The Audi e tron quattro concept is designed from the ground up as an electric car and proves to be pioneering in its segment at the very first glance.

Elektrisch rijden staat bij Audi voor rijplezier, niet voor een compromis. Audi onderstreept die filosofie tijdens de Frankfurt International Motor Show (IAA) 2015 met de Audi e tron quattro concept. Met deze sportieve SUV blikt Audi vooruit op de eerste elektrische serieproductieauto van het merk.

De Audi e tron quattro concept is vanaf de basis ontworpen als een elektrische auto. Hij volgt de ‘Aerosthetics’ benadering van Audi en combineert technische innovaties om de luchtweerstand te beperken met creatieve designoplossingen. Beweegbare aerodynamische elementen in het front, opzij en aan de achterkant verbeteren de luchtstroom rondom de auto. De bodemplaat is volledig gesloten. Met een Cd-waarde van 0,25 vestigt de auto een nieuw record in de SUV-klasse en realiseert hij mede hierdoor een actieradius van meer dan 500 kilometer.

Het studiemodel heeft de tweede generatie van het MLB-platform als basis, dat ruimte biedt voor het aandrijfsysteem en het batterijpakket. De lengte van de conceptauto ligt tussen die van de Audi’s Q5 en Q7. Het typische SUV-koetswerk en het lage, coupéachtige compartiment bezorgen de Audi e tron quattro concept een sportief voorkomen. Het ruime interieur biedt plaats aan vier inzittenden.

De lithium-ion batterij is tussen de assen geplaatst, onder het inzittendencompartiment. Deze positie garandeert een laag zwaartepunt en een uitgebalanceerde verdeling van de asbelasting. Het gevolg is een goede rijdynamiek en hoge rijveiligheid.

Audi vertrouwt voor het aandrijfsysteem op zijn ervaringen met de elektrisch aangedreven Audi R8 e-tron. Drie elektromotoren – één op de vooras en twee op de achteras – leveren het vermogen voor de Audi e-tron quattro concept. En daarmee is het een elektrische quattro, de e-tron quattro, die tegelijkertijd efficiënt én dynamisch is.

The Audi e tron quattro concept is designed from the ground up as an electric car and proves to be pioneering in its segment at the very first glance.
The Audi e tron quattro concept is designed from the ground up as an electric car and proves to be pioneering in its segment at the very first glance.
The front display, which is curved upward, offers some gesture controls and visualizes the climate control system. The two rear passengers in the Audi e-tron quattro concept have their own OLED displays.
The front display, which is curved upward, offers some gesture controls and visualizes the climate control system. The two rear passengers in the Audi e-tron quattro concept have their own OLED displays.
The operating and display concept is deeply integrated into the plastic, driver-oriented architecture of the cockpit. Because the electric drive has no propshaft, the center console seems to float.
The operating and display concept is deeply integrated into the plastic, driver-oriented architecture of the cockpit. Because the electric drive has no propshaft, the center console seems to float.