De behoefte aan grote auto’s is teruggelopen, maar consumenten willen zich wel omringen met alle comfort en luxe. Hyundai verwijst hen in het B-segment dan naar de i20 met 7DCT-automaat en een riant uitrustingsniveau. Deze hatchback probeert binnen compacte buitenmaten zijn inzittenden op alle mogelijke manieren te behagen. Lukt dat?Vorig jaar bezorgden de Koreanen hun mededinger in de klasse van de Polo’s en de Clio’s een bescheiden facelift, die om het oog van de kenner vraagt om geïdentificeerd te worden. Tegelijkertijd deed een modern type automatische transmissie zijn intrede, de 7DCT met dubbele koppeling. Deze techniek staat erom bekend het raffinement van het ouderwetse systeem met koppelomvormer te benaderen, zonder het bijbehorende nadeel van een aanzienlijk hoger brandstofverbruik op te werpen. Binnen de Hyundai i20-reeks vormt hij dus een welkome aanvulling, ook al omdat het gamma tegenwoordig nog slechts op één motorische pijler rust: de driecilinder 1.0 T-GDI met 100 pk. Het model beschikt standaard over vijf deuren, die zich bij menig tegenstrever laten bijbetalen. Een andere troef in de hevige concurrentiestrijd betreft vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Hoewel hij er keurig en zelfverzekerd bij staat, zullen weinigen de ingetogen vormgegeven i20 kopen om zijn design. Ook het interieur veroorzaakt niet direct opwinding; wat meer kleur en chiquere, zachtere materialen zouden al een heel verschil kunnen maken. Het laat onverlet dat de cabine vier à vijf volwassenen in alle comfort en ruimte huisvest, waarbij de zachte achterzijde van de voorstoelen een extra pluspuntje verdient. Qua kofferbakinhoud doet de Hyundai het prima in zijn klasse, zeker als je de ‘tussenvloer’ verwijdert. De rijpositie en de ergonomie heeft hij netjes voor elkaar, al zul je even moeten oefenen om via het stuurwiel de boordcomputer- en veiligheidsfuncties vlot te bedienen. Alle multimediazaken komen samen in een niet overdreven snel reagerend, maar wel gebruiksvriendelijk 7-inch aanraakscherm. Veiligheidsbevorderend zijn de royaal bemeten buitenspiegels.

Kruis je bij de Hyundai i20 een 7DCT-transmissie aan op de bestellijst, dan klimt hij automatisch twee niveaus op in uitrusting, met een bijbehorende prijsconsequentie. Bij deze Comfort-versie mag je je verheugen in het genoemde infotainmentsysteem inclusief achteruitrijcamera, Apple CarPlay, Android Auto, bluetooth, spraakherkenning, een regen- en een lichtsensor, climate en cruise control en rijstrookbewaking. Wie dan nog noten op zijn zang heeft, kan opteren voor de Premium, zoals in het geval van de testauto. Die voorziet voor € 23.495 in 15-inch lichtmetalen wielen, verduisterd glas achterin, bots preventie met actieve remingrepen, navigatie, parkeersensoren vóór en enige luxe afwerkingsdetails. Vanaf de startprijs van € 16.995 lijkt het best een sprong, maar al die toeters en bellen laten zich elders veelal ruimer betalen.

Bij de facelift vorig jaar koos Hyundai voor een iets comfortabeler veerafstemming en dat merk je, want de i20 rolt met speels gemak door kuilen en over bulten. Het weggedrag mag eerder goedmoedig dan sportief heten en dat lijkt een goede keuze, kijkend naar de uitstraling. De Koreaan stuurt best aardig, maar daagt je gewoon niet zo uit tot een potje stoeien. Bij dit karakter past de 7DCT uitstekend; een mooi stukje techniek dat vloeiend, alert en toch niet nerveus reageert. Een verschijnsel van deze tijd is dat hij de motor laag in toeren houdt en helaas gaat de driecilinder turbomotor op binnenwegen dan laagfrequent dreunen, waardoor je de neiging krijgt de sportstand van de transmissie te kiezen. Jammer, want verder geeft de levendige en voldoende stil opererende T-GDI veel vreugd en redt de auto zich met 100 pk goed genoeg. Overduidelijk voert bij de Hyundai i20 met 7DCT-transmissie comfort de boventoon en wanneer je jezelf een relaxte rijstijl aanmeet, behoort een verbruik van 1:18 tot de mogelijkheden. Cruisen, dat lukt dus prima en ook in de meeste andere opzichten deugt dit model alleszins, alleen hopen we dat de ingenieurs zich nog even over die brom buigen.

Technische specificaties

Gereden uitvoering:     Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium
Motor:                        3-cilinder benzine, 998 cm3, turbo
Vermogen:                 100 pk bij 4500 tpm
Transmissie:               7-trapsautomaat
Gem. verbruik:            5,6 l/100 km
CO2-uitstoot:             114 g/km
Actieradius:                893 km
Topsnelheid:               182 km/h
0-100-acceleratie:      11,4 s
Bagageruimte:            301-1042 l
L x b x h:                    403,5 x 173,4 x 147,4 cm
Massa leeg:                 1.085 kg
Vanaf prijs:                 € 16.995
Prijs testmodel:           € 23.495