebben, wordt het systeem overruled als hij het stuurwiel stevig vastpakt. De werking wordt ook onderbroken als de richtingaanwijzers worden ingeschakeld, bijvoorbeeld voorafgaand aan het veranderen van rijstrook. Het systeem kan worden geactiveerd vanaf 30 km/h. Het is dan operationeel van 0 tot 180 km/h.

DS NIGHT VISION
DS NIGHT VISION is van onschatbare waarde bij het rijden in het donker. De infraroodcamera in grille aan de voorzijde detecteert voetgangers, fietsers en dieren op de rijbaan op een afstand van maximaal 100 meter. De bestuurder krijgt een infraroodbeeld op het grote digitale display in het instrumentarium, waarbij indien nodig een geel en vervolgens een rood waarschuwingssymbool wordt getoond. Dankzij deze waarschuwingen kunnen bestuurders tijdig reageren.

DS DRIVER ATTENTION MONITORING
Met behulp van een infraroodcamera die boven het stuurwiel is gemonteerd en die wordt ondersteund door een camera aan de bovenzijde van de voorruit, monitort DS DRIVER ATTENTION MONITORING voortdurend de ogen van de bestuurder op tekenen van vermoeidheid (knipperen) alsmede gezicht (de kijkhoek) en de hoofdbewegingen om eventuele afleiding waar te nemen, de positie van de auto ten opzichte van de rijbaanmarkeringen en in het bijzonder een slingerende rijstijl of stuurbewegingen van de bestuurder. Het systeem kan elk verlies van aandacht aan de hand van een afwijking op één vlak detecteren – continue afwijkingen van de positie op de weg alsmede knipperen met de ogen knipperen – en zal automatisch een waarschuwingssignaal laten horen terwijl er een waarschuwingssymbool op het centrale display verschijnt, zowel overdag als ‘s nachts.

DS ACTIVE LED VISION
DS ACTIVE LED VISION zorgt niet alleen voor een fraai uiterlijk, maar past ook de breedte van de lichtbundel en het bereik aan op de rij-omstandigheden en de snelheid van de auto. Vijf verlichtingsmodi worden automatisch geactiveerd. Parking, Town Beam (breedte van de lichtbundel neemt toe na vijf seconden rijden), Country Beam (extra ver naar voren gericht bij snelheden boven de 50 km/h), Motorway Beam (grotere actieradius bij snelheden boven de 110 km/h), Adverse Weather (de intensiteit van de modules neemt toe en de intensiteit van de hoofdprojectoren neemt af). De ‘draaiende koplamp’-functie en High Beam (automatisch inschakelen van wegverlichting en zijlichten) maakt ook deel uit van dit systeem. Door de weg beter en verder vooruit te verlichten of met een bredere lichtbundel, genieten de bestuurder – en zijn passagiers – van een hogere mate van veiligheid.

DS SMART ACCESS
Met DS SMART ACCESS stelt de DS 9 de bestuurder in staat om de sleutel thuis te laten, het vergrendelen en ontgrendelen wordt uitgevoerd met behulp van een smartphone. Bij het ontgrendelen komen de verzonken deurgrepen op elegante wijze uit de carrosserie tevoorschijn. Het is mogelijk om de portieren te ontgrendelen en te starten. Zelfs op afstand kan deze bediening worden gedeeld met vijf andere telefoons. Met de MyDS app kunnen ook de deuren van de gedeelde auto worden ontgrendeld. Deze functie maakt het mogelijk om de toegang tot en het starten van DS 9 door een andere telefoon te autoriseren volgens een door de eigenaar vastgesteld tijdschema. Met behulp van Bluetooth® is het systeem ook zonder GSM-netwerkdekking operationeel.