Mercedes-AMG A 35 4MATIC (2018), Sonnengelb;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 7,4-7,3 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 169-167 g/km* Mercedes-AMG A 35 4MATIC (2018), Sun yellow;Combined fuel consumption: 7.4-7.3 l/100 km, Combined CO2 emissions: 169-167 g/km*

Met de A 35 4MATIC presenteert Mercedes-AMG een volledig nieuw instapmodel in de wereld van Driving Performance. Het model is gebaseerd op het nieuwe Mercedes-Benz voorwielaandrijvingsplatform en wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 225 kW/306 pk. De carrosserie, het onderstel, de vierwielaandrijving, de transmissie, de rijprogramma’s en de afstelling: elk detail is gericht op maximale rijdynamiek, waarbij het comfort voor alledag niet uit het oog werd verloren. De rijprestaties op sportwagenniveau (acceleratie van 0-100 km/h in 4,7 seconden) en het specifieke design versterken eveneens de band met de performance-familie. Hier betreedt een echte AMG het toneel van de ‘hot hatches’.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 37

De nieuwe A 35 4MATIC betekent een uitbreiding van het AMG-modelportfolio met een in elk opzicht aantrekkelijk instapmodel. Omdat de ontwikkeling van de A 35 4MATIC vanaf het begin deel uitmaakte van het ontstaansproces van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse en tegelijk met die van de toekomstige A 45 4MATIC plaatsvond, kon het DNA van AMG in elk relevant detail worden opgenomen. Het resultaat is direct merkbaar voor de bestuurder: authentieke Driving Performance.

Versterkte carrosserie met verhoogde torsiestijfheid
Gerichte maatregelen voor versteviging aan de voortrein van de carrosserie vormen de basis voor het precieze instuurgedrag en de spoorvastheid van de onderstelcomponenten, ook bij zware belasting. Een geschroefde aluminium plaat onder de motor vergroot de torsiestijfheid van de voortrein. Twee extra diagonale balken aan de voorzijde van de bodemplaat zorgen eveneens voor het verminderen van de torsie en het vergroten de stijfheid.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 38

Viercilinder turbomotor met 225 kW/306 pk
De 2,0-liter turbomotor is een nieuwe ontwikkeling en is gebaseerd op de M 260-viercilindermotor van de nieuwe A-Klasse. De nieuwe aandrijving overtuigt door een spontane respons op bewegingen van het gaspedaal, een hoge trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3000 t/min), flinke toerentallen en een emotionele motorsound. De krukkast van hoogsterk en licht drukgegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op plaatsen die beslissend zijn voor de rijdynamiek. Het brandstofverbruik gecombineerd bedraagt volgens Mercedes-Benz 7,4-7,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 169-167 g/km.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 39

Twin-scroll-turbocompressor
Voor de drukopbouw wordt gebruik gemaakt van een twin-scroll-turbocompressor. Deze combineert een optimale respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen. De behuizing van de twin-scroll-turbocompressor is opgedeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met de eveneens gesplitste uitlaatkanalen in het uitlaatspruitstuk creëert dit de mogelijkheid, de uitlaatgassen afzonderlijk naar het schoepenwiel van de turbine te leiden.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 40

De cilinders zijn opgedeeld in twee cilindergroepen, elk verbonden met een van de toevoeren van de twin-scroll-turbine. De cilindergroepen werden bepaald op basis van de ontstekingsvolgorde.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 41

Daaruit resulteert nog een voordeel van de twin-scroll-technologie, die de wederzijdse negatieve beïnvloeding van de afzonderlijke cilinders bij een verandering van de druk minimaliseert. Daardoor vermindert ook de tegendruk van de uitlaatgassen en worden de veranderingen van de druk en de efficiëntiegraad van de motor verbeterd.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 42

Tal van aanpassingen aan de motor
De grote technologische ambitie van de nieuwe viercilindermotor wordt ook duidelijk uit tal van maatregelen ter verbetering van de efficiëntie. Daartoe behoren de variabele kleptiming CAMTRONIC, het intelligente thermomanagement voor motor en olie, de uiterst nauwkeurig inspuitende piëzo-injectoren en de meervoudige vonkontsteking. In de productie vermindert het gepatenteerde CONICSHAPE®-proces voor het honen van de cilinders de wrijving in de motor en zorgt daarmee eveneens voor meer efficiëntie.

