Op 21 Augustus 1974 werd de Volvo 240 voor het eerst aan de media getoond. Het modelnummer werd een ongekend succes voor Volvo & werden er ruim 2,8 miljoen geproduceerd in 19 jaar tijd.

1974 was een belangrijk jaar voor Zweden. In de zomer won ABBA het Eurovisie songfestival met het lied Waterloo, een 18 jaar oude Björn Borg versloeg de Tennis-elite & Volvo presenteerde een van hun meest belangrijke modellen ooit.

Op 21 augustus 1974 kreeg de media de Volvo voor het eerst te zien en mochten ze ermee rijden. De journalisten werden ingevlogen van het Volvo hoofdkantoor in Torslanda naar het kleine plaatje Borlänge, waar een rij van Volvo 244 Gls op hen wachtte. Iedere auto had een speciale oranje kleur van binnen en buiten, die heel typerend was voor deze tijd.

De Volvo was een vervolg van de 140, maar er was veel veranderd. De innovaties vonden met name plaats aan de voorkant, de uitstraling was geïnspireerd op de VESC safety car die twee jaar eerder werd gepresenteerd. Het meest prominente was de grote bumpers, die 13 cm langer was dan bij de 140serie.

5978_1_5-2

In Oktober 1974 begon de productie van de exclusievere 260serie, die in twee versies kwam. De DL & GL. De motor genaamd B27 werd gebouwd in Douvrin in het noorden van Frankrijk en was een resultaat van een samenwerking tussen Volvo, Renault & Peugeot.

Tijdens de productie periode, de Volvo 240 werd gemaakt met verschillende motor opties. Een wereld première die werd geïntroduceerd met het 1979 model, een auto met een zescilinder diesel motor die gemaakt werd in samenwerking met Volkswagen.

Door de jaren heen werd de Volvo 240 geproduceerd in verschillende versies. In een tweedeurs, vierdeurs, vijfdeurs, maar er was ook nog een exclusieve coupé versie, de 262C, gebouwd door een Italiaans bedrijf Bertone. Die totaal 6622 produceerde tussen 1977 & 1981.

In 1978 werd de Volvo 240 uitgeroepen als USA’s schoonste auto door de California Air Resources Board.

De Volvo 240 Turbo werd een van de meest succesvolle race auto. De grootste titel werd behaald in 1985 toen Thomas Lindström en Gianfranco Brancatelli de European Touring Car kampioenschappen won.

De Volvo 240/260 ontving verschillende prijzen voor de veiligheid van de auto. In de UK kreeg de Volvo de Don Safety trofee. In 1976 werd gekozen als de tandaard van continue veiligheid door de USA’s Traffic Safety Administration. Voor 4 jaar aan het eind van 1980, was de Volvo 240 Estate de veiligste auto van zijn formaat in de USA volgens de Highway Loss Data Institute.

De Volvo 240 is een collectors item geworden, met de turbo als must bij de enthousiastelingen, met steeds hogere prijzen voor de gewilde modellen in goede staat. De beschikbaarheid van reserveonderdelen is goed en het is nog steeds mogelijk om onderdelen te bestellen bij Volvo, de lijst van nieuw geproduceerde onderdelen neemt gestaag toe.

De Volvo 240 werd geproduceerd in Kalmar en in Gent. De laatste auto rolde van de band op 5 Mei 1993 in Gotenburg.  Het model had langer overleefd dan wie dan ook 19 jaar eerder kon bedenken.

Volvo CEO Pehr G Gyllenhammer gaf de sleutels van de laatste 240, tijdens een speciale ceremonie, aan de koper. Tijdens de ceremonie vertelde hij: ‘’we hebben ’s wereld veiligste auto, een van de meest verkochte auto en een auto die al een levende legende is en zal blijven de komende jaren’’.

De Volvo 200 serie is tot op de dag van vandaag het bedrijf ‘s meest geproduceerde auto. Met 2.685.171 240’s & 177.402 260’s gebouwd komt het totaal op 2.862.573 auto’s tussen 1974 en 1993.

5951_1_5 5953_1_5 5980_1_5