De Citroën C5 Aircross SUV Hybrid heeft alle officiële verbruikstests ondergaan en de resultaten zijn nog beter dan verwacht. Uit de WLTP-tests bleek dat de elektrische actieradius van de stekker-SUV niet 50, maar 55 kilometer* bedraagt. Het gemiddelde verbruik is nu bevestigd op 1.4 l/100km*, bij een CO2-uitstoot van 32 g/km*.

Met zijn extra grote elektrische actieradius van 55 km* en de nog lagere gemiddelde CO2-uitstoot van 32* g/km is de C5 Aircross SUV Hybrid een zeer interessante auto voor Nederland. De extra lage bijtellingstarieven van weleer zijn weliswaar niet meer van toepassing, maar werkgevers scherpen hun leaseregelingen steeds verder aan, waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Hij combineert alle voordelen van 100% elektrisch rijden van dagelijkse korte ritten met de veelzijdigheid en de actieradius van een zuinige benzinemotor voor het afleggen van lange(re) afstanden. 

De aandrijflijn van de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid bestaat uit een krachtige, 180 pk sterke PureTech benzinemotor en een 80 kW sterke elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale ë-EAT8-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij. In hybridemodus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 360 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is. 

Ë-comfort, de ultieme versie van Citroën Advanced Comfort®
De emissievriendelijke en geraffineerde C5 Aircross SUV Hybrid is de eerste van een nieuwe lichting geëlektrificeerde Citroëns. Hij is daarnaast de ultieme ambassadeur van het Citroën Advanced Comfort® programma. Met zijn ingenieuze onderstel met Progressive Hydraulic Cushions®, waarop liefst twinitig patenten zijn geregistreerd, strijkt hij met gemak elk slecht wegdek glad. De Advanced Comfort Seats bieden de inzittenden een ongekende zitervaring en op de tweede rij heeft de C5 Aircross SUV Hybrid drie ruime, verstel-verschuif- en neerklapbare stoelen. Naast de fluisterstille elektrische aandrijving is de stilte in het interieur te danken aan de speciale akoestische ruiten die nog minder exterieurgeluid binnenlaten. De nieuwe Silent Urban Vehicle combineert de comfortfeatures met een riante binnenruimte. De plug-in hybrid is daarmee de ruimste in het hybridesegment en ruimer dan menig concurrent zónder (deels) elektrische aandrijving. 

Comfort zit ‘m niet alleen in de hardware, maar ook in de software. De Citroën C5 Aircross SUV Hybrid maakt ook op dat vlak indruk met een groot aantal technologieën en diensten. Zo biedt Connect Assist onder meer rechtstreeks contact met hulp- of pechhulpdiensten, en een speciale ë-remote control met de My Citroën app om de auto op afstand te kunnen bedienen. Speciale features voor de plug-in hybrid zijn onder meer het op afstand programmeren van het laadproces en het voorverwarmen of -koelen van het interieur. Het Connect Nav navigatiesysteem is uitgebreid met een functie waarmee makkelijk een laadpunt kan worden gevonden en heeft speciale software die berijders helpt om zo veel en lang mogelijk elektrisch te kunnen rijden via geoptimaliseerde routes.

De combinatie van de hogere actieradius met het nog lagere verbruik is extra goed nieuws voor leaserijders en fleetowners. De plug-in hybride van Citroën komt medio juli 2020 naar Nederland. Hij is er ook als luxe Business Edition vanaf € 41.740**.