Rijplezier en reiscomfort met Renault Multi-Sense® 
Na de eerste kennismaking op de Autosalon van Parijs met de unieke crossover-styling, de hoogwaardige kwaliteit en het veelzijdige, flexibele interieur van de nieuwe Renault Espace, is het nu tijd om zijn rijkwaliteiten en toonaangevende comforteigenschappen te ontdekken. Vanaf dit voorjaar staat de nieuwe Renault Espace bij de Renault dealer in de showroom.

De bijzondere rijervaring van de nieuwe Renault Espace wordt grotendeels bepaald door het Renault Multi-Sense®-systeem. Het karakter van de motor, transmissie, chassis, demping, besturing en de ambiance aan boord (instrumentenpaneel, motorgeluid en ambianceverlichting) worden feilloos afgestemd op de wensen van de bestuurder. Het Multi-Sense®-systeem heeft vijf verschillende settings en biedt op ieder gewenst moment de juiste rijervaring.

Het hart van het Multi-Sense®-systeem wordt gevormd door het 4Control®-onderstel met vierwielbesturing. Dat wordt in de nieuwe Espace voor het eerst gecombineerd met Electronic Damper Control, wat de rijeigenschappen in alle opzichten verbetert. En dankzij een overvloed aan rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties is het gevoel van veiligheid in hoge mate aanwezig.

EN SITUATION - DYNAMIQUE

De nieuwe Espace profiteert van Renaults expertise op het gebied van turbotechniek en downsizing. De efficiënte benzine- en dieselmotoren, al dan niet in combinatie met de nieuw ontwikkelde EDC-transmissie met dubbele koppeling, zorgen samen met de verbeterde aerodynamica (Cw: 0,30) en het lagere gewicht (-250 kg) voor 20% verbruiksreductie ten opzichte van de vorige generatie Espace.

Crossover met royale afmetingen
De nieuwe Renault Espace is 4,86 meter lang, 1,89 meter breed en 1,87 meter hoog. Het formaat verhult direct zijn genereuze karakter. Maar met zijn geprononceerde wielkasten, grote grille en ruime bodemvrijheid heeft hij ook een krachtige uitstraling. De bovenste helft van het koetswerk oogt juist elegant dankzij de vloeiende lijnen van de verchroomde raamlijsten. De relatief lage daklijn versterkt de visuele bodemvrijheid die is toegenomen tot 16 centimeter (+4 cm). De lange wielbasis van 2,88 meter (+16 cm t.o.v. Grand Espace) is mede verantwoordelijk voor de enorme binnenruimte.

Nieuwe carrosseriekleuren
De Renault Espace is leverbaar met keuze uit negen exterieurkleuren, waarvan één niet-metallic kleur: Blanc Glacier. De overige metallic kleuren zijn Gris Cassiopée, Gris Platine, Beige Dune, Bleu Céleste, Marron Glacé, Noir Etoilé en Blanc Nacré. De speciale kleur Noir Améthyste is voorbehouden aan de Initiale Paris-versie.

Standaard wordt de Renault Espace geleverd met een panoramische voorruit dat tot boven de voorstoelen reikt. Met een enorm oppervlak van 2,8 m2 staat deze voorruit garant voor uitzonderlijk veel lichtinval. Hij is ook optioneel leverbaar met een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak, dat nóg meer licht toelaat in het interieur.

Herkenbare identiteit
De nieuwe Espace is de eerste Renault met de nieuwe LED-dagrijverlichting in een asymmetrische C-vorm. Deze nieuwe signatuur geeft de Espace en toekomstige Renault-modellen een direct herkenbare identiteit. Full LED-verlichting voor dim- en grootlicht behoort tot de standaarduitrusting. De lichtbundel is 20% krachtiger dan die van een halogeenlamp en nadert de lichtintensiteit van daglicht. Ook de ruim bemeten achterlichten zorgen met hun ‘LED-strepen’ voor een herkenbaarheid en een hoogwaardige uitstraling.

Oogstrelend interieurconcept
De versnellingspook van de automatische EDC-transmissie (Efficient Dual Clutch) op de zwevende middenconsole symboliseert de nieuwe designtaal van Renault. De fraai ontworpen pookknop biedt een fijne houvast en goede ondersteuning voor de pols bij het bedienen van het R-Link 2 multimediasysteem. De ‘Shift-by-Wire’-techniek zorgt tevens voor een soepel schakelgedrag zonder gebruik van een kabel.

