RANGE ON LOCATION - STATIONARY

Twintig jaar nadat Renault ‘s werelds eerste compacte MPV (multi-purpose vehicle) introduceerde – de SCENIC, Auto van het Jaar 1997 en inmiddels bijna vijf miljoen keer verkocht waarvan meer dan 150.000 in Nederland – heeft Renault het concept geheel vernieuwd. Renault presenteert nu de vierde generatie van zijn karakteristieke MPV ontworpen door Laurens van den Acker, Senior Vice-President Corporate Design. De Renault SCENIC staat vanaf november in de showroom, de GRAND SCENIC volgt in december.

RANGE ON LOCATION - STATIONARY

Renault onthulde de korte versie van de nieuwe SCENIC op de Autosalon van Genève in maart 2016 en de lange versie volgde twee maanden later. Het baanbrekende nieuwe design ten opzichte van de vorige versies maakt de MPV zonder meer verleidelijk en aantrekkelijk. De nieuwe SCENIC heeft van zijn voorganger de kenmerkende kwaliteiten overgenomen die aan de basis lagen van zijn succes: veelzijdigheid, ruimte, gebruiksvriendelijkheid en rijcomfort voor lange afstanden.

De nieuwe SCENIC is zonder meer aantrekkelijk, praktisch, efficiënt en hightech en voldoet aan alle behoeften van gezinnen en zakelijke klanten:

  • Aantrekkelijk met zijn ranke, maar krachtige lijnen, zijn opvallende tweekleurige carrosserie en de standaard 20″ wielen voor alle uitvoeringen – en dat is een wereldwijde primeur in dit segment.
  • Praktisch dankzij de grootste hoeveelheid bergruimte én grootste bagageruimte in zijn klasse.*
  • Efficiënt dankzij een breed motorengamma, met vier dieselmotoren en twee benzinemotoren. De belangrijkste dieselmotor is er bovendien met de nieuwe Hybrid Assist-techniek van Renault.
  • Hightech dankzij de talrijke rijhulpsystemen en andere veiligheidsvoorzieningen, zoals Active Emergency Braking System (AEBS) met Pedestrian Detection – standaard in alle uitvoeringen.

(*) korte versie

Ongekend grote 20″ wielen 
Een wereldprimeur in het segment van de nieuwe SCENIC: de montage van 20” wielen standaard op alle versies. Behalve dat de grote wielen de unieke proporties van de nieuwe SCENIC accentueren, geven ze – in combinatie met de hoogte van de taillelijn – de auto ook een dynamische, uitgebalanceerde uitstraling doordat de daklijn lager lijkt.

De 20” wielen vullen de wielkasten van de nieuwe SCENIC perfect, net als dat het geval is bij sportauto’s.

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - STATIONARY

RENAULT GRAND SCENIC IV (RFA) - STATIONARY

Daarbij biedt Renault de eigenaar van de nieuwe SCENIC de mogelijkheid om de wielen te voorzien van sierpanelen, waarmee de auto zich nog meer onderscheidt. In de loop van de tijd breidt Renault het gamma sierpanelen verder uit.

Vijf Euro NCAP-sterren voor de nieuwe SCENIC
De nieuwe SCENIC behaalde met vijf sterren de hoogste score die bij Euro NCAP haalbaar is voor passieve veiligheid. De test gaat om de structurele elementen en veiligheidsuitrusting die de inzittenden beschermen in het geval dat een crash onvermijdelijk is.

Het platform waarop de nieuwe SCENIC is gebouwd, bestaat uit onder meer uit versterkte staalsoorten voor de carrosseriestructuur, de dorpels en de stijlen die de inzittenden moeten beschermen. Deze zogenoemde ultra-high elastic limit-staalsoorten kunnen belastingen van 120 kg/mm2 weerstaan. De toepassing van staalsoorten die ‘geprogrammeerd’ kunnen vervormen aan de buitenzijde van de carrosserie absorberen de energie van een aanrijding terwijl de veiligheidskooi intact blijft.

RENAULT SCENIC IV (JFA) - STATIONARY

RENAULT SCENIC IV (JFA) - STATIONARY

De nieuwe SCENIC is voorzien van twee gordijnairbags voorin en voor de tweede zitrij, plus twee zij-airbags voorin en twee adaptieve hoofdairbags van de nieuwste generatie, die op basis van input van sensors de mate waarin zij zich opblazen aanpassen aan het postuur van de inzittende.

RENAULT SCENIC IV (JFA) AND GRAND SCENIC (RFA) PRESS TESTS AT ARCACHON

RENAULT SCENIC IV (JFA) AND GRAND SCENIC (RFA) PRESS TESTS AT ARCACHON