Toyota presenteert op de Autosalon van Parijs heel veel nieuws, met nieuwe versies van wereldwijd bestverkopende modellen. De nieuwe Corolla Hatchback en Touring Sports zijn lager, breder, langer en sportiever dan voorheen. De nieuwe Toyota RAV4, met een opvallend krachtig design, beleeft in Parijs zijn Europese publieksdebuut. Verder steelt ook de Toyota Camry de show. Toyota Camry
Camry is een bekende naam, die na 14 jaar afwezigheid een Europese comeback maakt. Het is wereldwijd de populairste auto in het D-/E-segment. Ander nieuws is er in de vorm van de Yaris GR Sport – geïnspireerd op de gelimiteerde en inmiddels uitverkochte Yaris GRMN – en de tweede generatie actieve veiligheidspakketten onder de naam Toyota Safety Sense.   Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 34 Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 35

Nieuwe Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports
De nieuwe Toyota Corolla volgt in Europa en dus ook in Nederland de Toyota Auris op. Op de Autosalon maakt de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports zijn werelddebuut. Net als de eerder voorgestelde Corolla Hatchback staat de stijlvolle en extra ruime stationwagen met z’n ruime wielbasis op het nieuwe TNGA-platform – Toyota New Global Architecture – wat bijdraagt aan het lage zwaartepunt voor een extra dynamisch rijkarakter. 

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 36

Keus uit 2 Hybrid Electric versies
Zowel de Corolla Hatchback als de Corolla Touring Sports is leverbaar met twee hybride aandrijflijnen: een vernieuwde 1.8 Hybrid Electric (90 kW/122 pk) en een volledig nieuwe 2.0 Hybrid Electric (132 kW/180 pk). Met deze laatste aandrijflijn heeft de Corolla een unieke positie op de markt.

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 37

Geen enkele conventionele aandrijflijn biedt dezelfde combinatie van prestaties en efficiency. Daarmee is de Corolla 2.0 Hybrid hét alternatief voor de zakelijke dieselrijder die veel vermogen gewend is. Voor een extra sportief rijgevoel is de 2.0 Hybrid uitgerust met een sportstand en schakelflippers achter het stuurwiel. De Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports zijn ook leverbaar als 1.2 Turbo (85 kW/116 pk). 

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 38

Veel binnenruimte
De nieuwe Corolla Touring Sports is 58 mm langer dan de Auris Touring Sports die hij opvolgt. De wielbasis nam met 100 mm toe en bedraagt 2.700 mm. Dat is net zo groot als die van de Toyota Avensis, een auto uit het hogere D-segment. De beenruimte op de achterbank is de grootste in het segment. De bagageruimte heeft een inhoud van 598 liter (VDA). Ook de wielbasis van de Corolla Hatchback groeide in vergelijking tot die van de Auris Hatchback. De lengte nam toe met 40 mm. De hoogte daalde met zo’n 25 mm terwijl de zogeheten ‘cowl height’ (het deel van de auto net onder de voorruit) zelfs 47 mm lager is dan voorheen. Dit heeft geresulteerd in een sportiever en slanker design. Daarbij profiteert de bestuurder van een beter zicht naar voren, wat de veiligheid verhoogt. De achterzijde oogt laag en breed en benadrukt het dynamische rijkarakter, met dank aan het nieuw ontwikkelde modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture.

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 39

Interieur gekenmerkt door krachtige eenvoud
Het interieur van de nieuwe Toyota Corolla ziet er niet alleen goed uit, zo voelt het ook. De toegepaste materialen zijn premium en zorgen voor een stijlvolle ambiance. Toyota heeft het interieur op de Europese smaak afgestemd, wat resulteerde in een modern en ruim interieur dat voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Het dashboard benadrukt het ruimtelijke gevoel, met onder meer ook meer zicht op de weg. De sportieve lage zitpositie van de Corolla blijft behouden, wat bijdraagt aan een meer betrokken rijgedrag. 

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 40

2,5-liter Hybrid Electric
De volledig nieuwe, vijfde generatie Toyota RAV4 maakt op de Autosalon zijn Europese debuut. Het design, de prestaties, bruikbaarheid en veiligheid van de ’s werelds bestverkochte SUV maakte grote stappen. Ook de nieuwe RAV4 staat op het nieuw ontwikkelde modulaire voertuigplatform TNGA – Toyota New Global Architecture – dat garant staat voor een extra dynamische rijervaring en een sportief rijgedrag, mede dankzij het lage zwaartepunt van het platform alsook de hoge torsiestijfheid. De RAV4 biedt veel rijcomfort en binnenruimte en heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse. Door de het zelfopladende hybride systeem is het ook een uniek aanbod in het segment. Maar liefst 85% van de West-Europese kopers kiest voor de Hybrid Electric aandrijving in de huidige RAV4.

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 41

Meer hybride power en betere efficiency
De nieuwe Toyota RAV4 Hybrid Electric heeft een hoger systeemvermogen van 160 kW/218 pk (voorganger 145 kW/197 pk). De nieuwe RAV4 Hybrid met nieuw ontwikkelde 2,5-liter viercilinder Dynamic Force-benzinemotor en eveneens nieuwe, krachtige elektromotor accelereert van 0-100 km/uur in slechts 8,1 seconden. Door de unieke combinatie van meer hybride power en een betere efficiency is de verwachting dat de RAV4 2.5 Hybrid Electric een nog grotere doelgroep aanspreekt. De CO2-uitstoot start, in afwachting van de definitieve cijfers, bij 102 g/km. Naar keuze levert Toyota de nieuwe RAV4 met een 2,0-liter benzinemotor (zowel handgeschakeld als automaat) of als hybride met voorwielaandrijving (160 kW/218 pk) of als All Wheel Drive versie (163 kW/222 pk).

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 42

Verbeterd elektronisch AWD-systeem
De Toyota RAV4 Hybrid Electric is leverbaar met een grondig verbeterd AWD-systeem. Het innovatieve systeem, dat slim gebruikmaakt van het koppel van de hybride aandrijflijn en waarbij een tweede elektromotor de achterwielen aandrijft, is kleiner en lichter dan mechanische 4×4-systemen, wat een positief effect heeft op het verbruik. Het biedt een nog betere tractie op gladde wegen, een lager verbruik in de stad en is stiller wanneer met hoge snelheid gereden wordt. Het koppel dat naar de achterwielen gestuurd kan worden, is met 30% (953 versus 1.300 Nm) toegenomen in vergelijking tot de huidige RAV4 Hybrid Electric. De tractie is hierdoor gelijkwaardig of zelfs beter dan die van gelijkwaardige mechanische systemen.

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 43

Uitstekende offroad-prestaties
Het elektronische AWD-systeem van de nieuwe Toyota RAV4 Hybrid Electric optimaliseert, al naar gelang de rijcondities, automatisch het koppel. De bestuurder ervaart hierdoor een betere ‘handling’, meer stabiliteit en uitstekende prestaties wanneer offroad gereden wordt. Uniek in het segment is AWD Integraded Management (AIM). Het systeem past de besturing, remmen, versnellingen en het koppel en gas automatisch aan de gekozen rijstand aan. De bestuurder kan kiezen uit Eco, Normal en Sport. Als in het terrein een wiel loskomt van de grond, dan kan de bestuurder het nieuwe Trail Mode activeren, wat zorgt dat het losgekomen wiel afgeremd wordt en dat het koppel naar het wiel gaat dat wel de grond raakt. 

Corolla Touring Sports, RAV4 en Camry 44