Opel ontketent een revolutie op het gebied van elektrische mobiliteit. De nieuwe, volledig elektrische Opel Ampera-e heeft een actieradius van meer dan 500 kilometer op één acculading (volgens NEDC-meetmethode, voorlopige cijfers). Daarmee overtreft hij alle concurrenten die momenteel verkrijgbaar zijn: het theoretische rijbereik van de Ampera-e is ten minste 200 kilometer groter dan dat van zijn naaste rivaal.

“Met de nieuwe Ampera-e zetten we het grootste modellenoffensief in Opels geschiedenis voort”, vertelt Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel. “Met zijn grote actieradius maakt de Ampera-e elektrische mobiliteit geschikt voor de dagelijkse praktijk en daarnaast biedt hij ook veel rijplezier.”

Range Champion Opel Ampera-e

Hoewel de NEDC-cyclus belangrijk is om de prestaties van verschillende auto’s te vergelijken, geeft de test de dagelijkse praktijk niet weer. Dan spelen factoren als weg- en weersomstandigheden, rijgedrag en belading een belangrijke rol. Ze beïnvloeden het energieverbruik in de praktijk. Daarom testte Opel de Ampera-e volgens het WLTP-snelheidsprofiel in de verkorte testprocedure (WLTP: Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), die beter overeenkomt met de praktijk. En ook dan presteert de Ampera-e uitstekend. Op basis van de cijfers uit de ontwikkelingstests, berekenden de technici de gemiddelde WLTP-actieradius op meer dan 380 kilometer.

Sportautoprestaties en volop ruimte
Behalve (gemoeds)rust op lange ritten, biedt de Ampera-e ook sportautoprestaties. Het vermogen van de elektromotor bedraagt 150 kW (204 pk). Daardoor kosten de acceleratie vanuit stilstand en invoegen op de snelweg weinig moeite. De elektrische Opel accelereert in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u.

Range Champion Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

Aangezien het batterijpakket (60 kWh) onder de vloer is gemonteerd, biedt het interieur onverminderd ruimte voor vijf personen en doet de bagageruimte van 381 liter beslist niet onder voor die van vijfdeursauto’s in het C-segment. Opel levert de Ampera-e ook met de voor Opel typerende, digitale connectiviteit dankzij Opel OnStar en smartphone-ondersteuning.

“Onze Ampera-e is geen eco-speeltje, gadget of auto-voor-erbij. Opel demonstreert dat elektromobiliteit bereikbaar is voor een veel bredere doelgroep dankzij de uiterst innovatieve technologie – met de Ampera-e maakt Opel de elektrische auto voor nog meer mensen bereikbaar”, aldus Karl-Thomas Neumann.