Terwijl het noodweer over het Brabantse landschap raast, wordt in de werkplaats van FD4x4 Centre te Bergeijk stevig gewerkt aan de Volkswagen Amarok van het Dakar Press Team. Met vier Dakar rally’s op de teller heeft de blauwe pick-up wel wat extra TLC verdiend. Top monteur Toine Daams benoemt feilloos de aandachtspunten.

Amarok-FD4X4-4934-NIn vergelijkbare weersomstandigheden is de Amarok Dakar Proto afgelopen januari in Bolivia door hevig stromende rivieren gestuurd. Door het vele fijne zand in het water, zijn de trommelremmen achter flink gesleten. De handrem, die gecombineerd is met de trommelremmen functioneert niet meer. Het euvel wordt opgelost en uit voorzorg worden de remcilinders vervangen. Betrouwbaar maken is het plan!

Amarok-FD4X4-4945-N

Amarok-FD4X4-4977-N

Tijdens het tweede deel van Le Dakar 2016 was het voornamelijk extreem heet en bijzonder stoffig. Voor de lagers van de kachel ventilator motor bleek dit fataal. Een flinke schoonmaakbeurt en een nieuwe ventilator dus!

Ondertussen ontfermt Maikel Vereijken zich over de Waeco koelbox, die niet wil koelen. De oorzaak is snel gevonden! De stroomkabel wordt afgekneld door het frame. Eenvoudig te fixen dus, waardoor de crew aankomende Dakar rally weer heerlijk gekoeld water heeft.

Amarok-FD4X4-4957-N

De Volkswagen Amarok Dakar Proto heeft na 4 Dakar rally’s zo’n 110.000 kilometer op de teller staan. Uit voorzorg wordt het voertuig aankomende maanden flink doorgelicht, maar echt spannende mankementen hebben zich tot op heden niet voorgedaan. Prima prestatie dus!

Amarok-FD4X4-4942-N

Amarok-FD4X4-4963-N

Amarok-FD4X4-4982-N

Fotografie: Erik de Brouwer (Dakar Press Team)