Laurens van den Acker giving masterclass at Dutch Design Week 2019

Deze uitspraak deed Laurens Van den Acker, Senior Vice President of Corporate Design bij Groupe Renault, tijdens zijn presentatie van Renaults nieuwste conceptcars, tijdens de Dutch Design Week 2019 in Eindhoven.

In 2013 wilde Van den Acker met zijn conceptcars vooral nog het leven mooier maken. De conceptcars van toen zijn inmiddels vertaald naar goedverkopende Renaults met de Clio als koploper. Zes jaar later heeft Van den Acker zich vooral verdiept in de toekomst van de stad. In Nederland woont nu al de helft van de bevolking in de Randstad, en groeien ook andere stedelijke gebieden zoals Groningen, Arnhem-Nijmegen en Eindhoven. De verwachting is dat in 2030 ongeveer 70% van alle Nederlanders in een stedelijke omgeving woont. Met de druk om de C02-uitstoot drastisch te verminderen en de leefbaarheid van de steden te behouden of zelfs te vergroten, zal het verkeer ingrijpend veranderen, aldus de Nederlander.

Design zal in de toekomst een andere rol spelen 1
Laurens van den Acker giving masterclass at Dutch Design Week 2019

Renault presenteert anno 2019 conceptcars, die een antwoord moeten vormen op de uitdagingen van de toekomst. Renault voorziet dat het bezit van de eigen auto fors zal verminderen. Het is een kwestie van door ontwikkelen van de huidige techniek.  Zodra de intelligente auto’s veiliger zijn dan auto’s die door mensen worden bestuurd, zal deze omslag snel gaan. Het is voorspelbaar dat bijvoorbeeld de verzekering voor “door de mens” gestuurde auto’s vele malen duurder wordt, omdat je als bestuurder een moedwillig risico neemt. Ook de overheid zal hier een rol in spelen door de belastingdruk te verlichten voor de zelfrijdende optie en te verzwaren voor de tegenhanger.

Het bezitten van een ‘eigen auto’ zal alleen al financieel een stuk minder aantrekkelijk worden en bovendien overbodig omdat zelfrijdende auto’s zeker in een stadse omgeving een nieuwe vorm van mobiliteit zullen bieden.

Renault EZ GO

Alle signalen wijzen erop dat in plaats van het bezitten van een eigen auto de consument een mobiliteitsservice gaat afnemen, in de vorm van een zelfrijdend openbaar transportmiddel. Renault presenteert hiervoor de concept EZ GO: een soort openbare, oproepbare taxi die gebruikt kan worden voor korte afstanden, waar en wanneer dit maar nodig is. De EZ GO rijdt voor, je deelt de auto met andere gebruikers op dezelfde route en stapt uit op je plaats van bestemming.

Design zal in de toekomst een andere rol spelen 2
EZ-GO in front, EZ-Pro in back

Renault EZ PRO

Een andere oplossing van Renault richt zich op de bevoorrading van de stad, de toelevering van grote of kleine pakketjes of andere vracht. Met de EZ PRO kunnen speciale modulaire elektrische vrachtwagens (pods genoemd) aan de rand van een stad losgekoppeld worden om de aan de zogenoemde ‘lastmile’ bezorging te beginnen. De pods zijn multi-inzetbaar. Zo kan een pakket-unit gecombineerd worden met een koffiebar, of extra beveiliging krijgen voor gevoelige pakketten als medicijnen.

Design zal in de toekomst een andere rol spelen 3

Renault EZ ULTIMO

Voor de ultieme persoonlijke rijervaring is de EZ ULTIMO ontworpen. Een ultra luxueus voertuig, gebaseerd op chique hotels, waar plaats is voor 2 tot 3 mensen, speciaal bedoeld voor een bijzondere gelegenheid. Ook deze conceptcar ziet Renault als een deelauto: omdat deze auto alleen voor speciale momenten opgeroepen kan worden, kan iedereen zich deze luxe ervaren, als is het maar voor een kwartier.

Design zal in de toekomst een andere rol spelen 4
EZ-Ultimo from behind

Van den Acker beseft zich goed dat zodra een auto geen privébezit meer is de rol van de merken eigenlijk is uitgespeeld. Het zal voor een gebruiker tenslotte niet uitmaken of er een Renault of Volkswagen op de juiste tijd en plaats arriveert. De business verandert ook drastisch omdat samenwerking met grote partijen als Google, Apple, Facebook en andere Sillicon Valley grootheden nodig is om de big-data voor het geschetste scenario vorm te kunnen geven, waarbij elk voertuig van de toekomst zich zal moeten houden aan een standaard. Tegelijkertijd zijn veel ideeën van kleine startups bijzonder goed inpasbaar.

Design zal in de toekomst een andere rol spelen 5
Laurens van den Acker during interview at Dutch Design Week

De verkenning van Renault voor de mogelijkheden van de toekomst staan niet op zichzelf. In het rapport Toekomstverkenning Mobiliteitsretail 2030 van de BOVAG worden mogelijke scenario’s beschreven waarbij de nieuwste conceptcars van Renault als voorbeeld zouden kunnen worden ingeplakt. Hoe de toekomst zal uitpakken, hangt van veel factoren af, maar de auto-industrie maakt zich op voor grote veranderingen, die het graag zo mooi mogelijk vormgeeft.

Tekst: Yvonne Pijnacker
Fotografie: HuubK