Soepele overbrenging: de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 43

Ook de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling draagt bij tot het soepele en dynamische karakter van de nieuwe A 35 4MATIC. De verhoudingen van de versnellingen zijn zo gekozen, dat de bestuurder bij alle snelheden een zeer spontaan acceleratiegedrag ervaart, gecombineerd met korte schakeltijden en optimale aansluitingen bij het opschakelen.

De standaard RACE START-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand maximaal te accelereren en is een zeer emotionele belevenis. De kortstondige M-modus door het bedienen van de stuurschakelpaddles in alle rijprogramma’s alsmede de modus ‘M’ voor handmatig schakelen via de stuurschakelpaddles completeren de functies van de AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 44

Variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC
Dynamiek, souplesse en performance, dat zijn de drie begrippen die van toepassing zijn op de standaard vierwielaandrijving van de nieuwe A 35 4MATIC. De variabele AMG Performance 4MATIC verbindt optimale tractie met volop rijplezier. Passend bij de gewenste rijdynamiek is de koppelverdeling traploos variabel. De bandbreedte loopt daarbij uiteen van uitsluitend voorwielaandrijving tot een verdeling van elk 50 procent op de voor- en de achteras.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 45

De variabele verdeling van het koppel tussen de voor- en de achteras verloopt via een lamellenkoppeling die in de achterdifferentieel is geïntegreerd. Dit wordt elektromechanisch geregeld. Bepalende factoren voor de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleratie en de stuurhoek, maar ook het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de transmissiemodus en de stand van het gaspedaal.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 46

De elektromechanische regeling biedt ten opzichte van een elektrohydraulisch systeem vooral voordelen die leiden tot meer rijdynamiek, in de eerste plaats dankzij de aanzienlijk snellere en toerentalonafhankelijke bediening van de lamellen over het hele bereik.

Zo lang het ESP® is ingeschakeld, bevindt het 4MATIC-systeem zich in de modus ‘Comfort’. Zodra de bestuurder via de toets ‘ESP® SPORT Handling’ of ‘ESP® OFF’ kiest, schakelt het 4MATIC-systeem over naar de ‘Sport’-modus voor een nog soepeler handling en een grensbereik dat verder naar boven schuift.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 47

Vijf rijprogramma’s
De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden relevante parameters zoals de respons van motor en transmissie veranderd.

Het nieuwe rijprogramma ‘Slippery’ is optimaal afgestemd op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen, eerder opschakelen en het ECO start-stopsysteem ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.

Het rijprogramma ‘Comfort’ staat voor comfortabel en zuinig rijden, onder andere door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort, het ECO start-stopsysteem is ingeschakeld.

Driving performance met Mercedes-AMG A 35 4MATIC 48

De rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ worden gekenmerkt door souplesse en rijplezier met een sportieve karakteristiek van de motor en de transmissie. Het klankbeeld van de turbomotor wordt markanter. Het ECO start-stopsysteem is uitgeschakeld. ‘Sport+’ is met tussengas bij het terugschakelen en de gedeeltelijke uitschakeling van de cilinders voor een kortstondig en exact gedefinieerde vermindering van de ontsteking en injectie bij volgas bijzonder emotioneel.

Het ‘Individual’-rijprogramma biedt de mogelijkheid, de afzonderlijke parameters naar eigen voorkeur uit te kiezen en op te slaan. Bovendien is hierbij in de aandrijvingsstanden ‘Reduced’ en ‘Moderate’ ook volledig elektrisch rijden mogelijk.