De RS keert terug! Op de INTERMOT in Keulen (1-5 oktober) onthult BMW Motorrad de compleet nieuwe BMW R 1200 RS. Aandrijving en techniek zijn gelijk aan die van de nieuwe roadster BMW R 1200 R. Een gestroomlijnde kuip maakt de RS tot de ideale sportmotor voor zowel dynamisch sturen in de bergen als het moeiteloos overbruggen van lange trajecten op de autosnelweg. Het is een allrounder pur sang met een geheel eigen design, zoals ook zijn legendarische stamvader: de in 1976 uitgebrachte BMW R 100 RS. Destijds was dit de eerste productiemotor met een in de windtunnel geoptimaliseerde stroomlijn. Deze creatie van BMW wordt algemeen gezien als de grondlegger van het Sporttour-segment. 

De gestroomlijnde kuip van de BMW R 1200 RS is scherp vormgegeven en voorzien van dubbele koplampen. Het ruitje is in hoogte verstelbaar om rijders van verschillend postuur optimale bescherming te bieden. De dwarsgeplaatste boxermotor sluit strak aan bij de kuip, net als de centraal voor het blok geplaatste radiateur voor de vloeistofkoeling.

Het instrumentarium In de kuip omvat een analoge snelheidsmeter en een boordcomputer met een TFT-display. De nieuwe BMW R 1200 RS valt net als de R 1200 R op door zijn wigvormige styling, waaraan de omhoog lopende hexagonale uitlaatdemper bijdraagt. Frame en wielophanging garanderen maximale controle, dankzij de van de BMW S 1000 RR afgeleide telescopische upside-down voorvork met vorkpoten van 45 mm dikte. Het nieuwe brugframe van stalen buizen, met het motorblok als dragend deel, is specifiek voor de BMW R 1200 RS ontworpen. Optioneel zijn zijkoffers en een topkoffer leverbaar.

P90163602_highRes

Koppelrijk boxerblok voor meer dynamiek en rijplezier. 
De BMW R 1200 RS heeft hetzelfde boxerblok – voorzien van precisie vloeistofkoeling en door dubbele bovenliggende nokkenassen bediende kleppen – als de BMW R 1200 R. De krachtbron is ook te vinden in de BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure en BMW R 1200 RT. Het blok, met een cilinderinhoud van 1.170 cm3, biedt 92 kW (125 pk) vermogen en garandeert prima prestaties.  Ook het hoge koppel van 125 Nm draagt daar aan bij. De trekkracht van de BMW R 1200 RS ligt bij lage toerentallen nog net iets hoger dan die van de genoemde RT- en GS-modellen.

P90163604_highRes

Standaard zijn ABS en ASC (met keuze uit de standen ‘Rain’ en ‘Road). Optioneel is Rijmodi Pro leverbaar. Deze voorziening biedt Dynamic Traction Control (DTC) met een hellingshoeksensor, zodat ook vol gas in een bocht met perfecte controle en veilig is te accelereren. De berijder heeft bovendien de keuze uit twee extra rijmodi ‘Dynamic’ en ‘User’, waarbij de laatste positie het mogelijk maakt de assistentiesystemen naar persoonlijke voorkeur in te stellen. Het BMW Dynamic ESA-systeem is eveneens als optie leverbaar, zodat het mogelijk is ook vering en schokdemping naar behoefte op comfort of juist sportief rijden in te stellen.

Andere opties zijn led-dagrijverlichting, Keyless Ride en het eerder op de BMW R 1200 RT geïntroduceerde schakelassistent Pro. Hiermee is het mogelijk om op en terug te schakelen zonder gebruik van het koppelingshendel of gas terugnemen.

P90163599_highRes

Twee kleurstellingen. 
De BMW R 1200 RS wordt geleverd in twee kleurencombinaties: Lupine Blue metallic – Light Grey metallic en een sportieve combinatie Granite Grey metallic mat.

P90163646_highRes P90163645_highRes P90163642_highRes