In een grijs verleden heeft autofabrikant Volkswagen getracht met de Volkswagen Caddy pick-up en later de Volkswagen Taro een positie in te nemen in de pick-up markt. De Taro was goed beschouw een omgelabelde Toyota Hilux. Na enkele jaren weinig succesvol te zijn geweest in dit specifieke segment, verdween de Taro geruisloos uit het assortiment, waardoor VW niet meer meespeelde in pick-up land.Nederland is nou niet bij uitstek een pick-up land. Compleet anders is de markt voor dit soort voertuigen in bijvoorbeeld Latijns Amerika. Door de grote vraag naar pick-ups aldaar, besloot Volkswagen dan ook in 2009 de Amarok te gaan bouwen en wel in Argentinië. Kort daarna kwam deze alleskunner beschikbaar voor Europa en dus ook voor ons kleine landje. Vanaf 2011 wordt de Amarok voor de Europese markt in het Duitse Hannover gebouwd.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 1Bij de introductie van de Volkswagen Amarok was de keuze uit de krachtbron in de diesel variant beperkt tot een vier cilinder 2.0 liter blok. Zeker, qua paardenkrachten en koppel viel er te kiezen, zij het in beperkte mate. Hier en daar wat turbo’s en variatie in motor mapping werd geboden, maar daar bleef het dan ook bij. Downsizen was de trend. Kleine cilinderinhoud en er dan voldoende vermogen uit persen was kennelijk de mode.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 2

Bij de ingebruikname van één van de werkpaarden van het Dakar Press Team vier jaar geleden werd nog naarstig overleg gevoerd met de bouwers van de Volkswagen pick-up. Met vier cilinders het zware werk tijdens een Dakar rally uitvoeren leek onbegonnen werk. Stellig werd door Volkswagen Nutzfahrzeuge beweerd dat een groter motorblok er niet zou gaan komen en dat de beschikbare motorisatie voldoende soelaas zou bieden. Even is er door de techneuten van het Dakar team onderzocht of het financieel haalbaar was een 3.0 liter V6 uit de Touareg in het vooronder van de Amarok te lepelen. Aan ruimte hiervoor geen gebrek. De kosten echter wogen niet op tegen deze technische ingreep en bijkomende prestatie verbetering.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 3

We moesten het er dus maar mee doen. De keuze viel destijds op een vier cilinder 2.0 liter diesel met dubbele turbo. Anton van der Linden van AL Autodiagnose wist er middels het aanpassen van de mapping nog heel kundig extra koppel uit te halen, maar dat was het dan ook. Eerlijk is eerlijk, het relatief kleine dieseltje komt vlot mee in het verkeer en als je hem voldoende op toeren houdt, dan is er ook een gemiddelde duin tijdens een Dakar rally mee te beklimmen. Maar het verlangen naar serieus koppel bleef onveranderd.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 4

De vlag werd bij het Dakar Press Team dan ook direct gehesen, nadat Volkswagen aankondigde de Amarok met een zes cilinder turbo-diesel te gaan uitvoeren. En dan ook nog met het fenomenale drie liter 24 kleps diesel blok uit de Audi A6 en A7!

Dit juweeltje van techniek wordt nu in drie smaken aangeboden. De instap 6 cilinder wordt enkel geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak (6 versnellingen, waarbij versnelling 6 ook echt meedoet) en levert een vermogen van 163 pk met 450 Newtonmeter koppel. Behoefte aan meer? Dan is er een 204 pk 500 Nw blok, naar keuze met handbak of automaat. Ga je voor de top, dan levert Volkswagen je de 3.0 V6 met 224 pk en maar liefst 550 Nm koppel. De krachtpatser is er enkel in combinatie met een achttraps-automaat. Voor alle drie de motorvarianten geldt dat het maximum koppel reeds bij 1.500 toeren wordt bereikt.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 5

Vriendelijk voor milieu en ambtenaren
Goed nieuws voor het milieu en de ambtenaren van de stad Rotterdam en Utrecht, want de door Audi ontwikkelde dieselmotor voldoet vanzelfsprekend aan de strenge Euro 6 eisen. Het binnenrijden van de hippe milieu-zones van de centra van deze steden is derhalve geen enkel probleem. Het motorblok is voorzien van AdBlue technologie, wat resulteert in een sterke CO2-reductie, met een maximum uitstoot van 199 gram CO2 per kilometer. Het verbruik is 2,5 liter AdBlue op 1.000 km. Het tankje heeft voldoende capaciteit voor 5.200 kilometers. Je wordt tijdig gewaarschuwd als de voorraad AdBlue dreigt op te raken. Negeer je alle waarschuwingssignalen en rij je het tankje AdBlue leeg, dan zal de motor niet meer willen starten.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 6

Milieutechnisch biedt het Audi V6-blok nog meer goed nieuws. Het verwachte brandstof verbruik voor de dikste variant met 224 pk ligt op 7,6 liter per 100 afgelegde kilometers, wat geen onverdienstelijk resultaat is. Met ons viercilinder motortje in de Dakar Amarok hebben we zo’n 11 liter diesel nodig per 100 kilometers onder normale rij omstandigheden. Over het off-road verbruik wijden we ons maar niet uit.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 7

Carrosserievarianten
Het instap model wordt geleverd in de zogenaamde “Plus cabine” variant. Twee zetels voorin vervoeren de bestuurder en bijrijder, terwijl achter deze stoelen nog ruimte is voor gereedschap, huisdier of zoals u wilt een kratje bier.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 8Tot 5 passagiers vervoeren is mogelijk in de “Dubbel cabine”, waarbij achter de twee riante en bovenal comfortabele stoelen een bankje voor drie personen is gemonteerd. Let op! Met de af-fabriek versie wordt u aangeslagen door onze Belastingdienst met BPM en betaalt u motorrijtuigenbelasting voor geel kenteken, wat voor een diesel aangedreven voertuig van zo’n 2.100 kilogram een aardige maandelijkse bijdrage oplevert aan onze schatkist.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 9

Wil je niet in de BPM-val van onze overheid terecht komen en bovendien “grijs” aangeslagen worden voor de wegenbelasting, dan is er voor de zakelijke rijder een verlengde versie beschikbaar. Veth Vehicle Conversion uit Duiven verlengt het chassis in dat geval met 31 cm tot een totaal lengte van 5,56 meter, waardoor de pick-up voldoet aan het grijskenteken reglement van de Nederlandse overheid. Ga je liever voor een XXL Amarok, dan bouwt Veth de pick-up 65 cm langer dan de standaardmaat van 5,25 meter, waarmee je met een nagenoeg 6 meter lang voertuig kunt gaan toeren.

Volkswagen Amarok wordt krachtpatser 10

De nieuwe Volkswagen Amarok V6 wordt medio september 2016 in Nederland verwacht.

Tekst en fotografie: Léon Jansen