Als nieuwe speler in e-mobiliteit wil de Chinese fabrikant Aiways met de U5 potentiële klanten overtuigen met een hoog veiligheidsniveau. Naast de bekende elektronische hulpmiddelen kenmerkt deze als ‘betaalbaar’ aangeprezen crossover zich door een sterke carrosseriestructuur en een uitgebreide bescherming van het accupakket.

Een team van twintig mensen hield zich, met inmenging van ervaren experts, bezig met het thema veiligheid. Inmiddels hebben duizenden gesimuleerde en 28 fysieke proeven plaatsgevonden, zowel in China als bij de TÜV Rheinland in Duitsland, met daarbij ook aandacht voor voetgangersbescherming.

Na crashtests bij Euro NCAP in december zag Aiways zich overigens genoodzaakt verbeteringen aan de U5 uit te voeren, aangezien de crossover daar slechts drie van de vijf sterren behaalde. Evengoed verwacht het merk dat zijn eerste model, dat in april naar Europa komt, tot de veiligste auto’s in zijn segment zal behoren. Dat is onder meer te danken aan een carrosserie uit 52 procent aluminium en 48 procent staal met een viermaal zo hoge sterkte als normaal in deze toepassing.

Bij het chassis spreekt Aiways over baanbrekende verbindingstechnieken die de stevigheid met vijftig procent verhogen. Toch valt de U5 met 1750 kilogram relatief licht uit, ondanks een 360 kilogram wegend batterijpakket. Dat ligt veilig opgeborgen in een sandwichconstructie met een schokabsorbtie ruimte en isolatie tussen de accumodule en de koelplaat, die de stabiliteit verhoogt en weglekkende koelvloeistof vertoont, hetgeen brandgevaar bij een aanrijding voorkomt.

Aan boord van de Aiways U5 bevinden zich verder elektronische hulpmiddelen als rijstrookassistentie, dodehoekbewaking, achteruitrijwaarschuwing, een automatische rem, adaptieve cruise control, een inparkeerrobot en zelfdenkend groot licht. Eén en ander maakt autonoom rijden op niveau twee mogelijk.