De BMW i3 is het eerste volledig elektrisch model van het submerk BMW i, dat zich volledig richt op duurzame mobiliteit. De vierpersoons auto valt op door zijn unieke LifeDrive-constructie en door zijn design, met een sportief ogende ‘black belt’ over motorkap, dak en achterklep. De wielen staan dicht op de hoeken van de carrosserie, voor een stabiele en dynamische wegligging. Door het ontbreken van de B-stijlen – dankzij het gebruik van het stevige, lichtgewicht carbon- en de in tegengestelde richting openslaande voor- en achterportieren, is de instap zeer comfortabel. De nieuwe BMW i3 wordt leverbaar vanaf 35.500 euro.

BMW introduceert de nieuwe, duurzame, elektrische en grotendeels van lichtgewicht carbon gemaakte BMW i3 in Amsterdam. BMW Group kiest voor de internationale presentatie van de duurzame BMW i3 voor Nederland vanwege de goede infrastructuur en de voortrekkersrol die Nederland  inneemt als het gaat om elektrische mobiliteit. Nederland is een dichtbevolkt land met zo’n 7 miljoen mensen in een straal van 50 kilometer waarvan de meesten dagelijks met de auto op en neer naar hun werk gaan. Nederland heeft een goede infrastructuur zowel voor verkeer als voor laden. Nu al zijn er 4500 publieke laadpalen en dat aantal gaat in rap tempo omhoog.

BMW i3 ontwikkeld voor elektrische aandrijving 5

De BMW i3 is het eerste model van BMW dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Het resultaat is een duurzame, karaktervolle BMW met een dynamische uitstraling, een ruim interieur en ideale afmetingen voor stadsgebruik. Zowel de aandrijflijn en de elektromotor (125 kW (170 pk) vermogen en 250 Nm trekkracht) als de lithium-ion-accu (22 kWh, waarvan 18,8 kWh effectief bruikbaar) en de voertuigarchitectuur van de BMW i3 zijn in eigen huis ontwikkeld. Bij de productie wordt zo’n 50 procent minder energie en 70 procent minder water verbruikt dan gemiddeld bij de andere BMW modellen. De fabriek in Leipzig betrekt zijn elektriciteit geheel van windenergie. Voor de productie van het CFRP (carbon-fibre reinforced plastic) voor de Life & Drive-bodyconstructie in het Amerikaanse Moses Lake wordt gebruikgemaakt van met waterkracht opgewekte elektriciteit.

Hoge prestaties
De exclusief voor de BMW i3 ontwikkelde elektromotor biedt een lineaire vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De prestaties van de BMW i3 zijn van hoog niveau. De sprint van 0 naar 60 km/u vergt 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,2 seconden. De acceleratie van 80 naar 120 km/u is in minder dan vijf seconden geklaard. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO- en ECO PRO+-modi zelfs tot 20 kilometer extra. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (‘single-pedal control concept’). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de ‘coasting’-modus actief, die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

Range extender
De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een ‘range extender’. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n driehonderd kilometer; dan blijft de uitstoot van CO2 13 g/km.  De ‘range extender’ heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank (9 liter) bevindt zich aan de voorzijde van de auto. De accu van de BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox, die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

BMW i3 ontwikkeld voor elektrische aandrijving 6

BMW i3 ontwikkeld voor elektrische aandrijving 7

BMW i3 ontwikkeld voor elektrische aandrijving 8