Untitled7

Het design van het dashboard is geïnspireerd op de vleugel van een vliegtuig. Ook de verlichting rond de middenconsole en de B-stijlen, de head-up display en het grote beeldscherm van het R-Link 2 multimediasysteem zouden niet misstaan in de cockpit van een vliegtuig. ’s Avonds zorgt de aanpasbare sfeerverlichting (groen, blauw, rood, geel of paars) rond de middenconsole en B-stijlen voor een prettige ambiance aan boord.

Businessclass
De comfortabele voorstoelen met een brede hoofdsteun vallen op door hun omhullende vorm. De bovenkant van de rugleuning is geschikt voor passagiers van elk formaat en de hoge zitpositie is extra prettig tijdens lange ritten. De stoelhoogte, de hoek van de rugleuning en de lendensteun zijn elektrische verstelbaar via knoppen langs de stoel en via het R-Link 2-systeem. Het geheugen van de stoel onthoudt tot zes voorkeursinstellingen. De stoel is over een afstand van 24 centimeter in de lengterichting verstelbaar. Het zitvlak is tot wel zes centimeter te verlengen. De voorstoelen van de Initiale Paris-uitvoering zijn zelfs op tien manieren verstelbaar. De tweede zitrij wordt gevormd door drie identieke, separate stoelen. De derde zitrij biedt plaats aan twee extra passagiers.

One Touch Folding Seats
Voor de nieuwe Espace hanteerde Renault een nieuwe benadering van het modulaire interieur. Met de One Touch-functie zijn de stoelen van de twee achterste zitrijen zeer eenvoudig neerklapbaar, individueel of allemaal tegelijk, ongeacht de positie van de hoofdsteunen. Als de stoelen zijn neergeklapt ontstaat er een bagageruimte van maar liefst 2.101 liter voor de vijfzitter en 2.035 liter voor de zevenzitter. De One Touch-functie werkt als volgt:

• Vanuit de bestuurdersstoel, door via het R-Link 2 multimediasysteem de neer te klappen stoelen te selecteren
• Vanuit de bagageruimte, door de neer te klappen stoelen te selecteren via de controlunit links in de kofferbak
• Handmatig, via de stoelhendel aan de zijkant van de zitting

Als wordt gekozen om alle stoelen neer te klappen, zakken de stoelen als dominostenen één voor één in elkaar.

Untitled6

Renault Espace Initiale Paris
Met de Initiale Paris-versie van de nieuwe Espace introduceert Renault tevens zijn nieuwe vlaggenschip. Dankzij de extra rijke uitrusting, perfecte afwerking en unieke carrosseriekleur Noir Améthyste valt hij ongetwijfeld op in het verkeer. Zijn moderne interieur met generfd nappa-lederen bekleding is in twee versies leverbaar: verlopend in kleur van Lune Grey naar bruin, of uni-bruin.

Exclusieve exterieurdetails
• Speciale metaallak Noir Améthyste in aanvulling op het standaard kleurenpalet
• Speciale 19-inch wielen
• Initiale Paris-badges op de flanken, onder het Renault-logo en op de achterklep

Speciale aandacht voor interieur en comfort
• Generfd nappa-lederen bekleding in bruin of verlopend van Lune Grey naar bruin
• Met nappa-leder bekleed stuurwiel, deurpanelen en armsteunen
• Dashboard met sierstiksel
• Verwarmbare voorstoelen met massagefunctie en tienvoudige verstelmogelijkheid
• Optionele verwarmbare stoelen op tweede zitrij
• ‘Relax’-hoofdsteunen voor de zitplaatsen op de eerste en tweede zitrij
• Extra sterk getinte, gelamineerde zijruiten voor betere geluidsisolatie met zonwering
• Initiale Paris-badges op de dorpels, het stuur, de bovenkant van de leuning van de voorstoelen (in reliëf) en decoratieve afwerking op de achterzijde van de hoofdsteunen

De nieuwe Renault Espace Initiale Paris is verkrijgbaar met de Energy TCe 200 EDC benzinemotor en met de Energy dCi 160 EDC dieselmotor.

Dienstverlening die nog een stap verder gaat
Met Initiale Paris bouwt Renault aan een oprechte, open en uitnodigende relatie met zijn klanten. Speciaal voor de Initiale Paris modellen biedt Renault innovatieve extra diensten aan in twee pakketten die het leven gemakkelijker maken.

