Als je de Parijse haute couture in een compacte auto zou moeten verpakken, dan krijg je ongeveer de DS 3 Crossback. Typisch zo’n modepopje voor zelfbewuste mademoiselle, die over de Boulevard Périphérique van hun lunchafspraak naar de opening van een boetiek flitsen. Kunnen we daar in Nederland, waar de grijze middelmaat regeert, ook wat mee?

De marktbenadering van het nog jonge premiummerk binnen PSA werkt wat bevreemdend. Eerst opereerde het nog als exclusief label onder de vlag van Citroën, daarna werd het verzelfstandigd en kwam er een nieuwe line-up, die afstand neemt van de segmenten waar respectievelijk de DS3, DS4 en DS5 opereerden. Met nu een spatie tussen letters en cijfer begroeten we de DS 3 Crossback en de DS 7 Crossback als opvolgers; modellen die het in de hoogte zoeken en tegen de SUV’s van deze wereld aan schurken. Het wekt de schijn van een herstart, al zullen de Fransen dat in alle toonaarden ontkennen. Van de eerste DS-generatie was alleen de Drie echt succesvol en aan die klantenkring appelleert nu de kleinste van de twee Crossbacks, naast het feit dat hij ongetwijfeld graag berijders van merkvreemde auto’s zal willen veroveren. Een extra trigger daarbij vormt het type E-Tense, een volledig elektrisch aangedreven variant met een WLTP-actieradius van 320 kilometer.

Kruipende klinken
Genoeg over de achtergrond, tijd om de DS 3 Crossback op zijn merites te beoordelen. Hij staat er even stoer als modieus bij en stelt op een prettig eigenzinnige wijze alles in het werk om passanten te verleiden, met name individualisten. Je verwart hem met geen enkele andere auto, ook van binnen niet, nadat je jezelf toegang hebt verschaft via de elektrisch naar buiten kruipende klinken. De geteste Grand Chic-uitvoering trekt alle registers open om je op avantgardistische wijze een gevoel van weelde te bezorgen, zeker met de hier geselecteerde Rivoli-ambiance. Wit leder spreidt zich uit over stoelen, deurpanelen en dashboard, waarbij het ruitpatroon terugkeert in het stuur, de ventilatieroosters en de bedieningsclusters. De metalen raamschakelaars houden zich op in de middenconsole en dat zal niet iedereen ideaal vinden. Wegwijs raken in het multimediasysteem kost even tijd, maar pluspunten verdienen dan weer het configureerbare digitale instrumentarium en het veilige head-up display.

Zitten doet de DS 3 Crossback uitstekend, waarbij het ruimteaanbod – ook in de kofferbak – voor dit compacte formaat auto lang niet gek is. Wel zullen de achter passagiers zich mogelijk wat opgesloten voelen door het beperkte uitzicht, een gevolg van de heuvels die de raamlijn onderbreken.

Allemaal PureTech
Naast de 136 pk sterke E-Tense behelst het gamma van de DS 3 Crossback louter benzinemotoren, allemaal van het type PureTech met drie cilinders en 1,2 liter inhoud. De keuze bestaat uit 100, 130 en 155 pk, waarmee je jezelf ook meteen verbindt aan een bepaald type versnellingsbak: handgeschakeld bij de lichtste krachtbron, automatisch bij de zwaardere twee.

DS onderscheidt maar liefst vijf verschillende uitrustings- en afwerkingsniveaus, met aan de top de bereden Grand Chique. Die maakt goede sier met zijn lederen interieur, head-up display, elektrisch bewegende portiergrepen, navigatie, een parkeercamera, online-dienstverlening inclusief SOS, ledverlichting rondom en automatische airconditioning. Geen enkele DS 3 Crossback gaat de deur uit zonder 17-inch lichtmetalen wielen, cruise control, actieve rijstrookassistentie, een automatische noodrem en verkeersbordenherkenning.

Snelle reflexen
Wie zich Franse auto’s uit het verleden herinnert als slordig gebouwde, fludderig aanvoelende producten, zal aangenaam verrast reageren op de DS 3 Crossback. Hij maakt in alle opzichten een erg solide indruk, zonder enige speling of slapheid. Zijn rijgedrag kenmerkt zich door directheid, snelle reflexen en een sportief afgestemd onderstel, dat toch voldoende incasseringsvermogen biedt om relaxed over een pokdalige ondergrond te vliegen.

Voor enthousiast bochtenwerk is deze crossover altijd in de stemming, al slaat de stuurrespons bij verder doordraaien enigszins dood – ook in de meest dynamische van de drie rijmodi – en moet je er dus maar op vertrouwen dat het goed komt.

De driecilinder turbomotor met 130 pk blijkt vanaf een laag toerengebied al goed bij de les en trekt er met een toefje gas stevig aan, waardoor het niet meevalt om in de buurt van het opgegeven verbruik te komen. Denk eerder aan 1:17 dan 1:20.

De achttraps automaat schokt in koude bedrijfstoestand een klein beetje, maar met het opwarmen van de olie is dat binnen een halve minuut verdwenen. Al met al valt aan het rijden genoeg lol te beleven en kun je de conclusie trekken dat de verleidingskracht van de DS 3 Crossback zich niet beperkt tot uiterlijke schijn. Een aanwinst, dit eigenzinnige ding, zeker voor modegevoelige mensen.

Technische specificaties

Rij impressie: DS 3 Crossback Grand Chic PureTech 130 Automatic
Motor: 3-cilinder benzine, 1199 cm3, turbo
Vermogen: 130 pk
Transmissie: 8-trapsautomaat
Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 111 g/km
Actieradius: 898 km
Topsnelheid: 196 km/h
0-100-acceleratie: 9,2 s
Bagageruimte: 350-1050 l
L x b x h: 411,8 x 179,1 x 153,4 cm
Massa leeg: 1180 kg
Vanaf prijs: € 30.590
Prijs testmodel: € 41.690