De brandstofcel, die door Audi in Neckarsulm voor de VW-groep wordt ontwikkeld, zal ingezet worden voor gebruik in lichte bedrijfswagens.

Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Group, ziet een 100% elektrische aandrijving als de toekomst voor personenauto’s. Het gebruik van brandstofceltechnologie in personenauto’s is volgens Diess in het komende decennium een weinig interessante zaak.

Daarentegen ziet Diess weldegelijk perspectief voor waterstof aangedreven bestelwagens. Volkswagen presenteerde twee jaar geleden al een Crafter met brandstofcelaandrijving op de IAA Commercial Vehicles. De bedrijfswagen bouwer van de Volkswagen Group, Volkswagen Nutzfahrzeuge, zal zich in de aankomende jaren gaan richten op de ontwikkeling van de populaire Volkswagen Transporter op waterstof.

Volgens het Motortechnische Zeitschrift noemde Audi-ontwikkelaar Jürgen Jablonski 100.000 brandstofcellen per jaar als de minimale omvang voor een economische productie. De behoefte aan de introductie van de technologie met CO2-neutrale waterstof is “duidelijk het grootst” in de transportsector. De brandstofcel, die in Neckarsulm als “corporate unit module” wordt ontwikkeld, kan echter ook in zware bedrijfsvoertuigen en zelfs in stationaire installaties worden gebruikt.

Voorsprong door concurrenten Audi
Audi wil het niet meer hebben over de voor 2023 geplande waterstof SUV uit de kleine serie, nadat Herbert Diess, CEO van de Groep, verklaarde dat hij geen kans ziet de waterstoftechnologie voor automotoren binnen een afzienbare tijd op hetzelfde niveau te krijgen als de concurrenten. Toyota, maar ook samenwerkingspartner Hyundai liggen te ver voor. Hoewel de VW-groep het gebruik van brandstofcellen in auto’s afremt, ontwikkelt Hyundai wel verder: de waterstofnexo heeft op dit moment een actieradius van 756 kilometer.