EN SITUATION - SANS COFFRE DE TOIT

Het Initiale Paris Pakket omvat:

  • Uitgebreide garantie, met onder andere hulp bij autopech.
  • Extra service wanneer de klant zijn sleutel verliest, bandenpech heeft, of bijvoorbeeld als de klant zonder brandstof staat. En indien nodig bij pech zelfs een vervangende auto.
  • Alle verwachte werkzaamheden die in het Onderhouds- en Garantieoverzicht benoemd worden (werkzaamheden die worden aanbevolen door de fabrikant, zoals olie verversen, elektronische en veiligheidstesten).
  • Vervanging van slijtagedelen, uitgezonderd banden.

In aanvulling op de diensten van het Initiale Paris Pakket biedt het Initiale Paris Sérénité Pakket het volgende tijdens onderhoudsbeurten:

  • Haal- en brengservice
  • Vervangende auto
  • Premium wasbeurt voor de carrosserie en reiniging van het interieur

 


Intuïtiever en nog geavanceerder

Bij de introductie van de nieuwe Espace maakt ook het nieuwe R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem zijn debuut. Het multimedia- en navigatiesysteem behoort tot de standaarduitrusting. R-Link 2 is speciaal ontwikkeld voor toepassing in de auto en werkt net zo eenvoudig als een conventionele tablet:

  • Volledig geïntegreerde, verticaal gemonteerde 8,7-inch display
  • Zorgvuldig ontworpen voor gebruik in de auto en hightech-uitstraling
  • Intuïtieve bediening, eenvoudig scrollen en in- en uitzoomen met twee vingers
  • Realistisch navigatiebeeld met 3D-weergave van gebouwen
  • Spraakbesturing voor navigatie en telefoon, voorleesfunctie voor e-mails
  • Bluetooth-connectiviteit voor handsfree bellen en audiostreaming
  • Een 12V-, een SD-, een AUX- en twee USB-aansluitingen voorin
  • Een AUX-, een 12V- en twee USB-aansluitingen voor tweede zitrij
  • Een 12V-aansluiting voor derde zitrij

PLANCHE DE BORD - AMBIANCE BLEUE

Alles onder controle
Behalve audio en navigatie zijn via het R Link 2-systeem ook het Renault Multi-Sense®-systeem, de One Touch-functie voor de stoelen, voertuiginstellingen en climate control te bedienen. Alle functies zijn te bedienen via eenvoudige snelkoppelingen op de touchscreen, via de multifunctionele draaiknop op de middenconsole en via het stuurwiel.

BOSE Surround-audiosysteem specifiek ontworpen voor nieuwe Espace

De nieuwe Renault Espace zet grote stappen als het gaat om audiokwaliteit. Renault en BOSE sloegen de handen ineen en ontwierpen een op maat gesneden BOSE Surround Sound-systeem voor een onovertroffen geluidssensatie.

BOSE Surround Sound in detail

  • Optimale geluidskwaliteit vanuit elke zitpositie
  • Twaalf high-performance speakers inclusief subwoofer
  • BOSE Centerpoint® 2-techniek met exclusieve techniek waarbij stereogeluid wordt omgezet in surroundweergave
  • BOSE Digital Signal Processor houdt rekening met de akoestiek in de Espace voor een kraakheldere geluidskwaliteit

Twaalf high-performance luidsprekers

  1. Een 8 cm mid-high range speaker in het dashboard
  2. Twee 2,5 cm neodymium tweeters in het dashboard
  3. Twee 16,5 cm wide-band speakers in de voorste portieren
  4. Twee 16,5 cm wide-band speakers in de achterste portieren
  5. Twee 2,5 cm neodymium tweeters in de achterste portieren
  6. Twee 7 cm mid-high range speakers in de C-stijlen
  7. Een 13 cm bass speaker in een 10 liter bass-reflex box onder de laadvloer van de kofferbak

Untitled5

BOSE elektronica

8.   Digitale versterker met digitale signaalprocessor geïntegreerd in het dashboard:

  • Zeven uitgesproken geluidsettings
  • Centerpoint® 2 signaalprocessor
  • SurroundStage® signaalprocessor
  • Active Sound Management met in het interieur gemonteerde microfoons voor volledig dempen van motorgeluid

 

Nieuwe rijdimensie dankzij Renault Multi-Sense®
De rijervaring van de nieuwe Renault Espace wordt grotendeels bepaald door Renault Multi-Sense®. Het stemt de rijsystemen feilloos af op de wensen van de bestuurder. De unieke rijkwaliteiten zijn te danken aan de optimale samenwerking tussen het 4Control®-onderstel met vierwielbesturing en Electronic Damper Control. De efficiënte benzine- en dieselmotoren, de nieuw ontwikkelde automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling, de verbeterde aerodynamica (Cw: 0,30) en het lagere gewicht (-250 kg) zijn ook belangrijke kenmerken van de nieuwe Espace.

