De Opel Kadett was bij zijn introductie in 1936 een kleine sensatie, zowel op technisch gebied als met zijn prijs. Tot 1940 produceerde Opel meer dan 100.000 exemplaren – zowel sedans als cabriolets – voor prijzen vanaf slechts 2.100 Duitse mark.

Flowing lines: The 1936 Opel Kadett shows harmonious proportions with a hatchback and integrated headlights.

Met zijn vooruitstrevende design en uitstekende prijs-waardeverhouding legde de eerste Kadett de basis voor Opels succes in het compacte segment. Ook zijn opvolgers, elf generaties Kadett en Astra, waren zeer succesvol met meer dan 24 miljoen verkochte exemplaren. Als alle geproduceerde Opels Kadett en Astra achter elkaar zouden staan, is die rij meer dan 100.000 kilometer lang, ofwel tweeënhalf keer de omtrek van de aarde.

Behalve dat de compacte Opel-modellen persoonlijke mobiliteit bereikbaar maakten voor een brede groep consumenten, maken de nieuwste generaties ook hoogwaardige technologie en innovaties uit hogere segmenten toegankelijk voor een grote groep klanten. Van de nieuwe Astra, geïntroduceerd in 2015, zijn al meer dan 275.000 stuks verkocht.

1936-1940: de eerste Opel Kadett – de auto voor het volk
De vlotte vierzitter met een topsnelheid van bijna 100 km/u werd al snel populair. Oók bij de pers: “De eerste tests laten zien dat de Kadett geen gewoon voertuig is in dit prijssegment”, schreef een Duitse krant al op 5 december 1936. Het onderstel, met onafhankelijke voorwielophanging en bladveren achter, was gelijk aan dat van de Opel Olympia. De gietijzeren viercilindermotor was afkomstig van de Opel P4 en leverde uit een cilinderinhoud van 1.073 cm3 een vermogen van 17 kW (23 pk). Het voordeel van de toerpassing van bestaande onderdelen van andere modellen was dat Opel de prijs laag kon houden.

4-opel-80-jaar-kadett

80 Years Opel Kadett

80 Years Opel Kadett

Van Kadett tot Admiral
In 1936 was de naam Kadett even nieuw als het segment waarin hij verscheen. De naam was afkomstig uit de Duitse marine. Ook twee andere, grotere modellen van Opel, die in 1937 en 1938 verschenen, droegen een naam uit de Duitse marine: de Admiral en de Kapitän. Totdat de Opel Astra de Kadett in 1991 afloste, was de typenaam Kadett maar liefst 55 jaar in gebruik, voor vijf generaties van Opels compacte model.

Zelfdragende carrosserie en ultramoderne productie
De Opel Olympia was de eerste Duitse auto met zelfdragende, volledig stalen carrosserie. De Kadett was de tweede. De zelfdragende carrosserie heeft talloze voordelen ten opzichte van de destijds gebruikelijke houten carrosserieconstructie op een stalen chassis. Het weggedrag, de prestaties en het brandstofverbruik profiteren van het lagere gewicht van de auto. Dat geldt ook voor de veiligheid door de stijvere constructie, die passagiers beter beschermt, en door het lagere zwaartepunt.

De zelfdragende carrosserie zorgde voor een nieuwe productiemethode, die nog altijd wordt toegepast. De carrosserie en de aandrijflijn (motor, transmissie en wielophanging) worden op de productielijn aan de carrosserie bevestigd. De Kadett werd destijds al in Rüsselsheim geproduceerd. Opels fabriek had in 1936 de modernste pers voor carrosseriedelen ter wereld en de grootste pershal van Europa.

1-opel-80-jaar-kadett

Modern design en innovatieve techniek
Onder meer de in de carrosserie geïntegreerde koplampen gaven de Kadett een modern uiterlijk. Het moderne design was te danken aan het feit dat Opel in de vroege jaren dertig, kort na de integratie van het merk in het General Motors-concern, een eigen ontwerpafdeling kreeg in Rüsselsheim. Dat was op initiatief van Harley Earl, de hoofdontwerper van GM.

Al in 1936 bood de eerste Kadett veel waar voor zijn geld en maakte daarbij luxe bereikbaar voor een brede doelgroep. Dat is het kenmerk geworden voor het merk Opel. Innovatieve voorzieningen als hydraulische remmen rondom, richtingaanwijzers, tochtvrije ventilatie via draaibare driehoeksruitjes en een “stofvrije” bagageruimte die ook via het interieur toegankelijk is, waren destijds hoogst ongebruikelijk in de klasse van de Kadett, maar de compacte Opel had ze allemaal, standaard.

De Kadett was de eerste Opel met een in eigen huis ontwikkelde valstroomcarburateur met een zogenoemde venturi – een buis met een vernauwing. Als de lucht in de buis de vernauwing passeert, gaat de lucht sneller stromen, Daardoor ontstaat een vacuüm. In de vernauwing komt een benzineleiding uit. Door het vacuüm wordt brandstof uit de buis gezogen en vervolgens mengt de brandstof zich vóór de gasklep met de binnenstromende lucht.