De vernieuwde Audi RS 5 Coupé en Sportback zijn direct te herkennen. In lijn met het design van de nieuwe RS 6 Avant en de RS 7 is hun Singleframe-grille nog breder en platter geworden. De opvallende luchtinlaten boven de grille zijn een verwijzing naar de klassieke Audi Sport quattro uit 1984. De 40 millimeter bredere wielkasten maken de twee vernieuwde topsporters tot indrukwekkende verschijningen. De forse luchtinlaten hebben nu een nieuw vijfhoeksdesign. 

Ook de dorpels en de diffuser aan de achterzijde – die de twee grote einddempers van het uitlaatsysteem herbergt – zijn gerestyled. Het optionele carbon stylingpakket maakt het agressieve exterieurdesign helemaal af, met accenten in hoogglans zwart, mat-aluminium en carbon. De vier ringen en RS-emblemen kunnen desgewenst in het zwart worden uitgevoerd. Nieuw zijn de carrosseriekleuren Turbo blauw en Tango rood. De Coupé is verder optioneel te voorzien van een carbon dak met een CFRP-structuur dat het wagengewicht met bijna vier kilogram vermindert.

Aanraken in plaats van draaien en drukken
Ook het interieur van de vernieuwde RS 5-modellen heeft een belangrijke update ondergaan. Het grootste nieuws is het nieuwe bedieningsconcept met 10,1 inch MMI touchscreen. Het grote, vrijstaande scherm met akoestische feedback is licht op de bestuurder gericht. In combinatie met het MMI navigatie plus top-infotainmentsysteem voorziet een speciaal RS-scherm de bestuurder van specifieke informatie over de rijtemperatuur, langs- en zijdelingse acceleratie, het sportdifferentieel, de bandenspanning en de bandentemperatuur.

Maximale tractie en stabiliteit
Gebleven is de geliefde 2.9 TFSI twin-turbo V6 die in de RS 5 Coupé en Sportback goed is voor liefst 331 kW/450 pk en een indrukwekkend koppel van 600 Nm dat al vanaf 1.950 tpm voorhanden is. Daarmee sprinten de twee RS-modellen in 3,9 seconden van 0-100 km/u en vervolgens door naar een top van desgewenst 280 km/u. Een rap schakelende achttraps tiptronic-automaat stuurt het vermogen via quattro permanente vierwielaandrijving naar de vier wielen. Nog sportiever wordt het met het optionele sportdifferentieel op de achteras, dat de aandrijfkracht actief tussen de twee achterwielen verdeelt. Standaard staan de RS 5-modellen op 10-spaaks 19 inch velgen. Nieuwe 20 inch exemplaren zijn optioneel beschikbaar in drie varianten, onder meer in volledig hoogglans zwart of in mat brons.