Bij de start van de zomer, kondigt Veilig Verkeer Nederland (VVN) aan nauwer te gaan samenwerken met bandenproducent Goodyear omtrent een belangrijk veiligheidscriterium: de bandenspanning. De banden vormen nog steeds het enige contact met de weg en dit contactvlak is slechts vier postkaarten groot. Het spreekt voor zich dat niet enkel de bestuurder maar ook de banden in topconditie dienen te zijn voor een lange reis naar het zuiden met extra belading en vaak ook een caravan op sleeptouw.

Veilig & bewust op weg met de nieuwe vakantieuittochtcampagne: ‘Houd de spanning er in’
Met de campagne ‘Houd de spanning erin’ vragen VVN en Goodyear de komende 6 weken extra aandacht voor het belang van een correcte bandenspanning. Uit diverse controles van Goodyear in Nederland blijkt dat naar schatting 3,5 miljoen voertuigen op onderspanning rijden en naar schatting 240.000 voertuigen(1) in overtreding rondrijden met een profieldiepte van minder dan 1,6 mm. Bestuurders zijn zich dus onvoldoende bewust van het belang van een goed onderhouden band ter preventie van ongevallen. Het verschil in remafstand op nat wegdek loopt al snel op tot + 25% (lees meerdere wagenlengtes) tussen een voertuig op nieuwe banden of versleten banden met 1,6mm. Ook met een verlies van 0,5 bar is het voertuig in een noodsituatie of bij een zwaardere belading moeilijker onder controle te houden en raakt dus sneller van de weg. “Samen met VVN willen we automobilisten bewuster maken rond wat ze zelf kunnen doen en hen laten zien hoe een controle van minder 5 minuten hun eigen veiligheid en die van hun gezin en medeweggebruikers aanzienlijk kan verhogen,” zegt Greet Willekens van Goodyear Benelux.

Correcte bandenspanning goed voor de veiligheid, het milieu en de eigen portemonnee
In 1 op 3 ongevallen kan de conditie van band het verschil maken. Ruim 40% van de Nederlanders rijdt op onderspanning. De impact hiervan is zeker niet te onderschatten:

Negatieve impact op de veiligheid:

  • langere remweg op droog en nat wegdek
  • rijgedrag/handling van de wagen neemt af

Hoger brandstofverbruik:

  • de rolweerstand van de banden is verantwoordelijk voor 20% van het brandstofverbruik van de wagen
  • 0,5 bar onderspanning geeft +/- 3% meer brandstofverbuik
  • met een maandelijkse controle van de bandenspanning kan je al snel 100 EUR per jaar besparen

Kortere levensduur van de band:

  • met de juiste bandenspanning gaat de band tot 40% langer

Negatieve impact op het milieu:

  • onderspanning zorgt in NL per jaar voor 510 extra ton C02-uitstoot, om dit weer recht te zetten moeten 26.000 bomen een jaar lang groeien

Vertrouw niet alleen op het bandenspanningssysteem
Elke nieuwe wagen dient vanaf november dit jaar verplicht uitgerust zijn met een bandenspannings-monitoringssysteem (TPMS3). Een prima initiatief van Europa om onder meer de CO2-uitstoot te verlagen.

Echter automobilisten hebben de neiging volledig te betrouwen op dergelijke systemen en enkel de bandenspanning op peil te brengen wanneer het systeem een signaal geeft. Goed om weten is dat een dergelijk systeem pas een signaal geeft bij ernstige onderdruk (vanaf 20% of +/- 0.5 bar) dus wanneer er echt iets mis is en de band blijvende schade kan oplopen door onderspanning. TPMS geeft in deze zin een vals veiligheidsgevoel, dus vertrouw niet enkel op het zicht of het bandenspanningssysteem (TMPS) van je auto om onderspanning te voorkomen.

2 vuistregels: controleer maandelijks en koud
Voor een optimale veiligheid, rijprestaties en levensduur van de band, controleer je best 1 maal per maand de bandenspanning. De door de autoconstructeur aanbevolen spanning vind je in het portier, de tankklep of de handleiding van je wagen. Voor- en achterband kunnen een verschillende aanbevolen bandenspanning hebben.

Controleer de bandenspanning steeds voor vertrek dus wanneer de band koud staat. Naarmate je meer kilometers rijdt met de band, warmt de lucht in de band op en zet deze uit.

En tot slot, met de lange vakantierit in gedachten:

  • controleer de bandenspanning zeker voor een lange rit en/of wanneer er warm weer voorspelt wordt
  • pas de bandenspanning aan bij zwaardere belading (aanhangwagen, caravan, bagage, meer personen in de wagen) zoals aangegeven door de autofabrikant.
EXTRA AANDACHT VOOR BANDENSPANNING 2