Voordeel van Renault Multi-Sense®
Renaults Multi-Sense® stemt verscheidene systemen op elkaar af en controleert en coördineert onder meer het 4Control®-onderstel, de Electronic Damper Control, de besturing, de motor, de automatische EDC-versnellingsbak, het instrumentenpaneel, het motorgeluid en de ambianceverlichting. Multi-Sense® biedt vier voorgeprogrammeerde modi: ‘Eco’, ‘Comfort’, ‘Neutraal’ en ‘Sport’. En dan is er ook nog de modus ‘Perso’ die eenvoudig is te configureren.

Untitled4

Elke modus heeft een eigen rijkarakter, waarbij de volgende zaken worden aangepast:

  • Gasrespons
  • Schakelgedrag van de EDC-automaat
  • Directheid van de besturing
  • Configuratie van het 4Control®-onderstel
  • Instelling van de dempers

Tegelijkertijd wordt de sfeer in het interieur aangepast door:

  • Diverse kleuren van de ambianceverlichting (groen, blauw, geel, rood en paars)
  • De inhoud, de weergave en de kleur van de informatie op de instrumenten
  • Motorgeluid
  • De intensiteit en de frequentie van de stoelmassage
  • De instellingen van de climate control in Eco-modus

Deze modi en instellingen worden bediend via het R-Link 2-scherm of met behulp van de draaiknop op de middenconsole. De duidelijk opgestelde menu’s bieden intuïtief toegang tot alle voordelen van Renaults Multi-Sense®-systeem.

4Control® met elektronisch geregelde dempers
Het 4Control®-onderstel maakt het mogelijk dat de achterwielen van de Renault Espace meesturen. Bij snelheden onder de 50 km/u in Comfort-modus (60 km/u in Neutraal en 70 km/u in Sport) sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, met een maximale stuurhoek van 3,5 graden. Het stuurgedrag hoort bij een auto met een veel kortere wielbasis en het vergroot de wendbaarheid, bijvoorbeeld tijdens parkeren. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat de stuurprecisie, de stabiliteit, de veiligheid en het rijplezier optimaliseert.

Actieve dempers controleren 100 keer per seconde
De actieve dempers passen zich continu aan op het wegdek en de wensen van de bestuurder. De demperkarakteristiek wordt ook bepaald door de bewegingen van het stuurwiel, het gaspedaal en de remmen. Met behulp van elektromagnetische kleppen zijn de dempers in staat het voertuig maximaal honderd keer per seconde te controleren.

EN SITUATION - DYNAMIQUE

Krachtige, betrouwbare en efficiënte motoren
De nieuwe Espace profiteert van Renaults expertise op het gebied van turbotechniek en downsizing. De drie motoren hebben een cilinderinhoud van 1,6 liter, maar bieden opvallend veel kracht met een 20% lager verbruik ten opzichte van de vorige generatie Espace.

Energy dCi 160 EDC Twin Turbo
De Renault Espace Energy dCi 160 EDC is voorzien van twinturbotechniek. De eerste turbo is klein en heeft een lage massatraagheid, wat bijdraagt aan de trekkracht in het lage toerengebied. De tweede, grotere turbo is vooral in het hogere toerengebied actief. Door zijn opbouw biedt de motor optimale efficiëntie, ongeacht het toerental. De motor profiteert van de ervaring die Renault in de Formule 1 heeft opgedaan, zoals een zeer efficiënte koeling en zo min mogelijk inwendige wrijving.

Untitled3

De 1,6-liter turbodieselmotor levert 160 pk (118 kW) vermogen en een maximumkoppel van 380 Nm bij 1.750 tpm. De motor levert de prestaties van een 2,0-litermotor, maar met 25% minder verbruik. De standaard zestraps EDC-automaat zorgt daarbij voor comfort én dynamiek. Het brandstofverbruik (volgens NEDC) is vastgesteld op slechts 4,6 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 120 g/km.

Energy dCi 130
De Renault Espace Energy dCi 130 is standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor is goed voor 130 pk (96 kW) en een maximumkoppel van 320 Nm (eveneens beschikbaar vanaf 1.750 tpm). Met een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 116 g/km behoort de Espace Energy dCi 130 tot de zuinigste grote crossovers.

