BEAUTY SHOT - EN SITUATION

De futuristische Morphoz is Renault’s visie op het gebied van persoonlijke, connected en elektrische mobiliteit voor de jaren na 2025. Het voertuig gaat als ‘MORPHOZ’ door het leven en is gebaseerd op het modulaire CMF-EV-platform van de Alliantie. Dit platform is geschikt voor verschillende configuraties op het gebied van vermogen, capaciteit, actieradius, gebruikersopties en bagageruimte.

De MORPHOZ vertegenwoordigt ‘Familie’ in de ‘Life Cycle’ designstrategie van Renault. Het gaat hier niet alleen om een studiemodel dat de mogelijkheden van toekomstige mobiliteit verkent, maar hint qua ontwerp en interieur ook naar een volledig elektrisch aangedreven model dat binnen enkele jaren op de markt geïntroduceerd wordt.

Het bereik van een elektrische auto vormt momenteel nog een struikelblok voor veel automobilisten, maar dat zal snel veranderen met de Renault MORPHOZ conceptcar die de mogelijkheden van een elektrisch voertuig naar een ongekend niveau brengt.

“De MORPHOZ conceptcar belichaamt de LIVINGTECHTM filosofie van Renault Design met zijn gewaagde ontwerp, innovatieve design en mensgerichte benadering om het delen en uitwisselen van het voertuig te vergemakkelijken. Technologie in al zijn vormen – design, kunstmatige intelligentie, connectiviteit en interieur-indeling – biedt een nieuwe reiservaring voor alle voertuiggebruikers. Bij dagelijks gebruik tot weekendritten en vakantietrips, de MORPHOZ biedt een echte woonervaring.”

Elektrische mobiliteit zonder beperkingen
Als pionier en expert op het gebied van elektrische aandrijving heeft Groupe Renault in de afgelopen tien jaar maar liefst acht elektrische voertuigen gelanceerd. Tevens is de actieradius en het motorvermogen van de belangrijkste EV, de Renault ZOE, continu verbeterd om het model steeds aantrekkelijker te maken voor een groeiende doelgroep.

Met de nieuwe Twingo Z.E. ontwikkelde Renault een EV waarbij de batterij en bijbehorende actieradius zijn afgestemd voor stadsgebruik. Het EV-aanbod omvat ook de Renault City K-ZE, een compacte stads-SUV voor de Chinese markt, en het grootste aanbod van elektrische aangedreven bedrijfswagens in Europa. 

In lijn met de missie van Groupe Renault om duurzame mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken, is de fabrikant voornemens om elektrische modellen in verschillende soorten en maten aan te bieden die zonder beperking voldoen aan de breed uiteenlopende behoeften van klanten, zowel in de stad als daarbuiten.

Nieuw, volledig elektrisch platform
De middellange termijnvisie op het gebied van elektrische mobiliteit en de toekomstige voertuigen die dit mogelijk maken, zijn afhankelijk van een toegewijde voertuigbasis. Zo ook de Renault MORPHOZ, die gebouwd is op een compleet nieuw, modulair platform voor 100% elektrische aandrijving: het CMF-EV-platform. 

Net als het CMF-B-platform waarop de Renault Clio en nieuwe Captur gebouwd zijn, is het CMF-EV-platform ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. Dit modulaire platform maakt het mogelijk om elektrische voertuigen sneller en tegen lagere kosten te ontwerpen, ontwikkelen en finetunen dan bij een platform dat ook voor de toepassing van een verbrandingsmotor ontwikkeld is.

Het innovatieve platform komt met een lange wielbasis, met de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en een vlakke vloer. Dankzij radicaal gewijzigde fysieke verhoudingen hebben de ontwerpers veel meer vrijheid om een opvallende carrosserie te ontwerpen. Bijvoorbeeld dichter bij de grond dankzij de gestroomlijnde batterij, met een lagere daklijn en aerodynamisch geoptimaliseerde details. De korte motorkap creëert daarbij extra passagiersruimte. Het nieuwe platform draagt ook bij aan de rijdynamiek dankzij het geoptimaliseerde chassis en lage zwaartepunt dankzij de plaatsing van de batterij onder de vloer.

