Na 102 rally-overwinningen en liefst acht constructeurstitels heeft Citroën een prachtig succesverhaal in het World Rally Championship afgesloten. Vandaag maakte Citroën bekend dat het succesvolle merk volgend jaar niet in het WRC zal terugkeren.

Het Succes

Vele jaren lang werden Citroën en het WRC – en vice versa – in één adem genoemd en was de Franse constructeur een vaste waarde in ’s werelds koningsklasse van de rallysport. Met de Xsara, DS 3 en recent de C3 vierde Citroën vele successen, voorheen met rallylegende Sébastien Loeb en nu nog steeds met Sébastien Ogier. Deze twee gevierde rallycracks brachten Citroën de afgelopen twee decennia vele successen: niet minder dan 102 rallyzeges en acht kampioenschapstitels in het merkenkampioenschap.

Dit jaar is Citroën in het WRC vertegenwoordigd met twee Citroëns C3 WRC en de rijdersduo’s Sébastien Ogier/Julien Ingrassia en Esapekka Lappi/Janne Ferm.

Het einde van Citroën’s inspanningen in het WRC biedt het merk de mogelijkheid om zich vanaf 2020 volledig te focussen op de inzet voor klantenteams in andere rallyklasses. Op basis van de ervaringen en kracht van de PSA Motorsport-teams versterkt Citroën volgend jaar de support en betrokkenheid bij de competitie-activiteiten van klanten die met de C3 R5 uitkomen in de diverse rallykampioenschappen wereldwijd.

Het merk Citroën

Als internationaal opererend automerk is Citroën al sinds 1919 prominent aanwezig op de reguliere consumentenmarkt. Met hun vaak gedurfde design, comfort en doordachte technologie geven de modellen van Citroën kleur aan de autowereld. De populariteit van ons merk is mede te danken aan het feit dat we ons vooral laten inspireren door mensen en hun bezigheden. Deze kernwaarde vindt u terug in ons motto: “Inspired by You”. Die kernwaarde komt ook tot uiting in een unieke klantbeleving in de vorm van ons city store concept ‘La Maison Citroën’, de online beoordelingssite ‘Citroën Advisor’ en onze mobiliteitsoplossingen zoals Citroën Rent & Smile en Citroën Earn & Drive. Citroën heeft 10.000 verkoop- en servicevestigingen in een kleine 80 landen en verkocht in 2018 meer dan 1 miljoen voertuigen. Citroën veroverde acht keer de constructeurstitel in het wereldrallykampioenschap en schreef drie keer achter elkaar de titel in het FIA WTCC kampioenschap op zijn naam.