Energy TCe 200 EDC
De benzineversie van de Renault Espace wordt aangedreven door de Energy TCe 200 EDC. De sportieve 1,6-liter turbobenzinemotor staat garant voor zeer aansprekende prestaties dankzij het vermogen van 200 pk (147 kW) en het koppel van 260 Nm vanaf 2.500 tpm. De Energy TCe 200 EDC is standaard gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde close-ratio zeventrapsautomaat en verbruikt gemiddeld 6,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 140 g/km.

Untitled2

250 kilo lichter en 20% zuiniger
De nieuwe Espace is maar liefst 250 kilo lichter dan de vorige generatie Grand Espace. De gewichtsreductie is mede te danken aan het volledig nieuwe CMF C/D voertuigplatform (Common Module Family). De nieuwe Espace is het eerste Renault-model dat gebruikmaakt van deze architectuur. Hij combineert allerlei lichtgewicht materialen, zoals aluminium voor de deuren en de motorkap, Noryl-plastic voor de voorspatborden en thermoplasten voor de achterklep. Het lagere gewicht zorgt, samen met de verfijnde aerodynamica (Cw-waarde: 0,30) voor een verbruiksreductie van 20% ten opzichte van zijn voorganger.

 

Veiligheid
De nieuwe Renault Espace biedt een veilige, geruststellende en gebruiksvriendelijke rijervaring dankzij een overvloed aan rijhulpsystemen en veiligheidsfuncties om de bestuurder te waarschuwen en te helpen:

  • Geruststellend: Adaptive Cruise Control en Active Emergency Braking
  • Waarschuwend: Lane Departure Warning, Safe Distance Warning, Traffic Sign Recognition met Speed Alert en Blind Spot Alert
  • Assisterend: Park Assist, grootlichtassistent, Advanced Traction Control en Hill Start Assist

Adaptive Cruise Control
De Adaptive Cruise Control (ACC) houdt de afstand tot de voorganger continu gelijk. Het radarsysteem aan de voorzijde van de auto heeft een bereik van 120 meter en berekent de snelheid en de afstand tot de voorligger. Op basis daarvan wordt de snelheid automatisch aangepast door te accelereren of te remmen. De ACC wordt geactiveerd via een knop naast de versnellingspook of via een knop op het stuurwiel. De ACC functioneert tussen snelheden van 40 en 140 km/u.

Untitled1

Active Emergency Braking
Active Emergency Braking helpt bestuurders kop-staartbotsingen te voorkomen door de bestuurder te waarschuwen met visuele en geluidssignalen. Met behulp van een radar wordt continu de afstand tot de voorligger in seconden berekend. Als de bestuurder niet tijdig reageert om een dreigende botsing te voorkomen, wordt automatisch een remingreep uitgevoerd.

Het automatische remsysteem is altijd actief tussen snelheden van 30 tot 140 km/u. Het kan overigens worden uitgeschakeld via de Advanced Driver Assistant Systems van het R Link 2-systeem. De eerstvolgende keer dat de motor wordt gestart, is het systeem echter weer actief.

Lane Departure Warning 
Lane Departure Warning (LDW) waarschuwt de bestuurder met visuele en geluidssignalen als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. In dat geval klinkt een waarschuwingssignaal en verschijnt een visuele waarschuwing in de vorm van een rode lijn op het dashboard en op de head-up display. LDW is actief boven de 70 km/u en zolang de wegmarkering kan worden gedetecteerd. De instellingen van de waarschuwingssignalen zijn naar wens aan te passen via R Link 2.

Safe Distance Warning
Safe Distance Warning (SDW) helpt de bestuurder om voldoende afstand tot de voorligger te bewaren. Een pictogram op het dashboard en op de head-up display drukt de afstand tussen de Espace en de voorligger uit in tijd, om zo de bestuurder extra bewust te maken. SDW reageert echter niet op geparkeerde auto’s en heeft geen invloed op het remsysteem. Het functioneert tussen 30 en 200 km/u en kan ook weer via R Link 2 in en uit worden geschakeld.

Traffic Sign Recognition met Speed Alert
Traffic Sign Recognition met Speed Alert waarschuwt bestuurders als de toegestane maximumsnelheid wordt overschreden. Het systeem maakt gebruik van een naar voren gerichte camera die verkeersborden herkent en de geldende snelheid op het dashboard en de head-up display toont.

