Lichtgewicht, wendbaar en ongelooflijk krachtig, kenmerken van de originele Z/28 die hem bij uitstek geschikt maakten voor wegraces. De Z/28 modeljaar 2014 heeft dezelfde geest en beschikt over alle elementen die hem bestempelen tot de meest ultieme race-Camaro ooit. Om het mogelijk te maken met de Camaro Z/28 snelle ronden af te leggen op de meest veeleisende circuits ter wereld hebben de ontwerpers zich tijdens de ontwikkeling gericht op het versterken van drie aandachtsgebieden:
 – Verbeterde grip: de Z/28 kan omgaan met 1.08 g tijdens het accelereren in bochten dankzij ingrijpende veranderingen aan het onderstel
– Toegenomen remkracht: de Z/28 heeft koolstofvezel-keramische Brembo remmen, goed voor maximaal 1.5 g bij het afremmen, en die ronde na ronde geen enkele vorm van fading hebben
– Teruggebracht gewicht: de ongeblazen Z/28 weegt bijna 140 kilo minder dan de supercharged Camaro ZL1 en 25 kilo minder dan de Camaro 1LE, onder andere dankzij lichtgewicht wielen en een dunnere achterruit
Om de balans en het algehele rijgevoel van de Z/28 verder te verbeteren verschilt het onafgeveerde gewicht – wielophanging, wielen, banden en remsysteem – van dat van de Camaro SS.

“Net zoals de eerste generatie Z/28 is het nieuwe model op de allereerste plaats een ‘road racer’. Hij beschikt over tal van ‘state-of-the-art’ snelheidverhogende modificaties aan de buitenzijde. Ook hebben we de nodige ingrepen gedaan om het gewicht te verlagen. Hij is geboren om ermee te racen, en is puur en doelgericht,” zegt Mark Stielow, Camaro Z/28 engineering manager. 

Exterieur en aërodynamica
Aan de buitenkant is alles er op gericht om pure topprestaties te leveren. Voor de Camaro zijn diverse autosport georiënteerde voorzieningen opgenomen die gebaseerd zijn op ervaringen die zijn opgedaan met de nieuwe Corvette Stingray. Die voorzieningen zorgen voor een verbeterde aerodynamica en een betere koeling van de aandrijflijn en de remmen, waardoor Z/28 bijna 70 kilo downforce heeft bij een snelheid van ruim 240 km/u.
Hieronder een overzicht van 28 features waardoor het mogelijk was met de Camaro Z/28 snellere rondes op de Nürburgring te rijden dan met de Camaro ZL1.

1 Achterspoiler met ‘wickerbill’ (extra te monteren lip voor meer downforce)
2 Gewijzigde voorkant
3 Splitter
4 Verwijderen roosters in luchtopeningen van motorkap
5 Dorpel- en wielkastverbreders
6 Wielkuipbekleding vóór
7 Onderplaat

Chevrolet Camero Z/28 3

Gewichtsreductie
Gebruikmaken van de massa is een belangrijke component van de Z/28 voor het leveren van topprestaties, bijdragend aan een uitgebalanceerd gevoel en een uitstekende pk-gewicht-verhouding. Met een gewicht van 1.732 kilo en 376 kW (505 pk) heeft de Z/28 een pk-gewicht verhouding van 7.6:1 – of 1 pk voor iedere 3,44 kilo van het autogewicht. En dat steekt positief af vergeleken met andere performance coupé’s, waaronder de Audi RS 5 (8.9:1), de BMW M3 (8.9:1) en de Porsche 911 Carrera (8.7:1).
Het gewicht van de Z/28 is bijna 140 kilo lager dan dat van de ZL1 en zo’n 25 kilo lichter dan de 1LE, ondanks voorzieningen die voor extra gewicht zorgen zoals het dry-sump oliesysteem met een oliereservoir van 10,5 liter, een zwaarder chassis en ophangselementen zoals de houders voor de splitter vóór. De engineers hebben het gewicht van deze noodzakelijke voorzieningen gecompenseerd met een doelgericht gewichtsbesparingsprogramma voor de Z/28.

8 Een dunnere achterruit achter
9 Lichtgewicht achterbank
10 Lichtgewicht wielen en banden
11 Koolstofvezel-keramische remmen
12 Geen airconditioning

Aandrijflijn
De 7.0-liter LS7-motor vormt het hart van de aandrijflijn voor de Camaro Z/28 en is afkomstig van een andere prestatie-icoon, de Corvette Z06. Het motorvermogen van 376 kW (505 pk) en een koppel van (652 Nm) in combinatie met de lichtgewicht voertuigcomponenten zorgen voor de 7.6:1 pk-gewicht-verhouding waardoor er meer dan genoeg vermogen voorhanden is om snel te accelereren uit bochten en om hoge snelheden te bereiken op rechte stukken.
Een handgeschakelde, close-ratio zesversnellingsbak is de enige transmissie die wordt aangeboden en het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een limited-slip differentieel met een tandwielset met schuine vertanding, in plaats van traditionele koppelingsplaten. Het nieuwe design stelt de bestuurder in staat om optimaal gebruik te maken van zoveel mogelijk motorvermogen voor het snellere bochtenwerk door continu de koppelverdeling te optimaliseren voor maximale tractie.
Het differentieel werkt nauw samen met Chevrolet’s Performance Traction Management systeem, dat bestuurders in staat stelt om de mate van ingrijpen bij het gasgeven en het remmen in te stellen in lijn met de capaciteiten van de bestuurder en met de rijomstandigheden.

13 LS7-motor met dry-sump oliesmering
14 Luchtinlaatsysteem
15 Brandstofsysteem geschikt voor circuitgebruik
16 Actief uitlaatsysteem met twee modi en katalysatoren met lage weerstand
17 TREMEC TR6060 handgeschakelde zesversnellingsbak
18 korte stuuroverbrenging

Chassis en wielophanging
De ultieme doelstelling voor de Z/28 is om zo snel mogelijk bochten te ronden, optimaal te remmen en snelle rondetijden te draaien. Ingrijpende veranderingen aan het chassis en de wielophanging, resulterend in een lager zwaartepunt, special stabilisatiestangen, straffere schroefveren, en andere voorzieningen aan het chassis en de wielophanging, maken een zijwaartse versnelling van ruim 1.05 g mogelijk, en van 1.5 g bij het afremmen. Autosport-schokdempers, -banden en carbon-keramische remmen spelen een belangrijke rol voor een voorspelbaar en consistente rij- en weggedrag voor maximale prestaties in iedere ronde.

19 Veerpoot brug
20 Limited-slip differentieel
21 Een koeler voor het differentieel
22 Straffere onderste wieldraagarm rubbers met uitslag begrenzer
23 Straffere rubbers in langsdraagarmen en bovenste wieldraagarm achter
24 Straffere schroefveren en stabilisatorstangen met een geringere diameter
25 DSSV® schokdempertechnologie
26 Performance Traction Management
27 Negentien inch wielen en Pirelli PZero Trofeo R banden
28 Brembo® carbon keramische remmen

Chevrolet Camero Z/28 4