BMW presenteert de unieke BMW i3. Het is het eerste grotendeels van carbon gemaakte model van het nieuwe submerk BMW i dat zich volledig richt op duurzame mobiliteit. De BMW i3 is het eerste volledig elektrisch aangedreven premium model dat in serie wordt geproduceerd.  Met zijn 125 kW (170 pk) sterke elektromotor, dynamische uitstraling, en geavanceerde voertuig architectuur biedt de BMW i3 alles wat van een BMW wordt verwacht. De nieuwe BMW i3 komt nog dit jaar op de Nederlandse markt.

BMW i staat voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord, zonder de karakteristieke BMW kenmerken uit het oog te verliezen. De BMW i3 is ’s werelds eerste premium model dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Het resultaat is een duurzame, karaktervolle BMW met een dynamische uitstraling, een ruim interieur en ideale afmetingen voor stadsgebruik. Zowel de aandrijflijn als de lithium-ion-accu en de voertuig architectuur van de BMW i3 is in eigen huis ontwikkeld. Verantwoordelijk daarvoor is BMW eDrive, een divisie binnen BMW Group die ook de voor BMW i speciaal ontwikkelde assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten voor zijn rekening neemt. De belangrijkste pijlers zijn de Life & Drive modules en de BMW eDrive-aandrijftechnologie. Die vormen de basis voor emissie vrije mobiliteit op premium niveau.

Unieke Life & Drive constructie, grotendeels van carbon
Uniek is dat voor de constructie van de Life & Drive modules gebruik is gemaakt van CFRP (carbon-fibre reinforced plastic). Dit met koolstofvezel versterkt kunststof combineert extreme stijfheid met een 30 procent lager gewicht in vergelijking tot staal. CRFP compenseert niet alleen het extra gewicht van de lithium-ion-accu (circa 230 kg) die in de bodem van de BMW i3 is gemonteerd. Het zorgt ook voor een optimale bescherming van de accu. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door het gebruik van magnesium voor delen in het interieur en aluminium voor de velgen en diverse onderstelcomponenten. Uiteindelijk is een uitzonderlijk laag voertuig-gewicht van 1.195 kg bereikt, terwijl de crashbestendigheid van het allerhoogste niveau is.

Typisch BMW-karakter
De BMW i3 biedt het rijkarakter dat van een BMW mag worden verwacht. Dankzij de plaatsing van de accu is een uitzonderlijk laag zwaartepunt en een 50/50-gewichtsverdeling gecreëerd.

De uitzonderlijk stijve carrosserie, het lage voertuiggewicht, het sportief afgestelde onderstel en achterwielaandrijving zorgen voor het typische, dynamische BMW-rijkarakter. Dankzij de directe stuurrespons en een draaicirkel van slechts 9,86 meter is de BMW i3 vooral wendbaar en eenvoudig te manoeuvreren. De specifiek voor de BMW i3 ontwikkelde wielen (155/70 R19) bieden een optimale balans tussen minimale rolweerstand en optimale grip. Net als bij andere BMW modellen dragen ABS, Brake Assist, Dynamic Brake Control (DBC) en Dynamic Traction Control (DTC) bij aan de stabiliteit en veiligheid. Onder BMW eDrive-technologie valt de complete aandrijflijn, van de elektromotor tot de lithium-ion-accu en overige elektrische systemen. De BMW i3 wordt aangedreven door een achterin gemonteerde elektromotor van 125 kW (170 pk) en 250 Nm. Dankzij deze speciale constructie weegt de motor slechts 50 kg. De exclusief voor de BMW i3 ontwikkelde motor biedt bovendien een lineaire vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De prestaties van de BMW i3 zijn van hoog niveau. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 7,2 seconden. Ook bijzonder is de acceleratie van 80 naar 120 km/u in minder dan vijf seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Actieradius
Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ zelfs 40 kilometer. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal. De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een range-extender die uitsluitend is bedoeld om de accu op te laden. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer. De range-extender heeft geen invloed op de bagageruimte en de 9-litertank bevindt zich aan de voorzijde van de auto.

Lithium-ion-accu
De door BMW Group ontwikkelde high-performance lithium-ion-accu bestaat uit acht individuele modules met een gezamenlijke capaciteit van 22 kWh. De accu wordt gekoeld dan wel verwarmd en is ontwikkeld om optimaal te presteren gedurende zijn gehele levensduur. Zowel de accu als de soft- en hardware van het aandrijfsysteem zijn volledig beschermd door de CFRP-structuur.  Diverse crashtests hebben aangetoond dat de accu en bijbehorende systemen volledig in tact blijven. De garantietermijn van de lithium-ion-accu bedraagt acht jaar of 100.000 kilometer.

BMW i Wallbox
Het BMW i-project is sinds de start in 2007 beïnvloed door ecologische, economische en sociale ontwikkelingen wereldwijd. Tegelijkertijd voert BMW Group sinds 2008 het grootste veldonderzoek ter wereld uit op het gebied van elektrische mobiliteit. Als onderdeel van het testproces werden meer dan 20 miljoen kilometers afgelegd door meer dan 1.000 automobilisten. Dit onderzoek toont aan dat dagelijks een afstand van gemiddeld 45 kilometer wordt afgelegd en dat twee a drie oplaadbeurten per week toereikend zijn. De accu van de

BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact of via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

ConnectedDrive
De BMW i3 zet de nieuwe maatstaf op het gebied van connectiviteit. De standaard aanwezige SIM-kaart is de sleutel tot talloze diensten via BMW ConnectedDrive. Zo toont het navigatiesysteem beschikbare laadpunten, en indien de eindbestemming buiten bereik ligt, wordt automatisch een efficiëntere route berekend. Een speciaal voor BMW i ontwikkelde dienst is bijvoorbeeld ook de BMW i Remote app met Pedestrian Navigation-functie. Hiermee kan via de smartphone de route van de parkeerplaats naar de eindbestemming worden getoond. Ook kan het gebruik van openbaar vervoer in de routeplanner worden opgenomen. De Remote app toont ook informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en beschikbare laadpunten. Via de app kunnen bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand worden bediend. Tot BMW ConnectedDrive behoren ook assistentiesystemen in de vorm van Driving Assistant Plus, Parking Assistant, Speed Limit Info en een achteruitrijcamera.

360° ELECTRIC
Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een uitgebreide reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de BMW i Wallbox zitten hierbij ook de ChargeNow Card, toegang tot het deelautoprogramma DriveNow en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW, bijvoorbeeld om lange afstanden af te leggen. Het serviceniveau van de BMW i3 is identiek aan dat van andere BMW’s. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord. Ook kunnen berijders een beroep doen op de BMW mobiliteitsservice als de BMW i3 onverhoopt met een lege accu komt te staan. Het zogenoemde BMW Mobile Service-voertuig kan de BMW i3 versneld opladen.

 

BMW i3: elektrisch en uiterst duurzaam 5

BMW i3: elektrisch en uiterst duurzaam 6

BMW i3: elektrisch en uiterst duurzaam 7

BMW i3: elektrisch en uiterst duurzaam 8