De “M” divisie van BMW heeft twee nieuw nieuwe high-performance sportauto’s ontwikkeld, de BMW M8 Coupé en BMW M8 Cabrio. Deze stijliconen worden tevens in de  Competition versies uitgebracht.

Zoals we van de M-divisie mogen verwachten is er onder de motorkap geen gebrek aan vermogen. De V8-motoren hebben een hoogtoerig karakteristiek met M TwinPower Turbo technologie tot wel 460 kW (625 pk) vermogen. Twee turbo’s, cross-bank uitlaatspruitstuk, koelsysteem en oliecircuit geoptimaliseerd voor gebruik op circuit, sportuitlaatsysteem met elektrisch aangestuurde kleppen voor een opwindend geluid.

De prestaties liegen er niet om:

  • BMW M8 Coupé: 441 kW (600 pk); acceleratie 0-100 km/h: 3,3 seconden; verbruik gecombineerd: 10,5-10,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 238-242 g/km.
  • BMW M8 Competition Coupé: 460 kW (625 pk); acceleratie 0-100 km/h: 3,2 seconden; verbruik gecombineerd: 10,5-10,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 238-242 g/km.
  • BMW M8 Cabrio: 441 kW (600 pk); acceleratie 0-100 km/h: 3,4 seconden; verbruik gecombineerd: 10,6-10,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 241-246 g/km.
  • BMW M8 Competition Cabrio: 460 kW (625 pk); acceleratie 0-100 km/h: 3,3 seconden; verbruik gecombineerd: 10,6-10,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 241-246 g/km.

Al dit geweld wordt via een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic en M xDrive vierwielaandrijving naar alle wielen overgebracht. Zoals het een BMW betaamt, gaat het overgrootste deel van de aandrijfkracht naar achterwielen, in combinatie met Actief M Differentieel. Er is keuze uit drie rij modules: 4WD, 4WD Sport en 2WD met achterwielaandrijving en DSC uitgeschakeld.

De doelstelling van BMW M GmbH was een prestatiegerichte high-performance sportauto’s met minimaal gewicht, laag zwaartepunt, ideale wielbasis, grote spoorbreedte en uitgebalanceerde aerodynamica te ontwikkelen. In combinatie met de potente V8 en de 8-traps M Steptronic transmissie resulteert dit in een voor de “M-versie” kenmerkende combinatie van dynamiek, wegligging, wendbaarheid en precisie.

De ontwikkeling is door BMW M GmbH uitgevoerd in het testcentra van Miramas en Arjeplog, maar ook op de fameuze Nordschleife van de Nürburgring en andere circuits. Overigens is al deze ontwikkeling tegelijk uitgevoerd met BMW M8 GTE race auto.

Stijf met of zonder vast dak
Het dak van de BMW M8 Coupé en BMW M8 Competition Coupé is vervaardigd van een met koolstofvezel versterkt kunststof, terwijl de BMW M8 Cabrio en BMW M8 Competition Cabrio voorzien van elektrisch te bedienen softtop.

De M8 kenmerkt zicht door een extreem stijve carrosseriestructuur en versterkt onderstel. Zo is er een verstevigingsbrug tussen veerpoten en schutbord aangebracht en nieuw ontwikkeld paneel van extra sterk staal in de frontstructuur van de carrosserie en een X-brace en aluminium versteviging voor de achterwielophanging.

Wil je nog stijver, ga dan voor de Competition modellen, die voorzien zijn van gemodificeerde motorsteunen voor nog stijvere verbinding met de carrosseriestructuur.

M design
De M8 heeft het karakteristieke M design, dat zich kenmerkt door grote luchtinlaten, BMW nierengrille met dubbele spijlen, M kieuwen in de zijpanelen, achterspoiler en achterbumper met inzetten en dubbele uitlaten.

Ook is de wielophanging aangepakt, met elektronisch aangestuurde dempers, M Servotronic Steering, Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) met M Dynamic Mode. Voor een betere remkarakteristiek is een nieuw remsysteem met geoptimaliseerde remdynamiek ontwikkeld, voorzien van M specifieke instellingsmogelijkheden. Deze kent wwee settings: gericht op comfort of op nog directer gevoel in het rempedaal.

Interieur
Het interieur biedt een uitzonderlijke balans tussen sportauto cockpit en luxueuze ambiance.

Zo is het interieur voorzien van M Sportstoelen, model specifieke lederen bekleding, BMW Head-Up Display met M specifieke content, BMW Live Cockpit Professional (inclusief navigatiesysteem en BMW Intelligent Personal Assistant), Driving Assistant en Parking Assistant zijn standaard.

De nieuwe Set-up knop biedt direct toegang tot instellingen van de motor, dempers, besturing, M xDrive en remsysteem. Er zijn twee algemene instellingsopties te selecteren via M knoppen op het stuur.

De nieuwe M Mode maakt individuele configuratie van rijassistentiesystemen mogelijk en de mate waarmee die ingrijpen, evenals de configuratie van het instrumentenpaneel en de BMW Head-Up Display. Er is een keuze uit ROAD en SPORT instellingen. De competition modellen bieden de bestuurder ook de TRACK modus voor circuitgebruik.