©Rallymaniacs

Binnen een uur achter de dagwinnaar stuurde Gerrit Zuurmond de Rainbow-truck over de finish van de eerste etappe. Met een keurige achttiende plaats begon de équipe goed aan de Dakar Rally 2020. Zuurmond was dan ook ‘uitermate tevreden’, zeker omdat er ook nog assistentie werd verleend aan Martin van den Brink waardoor Zuurmond zelf geen reserveband meer had en dus op eieren richting Al Wajh moest.

Er zat van alles wat in de 319 km wedstrijdproef: duinen, snelle paden, veel stenen. “Een Marokkaanse proef, zoals we die kennen uit de Morocco Desert Challenge, maar dan in het groot”, vond Zuurmond. “Het ging heel aardig. De MAN heeft zich ook prima gehouden.”

Toch had het nog beter gekund. De Rainbow-truck reed één keer lek. Met nog maar één reserveband over besloot Zuurmond toch om die aan Martin van den Brink te geven. Bovendien hielpen ze de Mammoet-crew met het wisselen van twee lekke banden. “Maar onze laatste band afgeven, betekende wel dat we zeer behoudend moesten rijden. We zijn bij elkaar gebleven – wij voorop en Van den Brink achter ons aan – zodat we elkaar konden helpen als er nog iemand lek zou rijden. Zo zijn we op eieren naar de finish gereden.”

De openingsrit van de Dakar was dus zeker geen gemakkelijke. Ook de navigatie was best listig. Navigator Jasper Riezebos ging één keer de fout in. “Maar dat was een kwestie van één keer goed aanhalen en we zaten weer op het goede pad”, aldus Zuurmond.

Over de tweede proef kon Zuurmond nog niets zeggen. Alle deelnemers krijgen het roadbook pas bij de start. In de briefing waarschuwde de organisatie wel voor ‘100 procent gecompliceerde navigatie’. “Maar we staan allemaal gelijk aan de streep”, stelde Zuurmond. “Het is voor iedereen onbekend terrein, niemand kan zich voorbereiden. We gaan gewoon proberen morgen vol te houden wat we vandaag zijn begonnen.”