Blind Sport Warning 
Blind Spot Warning (BSW) waarschuwt bestuurders voor weggebruikers in de dode hoek. Vier sensoren, waarvan twee voor en twee achter, detecteren bewegende objecten in de dode hoek van de bestuurder. In dat geval brandt een lampje in de buitenspiegel aan de kant waar die ‘onzichtbare’ weggebruiker zich bevindt. BSW is actief bij snelheden tussen 30 en 140 km/u en kan via R Link 2 volledig worden uitgeschakeld.

Untitled8

 

Easy Park Assist
De nieuwe Renault Espace kan (vrijwel) zelfstandig parkeren, dankzij het Easy Park Assist-systeem. Nadat het de bestuurder de juiste parkeerplek heeft helpen vinden, meet het systeem met zijn sensoren de beschikbare ruimte. Vervolgens neemt Easy Park Assist bij het manoeuvreren en parkeren de controle over het stuur over. In alle gevallen moet de bestuurder rem- en gaspedaal bedienen tijdens het manoeuvreren.

Grootlichtassistent
Automatic High/Low Beam (AHL) is een grootlichtassistent die automatisch het grootlicht overschakelt naar dimlicht bij tegemoetkomend verkeer. Als de frontcamera vervolgens geen tegemoetkomend verkeer meer ‘ziet’, wordt het grootlicht weer automatisch ingeschakeld. Deze functie werkt alleen bij snelheden boven de 45 km/u. In- en uitschakelen kan wederom via het menu van het R Link 2-systeem.

Advanced Traction Control
Dankzij Advanced Traction Control biedt de Renault Espace optimale grip onder alle omstandigheden. Ook op gladde ondergrond, zoals sneeuw, modder en zand. Het systeem is automatisch en handmatig te bedienen. Indien nodig, worden korte remingrepen uitgevoerd en de aandrijving naar de wielen aangepast. Voor optimale werking van de Advanced Traction Control wordt elk wiel afzonderlijk gecontroleerd op grip.

In de handmatige modus worden alleen remingrepen uitgevoerd, wat in specifieke omstandigheden mogelijk effectiever is. Als de snelheid van 50 km/u wordt overschreden, wordt vanzelf overgeschakeld naar de automatische modus. Tot slot biedt de Renault Espace ook Hill Start Assist (HSA), óók in combinatie met de EDC-transmissie. Dit systeem voorkomt dat de auto op een helling achteruit rolt als de rem wordt losgelaten.

Het doel: meer dan alleen maximale Euro NCAP veiligheidsscore
Het doel van Renault is niet alleen het behalen van de maximale score bij de verscherpte 2015-veiligheidstests van Euro NCAP. Renault streeft ernaar om continu toonaangevend te zijn op het gebied van veiligheid. Goede voorbeelden zijn ‘structurele sterkte’ en de neiging om tijdens een botsing ‘onder de gordel door te glijden’ (submarining). Dit zijn onderdelen die bij de verscherpte 2015-tests van Euro NCAP zwaarder meetellen, terwijl Renault zich hierop al meer dan vijftien jaar concentreert.

Ook bij de nieuwe Espace introduceert Renault baanbrekende oplossingen, waaronder het subframe van de motor die een belangrijke rol speelt bij de energieabsorptie tijdens de impact.

PLANCHE DE BORD - AMBIANCE VERTE

Veiligheidssystemen aan boord

  • Zes airbags, waaronder twee frontairbags die zich aanpassen aan de aard van de botsing en de zitpositie van de passagiers, twee zijairbags en twee gordijnairbags
  • Gordelspanners met adaptieve spankrachtbegrenzers op de voorste stoelen die zich aanpassen aan de aard van de botsing en de zitpositie van de passagiers
  • Ook de tweede zitrij is voorzien van gordelspanners met adaptieve spankrachtbegrenzers.
  • Anti-whiplash hoofdsteunen voorin
  • Anti-‘submarining’ stoelen op voorste en tweede zitrij
  • i-Size ISOFIX bevestigingspunten op alle stoelen van de tweede zitrij
  • Op zes stoelen is het mogelijk om een kinderzitje met de gordel vast te zetten

Kwaliteit en betrouwbaarheid
Het nastreven van een hoge kwaliteit heeft absolute prioriteit bij de nieuwe Renault Espace. Met het oog op een duurzame productie heeft Renault nieuwe productiemethoden ingevoerd en alle mogelijke vaardigheden ingezet ter verbetering van het proces. Daartoe kreeg de Renault-fabriek in het Franse Douai een kapitaalinjectie van 420 miljoen euro.