Een nieuw avontuur

Op naar Jeddah… Dit vissersdorp uit de zevende eeuw is een van de drukste havens ter wereld geworden, en geldt als de toegangspoort voor pelgrims naar de heilige plaatsen Mekka en Medina. Op 5 januari aanstaande zal de op één na grootste stad van Saudi-Arabië het startpunt van de Dakar zijn. Het zal een echt startpunt zijn, met uitdagingen vanaf het eerste moment.

In het eerste deel van de rally worden de navigatievaardigheden op de proef gesteld door een veelheid van paden en richtingveranderingen. Dichtbij de Rode Zee of de Jordaanse grens voor de etappes rond Neom en vervolgens richting Al Ula, zullen de navigators een hoofdrol spelen. Met steeds meer zand, zal de route grote uitdagingen opleveren in de duinen tussen Ha’il en de hoofdstad Riyad, waar een rustdag zal zijn. De rally wordt geïntensiveerd in het uitgestrekte ‘lege kwartier’: de grootste woestijn van het Saoedische grondgebied waar de etappes van Shubaytah en Haradh zullen worden gereden. De definitieve uitslag zal pas kunnen worden bepaald na de laatste Qiddiyah-etappe, waar navigatie zelfs de beste zou kunnen misleiden.

Nieuwe regels

De 42ste editie van de Dakar komt tegemoet aan de wensen van de minder professionele deelnemers. Nieuwe roadbooks zijn voorzien van kleurcodes en worden in minstens vier gevallen pas enkele minuten voor de start van de wedstrijdproef uitgedeeld.

Ook de introductie van een ‘Super Marathonetappe’ voor de motoren en quads, waar slechts 10 minuten werk aan de machines wordt toegestaan, evenals de meer traditionele marathonetappe voor iedereen op de dag voor de finish, geeft meer voordeel aan de niet-professionele deelnemers.

Behalve voor de motor- en quadrijders geldt dit jaar ook voor de andere categorieën een verplichte stop van 15 minuten. Enerzijds om even op adem te komen, wat de concentratie en de veiligheid vergroot, anderzijds om ruimte te creeëren en het aantal inhaalacties te verminderen.

Om de minder ervaren mensen in staat te stellen hun avontuur voort te zetten, wordt een joker (in alle categorieën) toegekend aan deelnemers die uitvallen. Ze mogen opnieuw starten in een apart ‘Dakar Experience’-klassement.

Nederland op 3

Het nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van de Dakar is verwelkomd door de deelnemers, zo blijkt uit een stijging van 5 procent van de inschrijvingen. Aan de start op 5 januari worden 351 voertuigen verwacht. Hoewel het aandeel van de Zuid-Amerikaanse deelnemers logischerwijs is afgenomen, staan er nog steeds 42 voertuigen afkomstig van dat continent op de lijst.

Onder de 557 ingeschreven deelnemers zijn 53 nationaliteiten vertegenwoordigd, gedomineerd door de Franse delegatie (258), gevolgd door Spanje (77) en Nederland (53). Uit gastland Saudi-Arabië zijn 18 deelnemers afkomstig (13 rijders en 5 navigators), met Yazeed Al-Rahji als favoriet in een Toyota Hilux 4×4. En ten slotte zijn 13 vrouwen ingeschreven voor de Dakar 2020, inclusief de Nederlandse Mirjam Pol bij de motoren.

Dakar HOOFDSTUK III: HET KONINKRIJK VAN ZAND 1

Wereldreizigers

De Dakar trekt avonturiers aan op zoek naar het extreme. En een aantal van hen is al vele jaren trouw aan de rally. Sommigen namen al deel in de 20ste eeuw, en volgden de rally vanuit Europa en Afrika naar Zuid-Amerika en zijn ook aanwezig bij het aanbreken van hoofdstuk 3.

65 deelnemers zijn er op alle continenten bij geweest. Onder hen hebben er drie gewonnen in Afrika en vervolgens in Zuid-Amerika: Stéphane Peterhansel en Nani Roma, die beide hebben gewonnen op twee en vier wielen, terwijl Joseph Machacek uit Tsjechië de toenmalige quad-categorie in Afrika domineerde voordat hij de eerste Dakar won in Zuid-Amerika in 2009. Van de Nederlanders zijn Mirjam Pol, Pascal de Baar (op de motor en in de truck) en Tim Coronel er in alle werelddelen bij geweest. Hetzelfde geldt voor de copiloten Rob van Pelt en Bernard der Kinderen, die aan de zijde van Hans Stacey de laatste Afrikaanse Dakar won bij de trucks.