De nieuwe Alfa Romeo 4C klokte op 12 september 8’04”, de snelste tijd onder auto’s met een vermogen t/m 250 pk. De rondetijd komt overeen met tijden gezet door auto’s die veel duurder zijn en met veel meer vermogen. De bestuurder, journalist en expert van de Duitse track, Horst von Saurma, zat achter het stuur.

De test in de ‘Groene Hel’ van het Duitse complex is een van de talloze testen die de Alfa Romeo-supercar wereldwijd onderging: van -35 graden in Zweden tot +40 graden in Abu Dhabi en van de woestijnen in Arizona (VS) tot de beklimmingen van de Etna in Sicilië. Uiteraard kon ook het eigen testcircuit in Balocco (Italië) niet ontbreken, waar alle Alfa Romeo’s zijn ontwikkeld, geperfectioneerd en getest sinds 1962.

De Nürburgring, ook wel Nordschleife genoemd, wordt de laatste jaren veelvuldig toegepast als testcircuit door autofabrikanten. De baan kent een ongekende variatie in langzame en snelle bochten, lange rechte stukken, terwijl de baan ook van hoog naar laag gaat. Bij uitstek een uitstekend testcircuit voor dit project. De ‘Groene Hel’ ontpopte zich als ideale plek om de prestaties van de Alfa Romeo 4C aan de dag te leggen. De pure compromisloze rijdersmachine komt het best tot zijn recht op het circuit, waar snelheid, hard remmen en hevig accelereren benodigd zijn om zo’n snelle rondetijd neer te zetten: plankgas naar 100 km/h in 4,5 seconden, topsnelheid van 258 km/h, deceleraties tot wel 1.2 g en meer dan 1,1 g aan laterale acceleraties. Dit alles is bereikt dankzij een optimale gewichtsverdeling,  40% op vooras, 60% achteras, en een gewicht/vermogenverhouding van minder dan 4 kg/pk, een waarde die past bij een echte supercar.

De prestaties zijn eersteklas dankzij de combinatie van een nieuwe 240 pk 1750 turbobenzinemotor met de laatste generatie ‘Alfa TCT’ automaat met dubbele koppeling en de geavanceerde Alfa DNA-selectieknop met de allernieuwste Race-modus. De nieuwe aluminium viercilinder 1.750 turbo benzinemotor met directe injectie (200 bar) levert geweldige prestaties. Koppel en specifiek vermogen staan, met meer dan 200 Nm/l en 137 pk/l, op ongekend hoog niveau voor een dergelijke motor. Het maximale vermogen van 240 pk wordt geleverd bij 6000 toeren, terwijl het maximale koppel van 350 Nm buitengewoon veel elasticiteit en sportiviteit garandeert, aangezien het koppel tussen de 2.100 en 4.000 toeren constant blijft, maar 80% al beschikbaar is bij slechts 1.800 toeren.

Een belangrijke bijdrage aan de prestaties van de Alfa Romeo 4C op de Nürburgring is ook weggelegd voor de speciale Pirelli P Zero Trofeo banden, de meeste sportieve versie uit het Pirelli P Zero-aanbod. Een record werd niet alleen op het circuit gezet, maar ook in de ontwikkeling van de banden. Minder dan een jaar geleden kwamen de engineers van Pirelli en Alfa Romeo bijeen met als doel het bereiken van zoveel mogelijk grip en het beste stuurgevoel, net zoals in de tijd dat Fangio naar de overwinning reed in de F1. Zo ontstond het type ‘AR’ P Zero banden, beschikbaar in twee maten, 17-inch vóór – 18-inch achter en 18-inch vóór – 19-inch achter. De banden garanderen grip, prestaties, sportiviteit en rijgevoel. De ‘AR Racing’ versie, aangeboden in de maten 18-inch vóór – 19-inch achter, is niet alleen ideaal voor straatgebruik, maar komt ook volledig tot zijn recht op het circuit.

Alfa Romeo test rappe 4C 4

Alfa Romeo test rappe 4C 5

Alfa Romeo test rappe 4C 6