Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Limousine, 2020, Outdoor, Exterieur: selenitgrau metallic, Night Paket, Carbon Paket II // Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Sedan, 2020, Outdoor, exterior: selenitgrey metallic, night package, Carbon package II Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ T-Modell, 2020, Outdoor, Exterieur: cavansitblau metallic // Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Estate, 2020, Outdoor, exterior: cavansitblue metallic

Mercedes-AMG heeft het business class-model E 53 4MATIC+ Limousine en Estate flink aangepakt en het daarmee een krachtiger design gegeven. Het volledig herziene front geeft de Performance E-Klasse een nog krachtiger uitstraling. De AMG-grille met zijn A-vormige contouren en de smalle led-koplampen laten het model breder lijken.

Omvangrijke designmaatregelen geven de Limousine een nog gespierder achteraanzicht, waaronder tweedelige achterlichten, een nieuwe achterbumper en een nieuw diffusor-inzetstuk. Het interieur wordt eveneens gekenmerkt door meer sportiviteit met grote displays, een nieuw AMG Performance-stuurwiel en AMG-specifieke MBUX-functies. De 3,0 liter motor – met dubbele oplading door middel van een uitlaatgasturbo en een extra elektrische compressor – levert een vermogen van 320 kW (435 pk) en een maximumkoppel van 520 Nm. Een EQ Boost startdynamo levert kortstondig 16 kW extra vermogen en 250 Nm extra koppel en voedt het 48V-boordnet. Andere technische highlights zijn de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+.

Met het optionele AMG-nightpakket krijgen de nieuwe E 53-modellen een nog sportievere uitstraling. De frontsplitter, buitenspiegels, ruitframes, inzetstukken in de dorpelverbreders, sierlijst in de achterskirt en de uitlaatsierstukken zijn hierbij uitgevoerd in hoogglanzend zwart. In combinatie met het AMG-nightpakket kan een donker uitgevoerde AMG-grille als optionele extra worden besteld. Deze geeft het front nog meer karakter.

Interieur met innovatief infotainmentsysteem MBUX
Het interieur van de nieuwe modellen verwelkomt de inzittenden met een AMG-specifieke uitrusting, luxueuze materialen en de nieuwste generatie infotainmentsysteem MBUX. De synthese van exclusiviteit en sportiviteit wordt belichaamd door de sportstoelen in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart met AMG-design, contrastsiernaden in rood en AMG-embleem. Als optie kunnen AMG Performance-stoelpakketten worden besteld met alle beschikbare bekledingen, zowel lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA als nappaleder. Er zijn ook rode veiligheidsgordels en verschillende sierdelen leverbaar.

Optisch smelten de beide displays van het combi-instrument en het multimediadisplay samen achter één doorlopende glazen afdekking en vormen dan de widescreen cockpit. Er kan worden gekozen uit drie AMG-weergavestijlen: ‘Modern klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale aanduidingen oproepen, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, Warm-up, Set-up, G-Force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met individuele AMG-aanduidingen zoals de visualisatie van de rijprogramma’s of telemetriegegevens de dynamische configuratie.

AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur, is eveneens optioneel leverbaar voor de E 53-modellen. De software maakt deel uit van het infotainmentsysteem MBUX en legt bij het rijden op het circuit permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid en acceleratie) vast. Daarnaast is er een weergave van ronde- en sectortijden en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. MBUX augmented reality voor navigatie maakt het bovendien mogelijk dat op het multimediadisplay of het optionele head-up display de ideale lijn van een opgeslagen circuit wordt geprojecteerd, zodat de bestuurder zijn rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.

AMG Performance-stuurwiel is standaard
Met een vernieuwd design en naadloos geïntegreerde bedieningspanelen brengt het nieuwe AMG Performance-stuurwiel een nog nauwer contact tussen mens en machine tot stand. De drie afgeronde dubbele spaken combineren stabiliteit met een laag gewicht, terwijl het aan de onderzijde afgevlakte stuurwiel een kenmerkend element uit de autosport is. Deze kan naar keuze worden bekleed met leder, microvezel DINAMICA of een combinatie hiervan – optioneel inclusief verwarmd stuurwiel. In de stuurkrans zit bovendien een aanrakingsgevoelige sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet aan het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Reageert de bestuurder daar niet op, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

Nieuw en optisch zeer elegant zijn ook de aanrakingsgevoelige schakelaars die naadloos geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. Haptische sensoren nabij de symbolen vergemakkelijken de bediening. Via het linker sensorvlak van de bovenste stuurspaak wordt het combi-instrument bediend, via het rechter sensorvlak het mediadisplay. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en de telefoon-/handsfree-installatie/volumeregeling (rechts). Met de optionele AMG-stuurwieltoetsen kunnen de rijprogramma’s worden ingeschakeld. De individueel definieerbare functies worden beter inzichtelijk gemaakt op ronde displays met een scherper beeld.

