Een duurzame toekomst is niet alleen een kwestie van technologie. Het geheim zit hem in een perfect samenspel tussen mens en machine. Die gedachte inspireerde Citroën tot deelname aan een bijzonder project. Een groep jongeren van jeugdhulporganisatie Cardea is daarbij aan de slag gegaan met het vormgeven van de toekomst door een klassieke Citroën HY om te bouwen tot een elektrisch aangedreven foodtruck. 

Investeren in mensen én technologie is vast verankerd in het DNA van Citroën. De start van het elektrische tijdperk van het merk is dan ook een perfecte gelegenheid voor een bijzonder, toekomstwijzend project. Watt eten we?! draait om een groep jonge mensen, die worden belemmerd in hun ontwikkeling en het vinden van werk. Daarom worden zij begeleid door Cardea, die hen de kans heeft gegeven een klassieke Citroën HY bestelwagen om te bouwen tot een elektrisch aangedreven ‘foodtruck van de volgende generatie’. Citroën Nederland heeft ze daarbij een steuntje in de rug gegeven. De ‘HY by Watt eten we?!’ zal door de jongeren worden ingezet bij bijvoorbeeld festivals en andere evenementen. 

Toekomstgericht
Watt eten we?! is vooral toekomstgericht: de groep jongeren is met ondersteuning van Citroën aan de slag gegaan met de mobiliteit van morgen. Ze hebben de HY bestelwagen voorzien van een elektrische aandrijflijn, die is ontwikkeld door de Hogeschool van Rotterdam. Tegelijkertijd bouwden ze hem om tot een van alle gemakken voorziene foodtruck. Het werken met aandrijftechnologie van de toekomst, plus het nadenken over de ideale inrichting en uitvoering, prikkelde de creativiteit van de jongeren en zette aan tot teamwork. Dat alles heeft geresulteerd in waardevolle en relevante (werk)ervaring. Zo stoomt een elektrisch aangedreven foodtruck deze jongeren klaar voor een inspirerende professionele toekomst. 

Verleden, heden en toekomst mét een Nederlands tintje
Verleden, heden en toekomst komen perfect samen in Watt eten we?!. Om te beginnen is de HY een icoon uit de geschiedenis van Citroën. De kenmerkende ‘ribbelbus’ heeft bovendien een Nederlands tintje: hij werd destijds ook geassembleerd aan het Stadionplein in Amsterdam. Maar het belangrijkste is dit: de enthousiaste en gedreven groep jongeren laat vandaag zien dat met de ombouw naar elektrisch het fijne van vroeger perfect samen kan gaan met het goede van nu.