Verder zorgt de uitgekiende plaatsing van de compacte elektromotor – die kleiner is dan een verbrandingsmotor – voor meer passagiersruimte. Het dashboard en de voorste stoelen kunnen daardoor verder naar voren geplaatst worden, wat zorgt voor meer beenruimte op de achterbank. Het ontbreken van een transmissietunnel maakt een vlakke vloer mogelijk en zorgt eveneens voor meer beenruimte. Hiermee kan een passagiersruimte gecreëerd worden die hoort bij een auto uit een grotere klasse.

De Renault MORPHOZ is een 100% elektrische crossover conceptcar dat met behulp van statische en dynamische inductie kan worden opgeladen. Het model is volledig connected, biedt autonome rijfuncties op niveau 3 en specifieke functies die het aantrekkelijk maken om de auto te delen, net als bij de SYMBIOZ. De modulariteit van de MORPHOZ wordt aangetoond door de fysieke transformatie van het voertuig als geschakeld wordt tussen verschillende rijmodi: City- of Travel-modus.

City-modus
In de ‘City’-modus is de MORPHOZ 4,40 meter lang. De 2,73 meter lange wielbasis is een record in deze klasse en creëert meer dan voldoende ruimte voor de 40 kWh-batterij, terwijl de kosten en het gewicht beperkt blijven. Als de MORPHOZ in City-modus staat, is de auto te herkennen aan de specifieke LED-lichtsignatuur en extra korte overhangen.

Travel-modus
In de uitgerekte ‘Travel’-modus is de auto 4,80 meter lang en bedraagt de wielbasis zelfs 2,93 meter. In deze stand wordt ruimte gecreëerd voor een additionele 50 kWh batterij en profiteren inzittenden van extra beenruimte en bagageruimte. Behalve dat de gecombineerde batterijcapaciteit (totaal 90 kWh) en de binnenruimte ideaal zijn voor langere reizen, zorgen ook het aangepaste front voor betere aerodynamica.

‘Travel Extender’-principe
De standaard batterijcapaciteit van 40 kWh is goed voor een bereik van 400 km. Dat is ruim voldoende voor dagelijkse ritten in en rond de stad en zorgt voor extra flexibiliteit die meer dan 90% van de behoeften van gebruikers zal bevredigen.

De resterende 10%, als langere afstanden moeten worden afgelegd, kan de MORPHOZ worden voorzien met een zogenoemde ‘Travel Extender’-batterij. Als op een speciaal station wordt overgeschakeld naar de Travel-modus, opent een klep in de bodem van de auto en wordt binnen enkele seconden een 50 kWh batterij geïnstalleerd. De MORPHOZ verlaat het station met een 40 + 50 kWh-batterijpakket en een actieradius van 700 km. Eenmaal terug, stopt de gebruiker bij een station om de batterij terug te brengen, waarna de auto terugkeert naar zijn oorspronkelijke 40 kWh-capaciteit.

Het station laadt de batterijen op zodat die altijd klaar zijn voor gebruik. Ook zijn de batterijen geschikt om een laadstation voor elektrische fietsen te voeden, aangrenzende infrastructuur of een gebouw te verlichten en te worden opgeladen met hernieuwbare energiebronnen.

Adaptief interieur voor bestuurder en passagiers
Als de bestuurder de Renault MORPHOZ nadert, reageert de auto met een lichtsignaal waarmee wordt aangegeven dat de bestuurder wordt herkend. Vervolgens is een handgebaar voldoende om de portieren te ontgrendelen. Dankzij de in tegengestelde richting openende portieren en het ontbreken van een B-stijl maken het instappen bovendien extra gemakkelijk.

