In navolging op het veganistische interieur van de Polestar 2 werkt Polestar aan nieuwe oplossingen om tot volledig circulair materiaalgebruik te komen. Het elektrische performancemerk ontwikkelt samen met specialisten nieuwe, natuurlijke en gerecyclede materialen die helpen het gewicht te verlagen, het plasticgebruik te verminderen en materiaalverspilling te minimaliseren.

“Om echt duurzaam te zijn, evalueren we elk element dat we gebruiken voor de productie van onze auto’s”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “Voor Polestar gaat duurzaamheid verder dan enkel de elektrische aandrijflijn. Met de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die we in onze toekomstige auto’s introduceren, maken we een sterk statement.”

Met de revolutionaire powerRibsTM en ampliTexTM-technologieën van Bcomp kunnen van natuurlijke vezels lichte en veilige interieurpanelen worden gemaakt voor toekomstige productiemodellen van Polestar. Het composiet bestaat uit vlas, dat verschilt van veel andere biomaterialen omdat het ideaal is voor gebruik in gewasrotatieprogramma’s zonder negatieve impact op de voedselproductie.

circulair interieur voor Polestar 1De innovatieve materialen van Bcomp zijn niet alleen tot wel 50% lichter dan traditionele plastics, maar ook sterker. Het gebruik van plastics als grondstof wordt door Bcomp tot zelfs 80% gereduceerd.

3D-geweven materiaal, bekend uit de mode- en schoenenindustrie, kan worden gebruikt voor de bekleding van stoelen, om zo het gebruik van gerecyclede materiaalbronnen te bevorderen en de hoeveelheid restafval te verminderen. Een enkele draad wordt gebruikt om een driedimensionaal individueel component in zijn geheel te produceren. Het basismateriaal daarvoor is 100% gerecycled garen dat is gemaakt van gebruikte PET-flessen. Restafval wordt tijdens het productieproces gereduceerd tot een minimum, omdat het materiaal exact op maat wordt gemaakt zonder afsnijdingen. 

De wijn- en visindustrie kunnen ook bijdragen aan de transitie van Polestar naar volledige circulaire duurzaamheid, waarbij kurk en visnetten worden gerecycled en verwerkt in auto-interieurs. Afvalmateriaal van het kurkproductieproces en zelfs hele kurken kunnen worden geïntegreerd in interieuronderdelen van PVC. Gerecycled Nylon 6, gemaakt van oude visnetten, kan worden omgezet in geweven tapijten en wordt ingezameld via een internationaal netwerk om dit materiaal oneindig te kunnen regenereren.

“Belangrijk is dat we met deze nieuwe materialen geen concessies hoeven te doen aan design en luxe”, zegt Maximilian Missoni, hoofd Design bij Polestar. “Ze stellen ons juist in staat om ons design en de interieurafwerking naar een nog hoger plan te tillen. Het werken met deze materialen is een mooie uitdaging en geeft een nieuwe betekenis aan ons interieurontwerp. We kunnen nieuwe esthetiek ontlenen aan nieuwe contexten en technologieën.”

De geboekte vooruitgang in interieurtechnologie bouwt voort op de duurzame strategie van het merk die onder meer heeft geresulteerd in het veganistische interieur van de Polestar 2. Polestar is toegewijd aan zinvolle duurzaamheid bij alles wat het doet, inclusief de productie van auto’s in de fabriek in Chengdu, die naar verwachting binnenkort wordt uitgeroepen tot Gold LEED gecertificeerde productiefaciliteit.