Audi Sport RS 5 DTM #33 (Audi Sport Team Rosberg), René Rast

Audi heeft bekend gemaakt te stoppen met hun deelname als fabrieksteam aan de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), in de volksmond de “Formule 1 met een dakje”. Door de raad van bestuur van Audi AG wordt aangegeven dat ze hebben besloten om zich geheel te concentreren op het groene racen, maar het moment van bekendmaking is wel heel opvallend tijdens de Corona crisis. Hoe zuiver is de motivatie? De toekomst van de autosport hangt immers aan een zijden draadje.“Audi heeft de DTM gevormd en de DTM deed datzelfde met Audi. Dat onderstreept de kracht van autosport, zowel in technologisch als emotioneel opzicht,” verklaart Markus Duesmann, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “Daarom blijven we ook actief in de racerij, waar we ons gaan focussen op de ‘Voorsprong’ van morgen. Formule E is daarvoor bij uitstek een aantrekkelijke klasse. Aanvullend onderzoeken we andere vernieuwende autosportformats voor de toekomst.”

Audi is al sinds de start van de populaire elektrische raceklasse in 2014 in de Formule E vertegenwoordigd. Buiten het circuit verwacht Audi dat tegen 2025 zo’n 40 procent van alle Audi-verkopen door elektrische en plug-in hybrideauto’s voor rekening wordt genomen.

Volle DTM-prijzenkast
Audi kijkt terug op een zeer succesvolle historie in de DTM. Het merk scoorde er tussen 1990 en 1992 en vervolgens vanaf 2000 liefst 23 kampioenschapstitels – waaronder elf rijderskampioenschappen, 345 podiumplaatsen, 106 pole-positions en 112 snelste ronden. Met drie van de drie haalbare kampioenschappen, tal van podiumplekken en vele andere records was 2019 het meest succesvolle DTM-seizoen in Audi’s geschiedenis.