Wegklapbaar instrumentenpaneel
De auto is voorzien van een futuristisch stuurwiel met een 10,2” beeldscherm dat de belangrijkste rij- en veiligheidsinformatie weergeeft. Op verzoek van de bestuurder klapt een breed, L-vormig ‘LIVINGSCREEN’ beeldscherm uit het dashboard dat fungeert als instrumentenpaneel en multimediascherm. Dat kan zowel in de handmatige als in de autonome rijmodus.

Draaibare passagiersstoel
De MORPHOZ beidt ook een ‘Share’-modus waarbij de passagiersstoel 180 graden kan draaien om tegenover de passagiers op de achterbank te zitten. De passagiers kunnen vervolgens gebruikmaken van de middenconsole met dwarscompartiment en een groot beeldscherm voor een typisch huiskamergevoel.

Verschuifbare achterstoelen
Als de MORPHOZ overschakelt van de City- naar de Travel-modus schuiven de achterste stoelen automatisch naar achteren om extra beenruimte te creëren. Het is ook mogelijk dat het beeldscherm van de multi-inzetbare middenconsole fungeert als tafeltje tussen de voor- en achterstoelen.

Autonoom rijden niveau 3
Het Renault MORPHOZ conceptmodel biedt autonome rijfuncties op niveau 3, zoals gedefinieerd door de ingenieurs van de Internationale SAE organisatie. Dit niveau staat ook bekend als ‘eyes off – hands off’ en maakt het mogelijk om het stuurwiel los te laten en het voertuig zelfstandig te laten rijden in gedefinieerde situaties en op geautoriseerde wegen, zoals op een snelweg of in de file.

Het voertuig is in staat om een veilige afstand tot de voorligger te bewaren, in het midden van de rijbaan te blijven (ook in bochten), van rijbaan te wisselen (zoals inhalen op de snelweg) en zelfstandig in fileverkeer te rijden. De bestuurder moet echter zelf blijven opletten en in staat zijn om het stuurwiel in een oogwenk over te nemen bij potentieel gevaar of als alle sensoren en systemen de weg niet optimaal kunnen ‘lezen’, bijvoorbeeld bij zeer slechte weersomstandigheden of wegmarkeringen. Daarom zijn het stuurwiel en de bestuurdersstoel ook niet wegklapbaar en draaibaar. Tevens is het verboden om tijdens autonoom rijden op niveau 3 een smartphone of tablet te gebruiken, ondanks het feit dat de auto zelf rijdt en de bestuurder zijn handen en ogen vrij heeft.

Ondertussen zullen rijhulpsystemen zoals Highway & Traffic Jam Companion continu worden verbeterd, met name door verbeterde connectiviteit met andere voertuigen en infrastructuur. Zoals de Renault SYMBIOZ demonstratieauto in 2017 al liet zien, zou Renault dan autonoom niveau 4 op de voertuigen kunnen aanbieden.

Digitale buitenspiegels
De Renault MORPHOZ is uitgerust met digitale buitenspiegels. Traditionele spiegels zijn vervangen door HD-camera’s waarvan het beeld getoond wordt op beeldschermen en gebruikt als input voor de kunstmatige intelligentie, die ze combineert met gegevens van sensoren om de bestuurder te waarschuwen voor mogelijk gevaar.

Technische gegevens Renault MORPHOZ
Lengte: 4,40 meter (City-modus) of 4,80 meter (Travel-modus)
Breedte: 2 meter
Hoogte: 1,55 meter
Wielbasis: 2,73 meter (City-modus) of 2,93 meter (Travel-modus)
Motor: 100% elektrisch
Batterijcapaciteit: 40 kWh (City-modus) of 90 kWh (Travel-modus)
Vermogen: 100 kW (City-modus) of 160 kW (Travel-modus)
Laadtechniek: statische en dynamische inductie
Aandrijving: voorwielen
Connectiviteit aan boord: 5G
Verbinding met infrastructuur: Wi-Fi G5