Mercedes CLA 220

Vrouw achter het stuur * rij-impressie MB CLA 220 coupé

Met zijn neus snuffelend over het wegdek en zijn opwippende coupe kontje doet deze Mercedes me denken aan een speels hondje, altijd klaar om in actie te komen.In het meegeleverde persverhaal, lees ik dat dit type ook het jongste publiek van Mercedes aantrekt. De bezitters zijn gemiddeld 10 jaar jonger dan de standaard Benz bezitter, maar met hun leeftijd tussen de 40 en 47 jaar ook niet meer echt puppies te noemen. Ik snap volledig de aantrekkingskracht van deze auto. De lage lijnen zijn stoer, atletisch en krachtig. De led-lampen geven een futuristische uitstraling. De frameloze portieren zijn extra mooi als de ramen naar beneden geschoven zijn, en het grote dashboard is helemaal hip… Ja schatje, hij is prachtig. Ja lief, we gaan een ritje maken, zet jij de Maxi Cosi even op de achterbank vast?

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 1
Mercedes CLA 220

De auto rijdt heel prima. Ondanks zijn sportieve looks, en zijn pittige prestaties heb ik het gevoel in een rustige, veilige auto te rijden, met een prima stabiele wegligging. De 190 paardjes schijnen de 241 km/uur prima aan te kunnen. Je moet hem echter wel weten te mennen want als ik diep op het gas trap, blijkt de auto moeite te hebben met het directe wegspuiten, zeker bij regenachtig weer kun je beter net iets rustiger gassen. Dat je die 7 seconden dan niet haalt, is heus niet onoverkomelijk.

Wat ik veel vervelender vind, is dat de achterruit geen ruitenwisser heeft maar zichzelf moet droogrijden, wat vanwege zijn aerodynamische vorm geen probleem is op de snelweg. Helaas moet ik nog een heel stuk stadsverkeer door, met achterliggers, en fietsers langs rechts. En heb dus een beperkt uitzicht.  Overigens is zicht in het donker op niet verlichte wegen wel echt subliem te noemen. Het groot licht past zich perfect aan op elke tegenligger, verloren straatlantaren of fel huislicht. Het enige nadeel is misschien dat het licht wel erg hard gereflecteerd wordt door de verkeerdsborden.

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 2Eenmaal op de snelweg zoeven de kilometers voorbij. Je hoeft je ogen nauwelijks te bewegen want alle belangrijke informatie wordt op de voorruit geprojecteerd. Het is zo rustgevend dat ik er een beetje slaperig van wordt. Ik zet dus een opwekkend muziekje op, met wat extra volume. Dat is bepaald geen straf, wat een heerlijk geluidssysteem!

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 3Het brede digitale dashboard wordt handig gecombineerd met een camerasysteem op de voorruit en achterbumper. Vooral het navigatiesysteem maakt hier goed gebruik van. Zodra er een nieuwe richtingskeuze gemaakt moet worden, toont het systeem op je dashboard de verkeerssituatie voor je en wijst met pijlen precies welke afslag je moet hebben. Bij het parkeren zie je via de camera  achter en de animatie van je rijrichting op het dashboard of je goed uit gaat komen.

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 4Met de digitale visualisatie van gekleurde zones rondom je auto zie je ook of je nog net wel of echt niet langs een object kan. Het is fijn dat de Mercedes dit goed in de gaten houdt: de afstand waarop hij vindt dat het nog wel kan (oranje) zou ikzelf kantjeboord (rood) noemen, maar als ik me laat leiden door wat de auto aangeeft, kom ik overal netjes langs.

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 5

 

Bediening

De bediening met knoppen en hendels zal Mercedes-rijders bekend voorkomen, maar ik blijf soms het gevoel hebben dat de functionaliteit net andersom zou moeten zitten. De toevoeging van de spraakgestuurde dame maakt dat ik onderweg gelukkig niet hoef te puzzelen, maar veelvoorkomende commando’s ook gewoon haar kan vragen. In de CLA kun je overigens ook met handgebaren bepaalde functies bedienen. En hoewel ik dat best cool vind, is het wat mij betreft geen toevoeging dat ik met wat gezwaai een lampje aan kan zetten. De sfeerverlichting blijf ik fantastisch vinden. Je kunt lekker je eigen sfeertje maken met passend kleurtjes. De bewegende stoelen, te vinden onder het kopje comfort/zitkinematica wil ik eigenlijk op elke stoel in mijn huis ook wel hebben.

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 6De kinderen op de achterbank mopperen over weinig beenruimte, wat zeker achter de bestuurdersstoel terecht is. Ook het instappen achter is vanwege die prachtige ronde belijning naar beneden niet heel comfortabel voor de langsten. Mijn jongste wijsneus merkt op dat voor zo’n luxe auto de achterbank ook wel wat meer aandacht had mogen hebben. En hier wringt het inderdaad met deze auto. Hoewel ik als bestuurder alles even mooi vind en even fijn vind rijden, is hij allesbehalve geschikt als gezinsauto. Niet met de Maxi Cosi, niet met een kinderwagen of grote hockeytas plus veel boodschappen achterin, niet voor de lange pubers. En eigenlijk ook niet voor stadsverkeer. De CLA klokt binnen die kleine stukjes-trajecten al snel 1 op 10 in plaats van de volgens Mercedes haalbare 1 op 16. Zit je echter vooral alleen, of gezellig met zijn tweeën in de auto en rijd je veel op de snelweg, dan zal je jonge-honden-hart echt optimaal kunnen genieten.

De jonge hond van Mercedes; CLA 220 coupé 7

Tekst: Yvonne Pijnacker
Fotografie: HuubK

 

Technische specificaties

Motor: benzine, 4-cilinder lijn
Vermogen: 190 Pk
Transmissie: Automaat 7G-DCT
Gem. verbruik: 6 liter/100km
CO2-uitstoot: 138 g/km
Actieradius: 716 km (43 liter tank)
Topsnelheid: 241 km/u
0-100-acceleratie: 7,0 s
Bagageruimte: 460 l
L x b x h: 4.688 x 1.830 x 1.439 mm
Massa leeg: 1.390 kg

Vanafprijs: € 43.888,-

Prijs testmodel: € 60.617,-

Mercedes-Benz CLA 220