CUPRA staat in de startblokken voor een compleet nieuwe ervaring binnen de racerij: de E TCR series, oftewel het allereerste wereldkampioenschap voor elektrische toerwagens. CUPRA is er helemaal klaar voor en zet als eerste de CUPRA e-Racer in, om dit seizoen het potentieel van de E TCR Series te onderzoeken.

CUPRA KLAAR VOOR ALLEREERSTE WK VOOR E-TOERWAGENS 13

WSC Technology Ltd. is de initiatiefnemer voor de nieuwe raceklasse en presenteerde tijdens de Autosalon van Genève op basis van de CUPRA e-Racer de technische reglementen voor het toekomstige e-toerwagenkampioenschap. Het bedrijf organiseerde al de succesvolle TCR Series (Touring Car Racing), een kampioenschap voor auto’s met benzinemotoren. De toekomstige E TCR Series staat open voor vier- en vijfdeurs productietoerwagens, die aangedreven worden door een elektromotor die 300 kW aan continu vermogen levert en 500 kW aan maximaal vermogen bij 12.000 toeren. De auto’s moeten achterwiel aangedreven zijn en een 65 kWh batterij bevatten. WSC gaat een E TCR-gemerkte aandrijflijn met motor, versnellingsbak, omvormer en batterijpakket leveren. Deze techniek wordt in het chassis van de diverse auto’s in het kampioenschap geplaatst.

CUPRA KLAAR VOOR ALLEREERSTE WK VOOR E-TOERWAGENS 14

WSC Technology is van plan in het seizoen 2018 promotionele en media-evenementen te organiseren voordat een raceserie wordt gelanceerd. “We willen onze dank aan CUPRA uitspreken voor het omarmen van het concept en het bouwen van de CUPRA e-Racer, de allereerste auto die totaal in overeenstemming met de technische regels van het E TCR is gebouwd,” zegt de president van de WSC Groep, Marcello Lotti. “Waarom de E TCR? Omdat de groep het gevoel van verantwoordelijkheid heeft en dus als gevolg daarvan de trend van het ontwikkelen van nieuwe technologieën niet kan negeren. We werken aan dezelfde technische principes die de TCR zo succesvol maakten, met het doel om een platform te creëren voor dit nieuwe kampioenschap.”

CUPRA KLAAR VOOR ALLEREERSTE WK VOOR E-TOERWAGENS 15

Hightech en razendsnel
De CUPRA e-Racer is de eerste toerwagen die beantwoordt aan de wedstrijdvereisten van de nieuwe E TCR-klasse. De vier elektromotoren – met slechts één overbrenging – bevinden zich achterin en leveren tot 500 kW (680 pk), wat 242 kW (330 pk) meer is dan bij de Leon TCR met benzinemotor. Het maximumtoerental bedraagt bovendien 12.000 tpm, bijna tweemaal zoveel als bij de benzine-toerwagen. Bovendien is de CUPRA e-Racer uitgerust met een energierecuperatiesysteem. Vergeleken met de traditioneel aangedreven Leon TCR, en ondanks dat de batterijtechniek zo’n 400 kilo meer gewicht in de schaal legt, zet de CUPRA e-Racer ongekende prestaties neer. In 3,2 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/u en in 8,2 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid is maar liefst 270 km/u.

De elektrotechniek achter al deze kracht van de CUPRA e-Racer is dan ook hightech. De accu van de auto heeft 6.072 batterijcellen en levert hetzelfde vermogen als 9.000 mobiele telefoons die tegelijkertijd zijn aangesloten. De energiebron bestaat uit een totaal van 23 panelen, elk met 264 cellen, en het duurt veertig minuten om het batterijpakket volledig op te laden.

CUPRA KLAAR VOOR ALLEREERSTE WK VOOR E-TOERWAGENS 16

Zoemend geluid
Volgens Xavier Serra, de technisch directeur achter het CUPRA-project, is het rijgevoel van de elektrische CUPRA compleet anders dan bij een raceauto op benzine. “Het eerste dat opvalt, zijn de enorme stappen die de CUPRA e-Racer zet. Het geluid is ook nieuw. In tegenstelling tot een conventionele auto, maakt dit elektrische model een zoemend geluid.”