Via de metalen schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. De nieuwe vorm van de stuurschakelpaddles is ergonomisch afgestemd op het nieuwe AMG Performance-stuurwiel. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager.

Zescilinder lijnmotor met EQ Boost startdynamo
De 3,0 liter zescilinder lijnmotor van de E 53-modellen kenmerkt zich door topprestaties en een intelligente elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Hij wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van stroom, maar verschaft de auto ook hybride eigenschappen zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel, recuperatie van de remenergie, verschuiving van het belastingspunt, een ‘zeil’-functie en het nagenoeg ongemerkt herstarten van de motor met het ECO start-stopsysteem. Samen met de intelligente oplading door middel van een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbo, heeft deze technologie de taak om de typische AMG-performance en -dynamiek te verbeteren, en gelijktijdig het brandstofverbruik en de emissies te reduceren. De startdynamo biedt ondersteuning bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo van zich laat spreken. Het resultaat is een extreem spontane respons van de 3,0 liter motor, waarbij het zogeheten turbogat ontbreekt. Een extra bonus van de zescilinder lijnmotor is de uiterst soepele loop.

270 km/h topsnelheid, grotere remmen
Met het AMG Driver’s Package wordt de elektronisch begrensde topsnelheid van de nieuwe E 53-modellen verhoogd naar 270 km/h (standaard: 250 km/h). Vanzelfsprekend is het high-performance remsysteem berekend op het vermogen en de prestaties. Aan de voorzijde zijn geperforeerde, inwendig geventileerde remschijven in de maat 370 x 36 mm gemonteerd, met vaste remklauwen met vier zuigers en opschrift ‘AMG’. Achter worden inwendig geventileerde remschijven in de maat 360 x 26 mm met ‘zwevende’ remklauwen met enkele zuigers toegepast.

Automatische transmisie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
De nieuwe 3,0 liter lijnmotor is gekoppeld aan de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G die imponeert met extreem korte schakeltijden, directe reacties op de bewegingen van de stuurschakelpaddles, dubbele ontkoppeling en het terugschakelen van meerdere versnellingen tegelijk. Of de transmissie nu automatisch schakelt of door de bestuurder handmatig wordt bediend via de stuurschakelpaddles, het schakelen gaat zonder vertraging. Vooral in het ‘Sport+’-rijprogramma en de handmatige M-schakelmodus, reageert de transmissie zeer alert. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma behoren dynamische acceleratie en zeer korte schakeltijden net zo goed tot de mogelijkheden als een brandstofbesparende rijstijl.

Onderstel AMG RIDE CONTROL+
Meer dynamiek, een neutraal bochtgedrag en een betere tractie komen op conto van het luchtgeveerde onderstel AMG RIDE CONTROL+, dat werd ontwikkeld in Affalterbach. Met zijn zeer sportieve veer-/demper-setup en continu verstelbare demping ADS+ (adaptief dempingssysteem) combineert de meerkamer-luchtvering een hoge rijdynamiek met een hoog veercomfort. Door de veersterkte te verhogen, bijvoorbeeld in bochten en bij het afremmen, worden de rol- en duikbewegingen gereduceerd.

De demping van elk wiel wordt op basis van de rijsituatie en de conditie van het wegdek aangepast. Dit gebeurt razendsnel en zeer nauwkeurig, dankzij de toepassing van twee afzonderlijke kleppen om de wielbewegingen en de compressie in de dempers te controleren. Voor de demping is er keuze uit drie voorgeprogrammeerde setups: ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. Daarbij is nog meer verschil gecreëerd tussen hoog langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert een optimale tractie voor sportief rijplezier en een hoge veiligheidsgraad onder alle omstandigheden: op droog asfalt, in de regen of in sneeuw. De transitie van achterwiel- naar vierwielaandrijving en vice versa is geheel traploos, doordat de intelligente regeling is geïntegreerd in de algehele architectuur van het voertuigsysteem.

AMG DYNAMIC PLUS-pakket
Voor een nog intensere rijervaring bundelt het AMG DYNAMIC PLUS-pakket zowel technologische als optische uitrustingsdetails die tot nu toe waren voorbehouden aan de achtcilinder modellen. Tot de highlights behoort het RACE-rijprogramma met driftmode. Met de toetsen op het AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA of leder kan nog sneller van rijprogramma worden gewisseld, of kunnen de instellingen van de rijdynamische systemen worden aangepast. Rood gelakte remklauwen onderstrepen de sportiviteit.