De Autosalon van Genève had voor Peugeot de kers op de taart moeten zijn. Door Covid-19 werd de beurs afgeblazen en zag Peugeot de polonaise bruut verstoord worden. In de verkiezing tot de “Auto van het jaar 2020” viel het merk namelijk in de prijzen. Voor de zesde keer mocht Peugeot één van de meest begeerde autoprijzen in ontvangst nemen en wel voor de Peugeot 208. Dan maar een virtuele polonaise dachten wij, dus we zetten de LeeuWinnen graag voor u op een rijtje.Peugeot 504 rally Queen heeft de “ogen” van Sophia Loren
De iconische Peugeot 504 mocht in 1969 voor Peugeot het spits afbijten.

De achterwiel aangedreven 504 werd voorzien van onafhankelijke wielophanging, wat de auto een bijzonder goede wegligging gaf en in de basis zelfs geschikt maakte voor deelname aan rally’s.

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 1Het unieke design is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina. De Italiaanse ontwerper Pininfarina is verantwoordelijk voor de zijlijn en de bekende “kofferbakbreuk”, terwijl Peugeot de voorkant tekende. Pininfarina zag hier later “de ogen van Sophia Loren” in!
Van de onverwoestbare Peugeot 504 rijden nog altijd talloze exemplaren rond op het Afrikaanse continent.

Peugeot 405 met Arie Vatanen op het podium
Bijna twee decennia later won een andere sedan, de Peugeot 405 als “Auto van het jaar 1988”. Maar liefst 54 van de 57 juryleden gaven hem de hoogste score!

Standaard werd de 405 voorzien van robuuste ophanging. Het model bevat nieuwe technologieën, zoals ABS en de 1.9 turbodieselmotor met 90 pk. Peugeot bracht de 405 ook als Mi16-versie, voorzien van de meest efficiënte motortechnologie van die tijd: vier kleppen per cilinder, met als resultaat 160 pk!

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 2Niet gek, dat ook deze versie de basis vormde voor een rally kanon, waarmee de uit Finland afkomstige rallyrijder Ari Vatanen de edities van 1989 en 1990 van Parijs-Dakar won. De mechanica is gebaseerd op die van de 205 Turbo 16. Vatanen won eveneens de edities van 1988 en 1989 van de American Pikes Peak International Hill Climb met een op basis van de 405 T16 ontwikkelde rally auto.

Peugeot 307, de veelzijdige sedan
In 2002 introduceerde Peugeot de 307 als de nieuwe generatie compacte, hoge en ruime gezinsauto’s. Het leverde Peugeot de titel van “Auto van het jaar 2002” op.

Kenmerkend voor de Peugeot 307 is zijn bovengemiddelde hoogte, waardoor het in en uitstappen prettiger is. Hij biedt een beter zicht naar voren dankzij een grote voorruit. Het ruime, functionele en veelzijdige interieur heeft haar inspiratie uit de wereld van MPV’s. De Peugeot 307 was verkrijgbaar met de schoonste dieselmotor van zijn tijd, de 2.0 HDi 110 pk, met roetfilter!

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 3Peugeot lanceerde ook het “daisy” -beleid, wat resulteerde in een breed scala aan modellen: 3, 4, 5-deurs sedans, Estate, SW (Station-Wagon) of CC (Coupé-Cabriolet), niet vergeten de 307 WRC, die in 2004 en 2005 de 206 WRC op het Wereldkampioenschap Rally opvolgde.


Peugeot 308 luidt nieuwe ontwerpfase in

In 2014 kiest Peugeot voor nieuwe design kenmerken. Dankzij het nieuwe modulaire EMP2-platform heeft de Peugeot 308 compacte afmetingen en een lichtere massa (-140 kg in vergelijking met zijn voorganger), wat ten goede komt van zijn wegligging.

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 4De cockpit van de nieuwe 308 is ontworpen om een ​​nieuwe intuïtieve rijervaring te bieden: een compact stuurwiel, een head-up display, een hoge middenconsole en een groot 9,7 “touchscreen. De Peugeot i-Cockpit®, geïnspireerd op de SR1-conceptauto, zet een nieuwe standaard in de autowereld en is nu een belangrijk onderscheidend kenmerk van Peugeot.

De Peugeot 308 krijgt de titel van “Auto van het jaar 2014”.

Peugeot 3008, SUV of Dakar rally kanon?
De eerste met prijzen bekroonde SUV sinds de creatie van de trofee in 1964 is de Peugeot 3008. Het Franse merkt combineert design, comfort en weggedrag in de 3008 SUV. Elementen die bepalend waren in de verkiezing “Auto van het jaar” in 2017.

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 5Sportief resultaat werd behaald, met de tot 3008 DKR gedoopte rally uitvoering. In 2016 presenteerde Peugeot Sport de 3008 DKR als opvolger van de 2008 DKR. Met de 3008 DKR wist het team van Peugeot Sport de 1e, 2e en 3e plaats te behalen in de fameuze Dakar rally, met respectievelijk Peterhansel/Cottret, Loeb/Elena en Despres/Castera. In 2018 pakte Carlos Sainz met zijn navigator Lucas Cruz de overwinning in de Dakar rally met de 3008DKR Maxi.

Peugeot 208 meest recente winstpakker
De 208 is het zesde model van het merk Peugeot, dat de meest begeerde autoprijs in Europa wint. Hoewel het complete automotive feest in Genève is afgeblazen, ging de finale van de verkiezing van “de Auto van het jaar” gewoon door. En de Peugeot 208 gaat er met de titel vandoor!

Prijzen polonaise voor Peugeot, van auto van het jaar tot rally winnaar 6Het ontwerp is onderscheidend, scherp en innovatief. Zo past Peugeot de nieuwste generatie technologie voor semi-autonoom rijden toe en is er keuze uit elektrische of verbrandingsmotoren.

Met de elektrische versie van de 208, maakt Peugeot elektrisch rijden bereikbaar voor een breder publiek, dus ook in het B-segment. De Peugeot e-208 heeft een bereik van 340 km (volgens het WLTP), 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm (beschikbaar vanaf stilstand), waarmee je in slechts 8 seconden van 0 naar 100 km / u accelereert.

Wij zijn benieuwd wanneer Peugeot Sport deze eco voiture omtovert tot een rally kanon.