Ferrari breidt het modelprogramma uit met de Ferrari GTC4Lusso. Deze nieuwe vierpersoons Ferrari markeert een grote evolutie van het sportieve Grand Tourer-concept door voor het eerst achterwielbesturing te integreren met vierwielaandrijving.

Met de GTC4Lusso introduceert Ferrari een auto die ontworpen is voor klanten die onder alle omstandigheden – kort trips of lange reizen, besneeuwde bergwegen of de drukte van de stad, alleen of met drie passagiers – willen genieten van het rijplezier van een Ferrari. Samengevat staat de GTC4Lusso voor flexibiliteit volgens Ferrari, zoals de FF dat al eerder deed en daarmee een jongere groep kopers naar het merk trok die hun auto ook vaker gebruiken, getuige een 30% hoger kilometrage dat deze klanten op de klok van hun Ferrari zet.

Ferrari_GTC4Lusso_side_LR

Ferrari_GTC4Lusso_front_LR

De naam van de GTC4Lusso verwijst naar enkele van zijn illustere voorgangers, waaronder de 330 GTC of diens 2+2 zustermodel, de 330 GT – één van Enzo Ferrari’s persoonlijke favorieten – en de 250 GT Berlinetta Lusso. Het getal 4 in de naamaanduiding verwijst naar het aantal comfortabele zitplaatsen.

Ferrari_GTC4Lusso_r_3_4_LR

Ferrari_GTC4Lusso_central_console_300dpi

V12
Onder de motorkap van de GTC4Lusso huist een 12-cilindermotor met een indrukwekkend vermogen van 690 pk bij 8.000 tpm. Met een gewicht-vermogenverhouding van 2,6 kg/pk en een compressieverhouding van 13,5:1 vestigt het model nieuwe records in deze klasse. Het maximale koppel van 697 Nm komt vrij bij 5.750 tpm, terwijl 80% van de trekkracht al beschikbaar is vanaf slechts 1.750 tpm.

Ferrari_GTC4Lusso_fr_3_4_LR

Ferrari_GTC4Lusso_side_r_high_LR

Ferrari_GTC4Lusso_rear_LR

Vierwielaandrijving en achterwielbesturing
Een technologische highlight van de Ferrari GTC4Lusso is het door Ferrari gepatenteerde 4RM Evo vierwielaandrijfsysteem dat voor het eerst is gekoppeld aan achterwielbesturing. Het resultaat is het nieuwe 4RM-S systeem dat op basis van Ferrari’s nieuwste, eveneens gepatenteerde Slip Side Control (4.0) systeem nu tevens het elektronische differentieel (E-Diff) en de SCM-E dempers combineert.

De Ferrari GTC4Lusso krijgt begin maart op de Internationale Autosalon van Genève zijn wereldprimeur.

Ferrari_GTC4Lusso_interior_driver_s_side_300dpi

Ferrari_GTC4Lusso_interior_300dpi