De redding van acht klassieke en historische Corvettes die vorige maand in een sinkhole onder het National Corvette Museum zijn gestort, heeft begin deze week een aanvang genomen met de succesvolle optakeling van de Chevrolet Corvette ZR-1 “Blue Devil uit 2009.” De auto kon daarna op eigen kracht de Skydome van het museum uitrijden.

De eerste inspectie wees uit dat de schade aan de ZR-1 beperkt was, ondanks dat de auto op 12 februari j.l. zo’n 10 meter naar beneden stortte in een sinkhole onder het museum. “De ‘Blue Devil’ is in een opmerkelijk goede conditie,” zei John Spencer, manufacturing integration manager van Corvette. “Aan de buitenkant zijn koolstofvezel carrosseriedelen beschadigd, zit er een barst in de voorruit en er is wat lakschade. Onderhuids is de ergste beschadiging een scheur in de olieleiding van de 6.2-liter LS9 V-8 krachtbron. Wanneer die gemaakt wordt zou je met de ZR-1 naar Detroit kunnen rijden. Er is nog veel herstelwerk te verrichten, maar om de auto het museum uit te zien rijden was een fantastisch gezicht.”

Vervolgens is het 40th anniversary Corvette-model uit 1993 opgetakeld dat wel aanzienlijke schade had opgelopen aan de buitenkant. De schade aan de techniek leek op het eerste gezicht mee te vallen. “De 40th Anniversary ziet er slechter uit dan hij in werkelijkheid is,” zei Spencer. “Nagenoeg alle plaatwerkdelen en de ruiten zullen moeten worden vervangen. Maar het chassis en de wielophanging schijnen intact te zijn en ook de besturing functioneert nog steeds. Hij is zeker te herstellen.”

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 7

De derde auto, een Corvette uit 1962, werd rechtstandig uit het gapend grote gat getakeld. Maar eerst moest een autolift vastgezet worden die bovenop de Corvette terecht was gekomen. Ondanks dat de auto ‘tail-down’ naar benden was gevallen, bleek de schade enorm mee te vallen.

De redding van de eerste drie auto’s ging eigenlijk probleemloos en de auto’s verkeren in redelijke tot goede conditie. Helaas liggen de vijf andere Corvettes bijna of helemaal bedolven onder het puin. Spencer verwacht dat het moeilijk zal zijn om ze uit de sinkhole te halen en hij vreest dat ze heel erg veel schade hebben opgelopen. Het karwei om alle auto’s omhoog te halen zal nog zeker 60 dagen in beslag nemen.

Nadat de auto’s uit de sinkhole zijn opgehaald zullen ze getransporteerd worden naar een kleine, speciale werkplaats binnen General Motors Design in Warren, Michigan, waar de restauraties het best uitgevoerd kunnen worden. Op deze afdeling worden alle auto’s gerestaureerd worden voor de GM Heritage Collection, waaronder de historische conceptauto’s van GM.

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 8

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 9

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 10

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 11

CORVETTES GERED UIT 10M SINKHOLE 12